понеделник, 29 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    6555 прочитания

    Как възприемат чуждестранните мениджъри колегите си в България?*

    Българските мениджъри не се отнасят сериозно към дадената дума, крайните срокове и направените уговорки
    07 май 2009, 15:45 a+ a- a

    Чуждестранните мениджъри от Централна и Източна Европа не са ориентирани в услуга на клиента, формализират отношенията и използват мястото си в йерархията, за да не поемат отговорност, и не са достатъчно активни в посока елиминиране корупцията и бюрокрацията. Местните мениджъри потвърждават тези заключения. Това показват резултатите от проучване на компанията за директен подбор TARGET International Executive Search (www.targetfuture.com), проведено съвместно с Henley Business School - водеща британска академия за мениджмънт. В проучването са участвали 1169 мениджъри, които работят в държава, различна от родната си, в страните България, Чехия, Унгария, Словакия, Румъния и Полша. В проучването са използвани и мненията на 267 местни мениджъри в ролята им на контролна група.
    От мненията на всички чуждестранни топ мениджъри, работещи в България, Чехия, Унгария, Словакия, Румъния и Полша, могат да се направят няколко основни заключения, които са валидни за всички мениджъри в Централна и Източна Европа:
    • Прекалено формализират отношенията и трудно поемат отговорност за собствените си действия или тези на екипите си;
    • Не са ориентирани в услуга на клиента, а по този начин обслужването на клиенти е на много ниско ниво;
    • Не използват рационално времето си и не вземат под сериозно внимание крайни срокове и графици;
    • Бюрокрацията и корупцията сериозно възпрепятстват развиването на сериозен бизнес в страните от Централна и Източна Европа;
    • Младите мениджъри, въпреки че са високо образовани и динамични, много често са арогантни и недостатъчно лоялни към компанията, в която работят;
    • Добри мениджъри е много трудно да се намерят.

    След анализ на отговорите проучването достига и до много положителни изводи, между които:
    • Мениджърите от Централна и Източна Европа работят много и поощряват амбициозността;
    • На чужденците определено им харесва да работят в страните от Централна и Източна Европа;
    • Бизнес средата е доста активна и динамична;
    • Добрите лични контакти са от основно значение за правенето на бизнес в ЦИЕ;
    • Определено жените са по-добри мениджъри от мъжете;
    • В повечето от страните от ЦИЕ мениджърите предпочитат да работят по планиран и предварително структуриран начин.

    На база на проучването се забелязват значителни различия в някои от страните.

    Чуждестранните мениджъри категоризират България най-ниско по 28 от общо 44 въпроса

    България за съжаление, е най-ниско категоризирана по 28 от общо 44 въпроса, измежду всички останали страни от Централна и Източна Европа. Австралийски мениджър изразява ясно отчаянието си: "Не бих могъл да ви обясня какво наистина мисля за бизнес средата в България – абсолютен абсурд. Тя е изцяло корумпирана под комунистическото управление. На България й трябва революция....В тази страна липсват "шепа истински мъже". Срещал съм се с такива от време на време, но като цяло те са твърде изтощени, за да предприемат каквото и да било."

    Най-често повтаряната фраза е, че България все още не се е отърсила от културата на изцяло корумпираната комунистическа ера. "България страда от 50 години комунизъм, 20 години посткомунистическа анархия и корупция, 400 години османско владичество. Нейният доста ориенталски начин на управление и отношения най-вероятно имат повече общи неща с източните и арабските държави, отколкото с Централна Европа”, обяснява британски мениджър.
    България в сравнение с останалите пет държави е класирана на първо място по следните показатели:
    • Като цяло жените в България доказват, че могат да бъдат по-ефективни ръководители, отколкото техните колеги от мъжки пол;
    • Важно е да се изграждат лични контакти и приятелски отношения с колеги и клиенти;
    • Хуморът е важен в работните отношения;
    • Йерархията е предимно неформална;
    • Местните хора нямат нищо против присъствието на чуждестранни мениджъри;
    • Ръководителите в тази страна не получават повече, отколкото заслужават предвид техните квалификация и опит.

    Петте най-негативни заключения, според чуждестранните мениджъри, са:
    • Не се спазват стриктно графици и крайни срокове;
    • Силна бюрокрация;
    • Трудно е да се намерят опитни ръководители;
    • Отношението към клиента е доста лошо;
    • Високи нива на корупция.



    Като цяло местните мениджъри до голяма степен споделят мнението на чуждестранните си колеги. Така в България, Чехия, Полша и Румъния има само шест или по-малко въпроса, на които отделните мениджъри са на различно мнение. Това е особено изненадващо за България, чието класиране на повечето въпроси е доста под нивото на останалите пет държави, но, изглежда, българите споделят портрета на културата на мениджмънта, обрисуван от чуждестранните им колеги.

    Какво мислят за социалната и бизнес средата в България?

    Каквото и да казват чуждестранните мениджъри за региона на ЦИЕ, фактите безспорно говорят, че те обичат живота си в тези страни. Не само харесват живота си, но и искат да работят в този регион - в четири от шестте изследвани държави резултатите сочат, че чуждестранните мениджъри харесват да работят тук, повече от това - да живеят тук. В България резултатите го доказват с 81% от анкетираните, които харесват да работят в България, и 77%, които харесват и живота си в нашата страна.
    Бюрокрацията е сериозен проблем в целия регион, макар и резултатите от проучването да накланят везната в по-малка степен за някои от държавите. За съжаление, България не е сред тях, а се нарежда на челно място. 83% от анкетираните отреждат бюрокрацията сред най-сериозните проблеми в нашата държава.
    Негативно е и мнението за местните компании и тяхната бизнес стратегия. Чуждестранните мениджъри смятат, че в страните от Централна и Източна Европа няма ясна бизнес стратегия сред местните фирми. За България в частност 79% от анкетираните изразяват това становище.
    Сериозен проблем се очертава и насочеността на бизнеса и търговията към задоволяване нуждите на клиента. Въпросът с обслужване на клиента и посрещане на неговите нужди се определя като проблем в целия регион, като за България резултатите са доста обезпокоителни. Цели 86% от анкетираните чуждестранни мениджъри казват, че ориентация към добро обслужване на клиента почти липсва, а 31% от тях са възможно най-категорични в това свое твърдение.



    Липсата на насоченост към задоволяване нуждите на клиента от страна на бизнеса като цяло се подсилва и потвърждава от оценката на чуждестранните мениджъри и по отношение местните им колеги по същия въпрос. 83% от анкетираните определят местния мениджмънт като неотдаден на добро клиентско обслужване.

    Какво чуждестранните мениджъри най-много не харесват у българските си колеги?

    Кое е нещото, което чуждестранните мениджъри най-много не харесват у българите? Безспорно, неумението ни да приемаме сериозно крайни срокове, уговорки и графици! С изключителните 92% анкетираните заключават, че българските мениджъри просто не се отнасят сериозно към дадената дума, направените уговорки и с голяма доза непрофесионализъм се отнасят към бизнес отношенията.



    Интересно е да погледнем оценките и на другите 5 държави. Румъния ни следва доста близо с цели 88%, но колкото пó на запад се движим, толкова значително процентът намалява.
    Трудно е да не обърнем внимание на иронията във факта, че сериозното отношение към крайните срокове, уговорки и графици се оказва в обратна пропорционалност на хумора в работните отношения, т.е колкото по-неточна в уговорките си е една нация, толкова повече й е нужен хумор в отношенията.

    Колко е важна общителността?
    Безспорен е фактът, че общителността е ключов елемент в културата на държавите от Централна и Източна Европа и е много важно да се създават приятелства с колеги и клиенти: това е един от аспектите, на които анкетираните обръщат най-силно внимание и определят като много силна характеристика на държавите в региона.
    Ключово важно за успеха на държавите в региона и в частност на техните икономики е намирането на управленски талант. Проучването потвърждава колко е трудно намирането на добре обучени мениджъри. В България този процент (86%) е най-висок, като 42% от анкетираните са дали възможно най-категоричния отговор в съгласие, че това е сериозен проблем в страната ни.

    Възможно ли е да се намерят добри мениджъри?
    "Намирам младите за много адаптивни и креативни", казва шведски мениджър. Френски мениджър пък споделя: "Има много кадърни хора, които работят добре. Малко компании могат да си позволят да ги привлекат, но тези, които са в състояние да идентифицират нуждите си в тази посока...вече са ги спечелили."



    Заключение от проучването е, че борбата за ограничения ресурс е довела до значителна арогантност, алчност и нелоялност сред младото поколение мениджъри. "Успехът за младите може да дойде бързо и без много усилия и това е една от причините за честата смяна на работното място. За кратък период от време това дава на служителя повече пари, независимо от качеството...", казва гръцки мениджър. В крайна сметка, споделя негов български колега, вината е на работодателите, които се държат безотговорно в тази война за таланти. Той допълва още: "В повечето случаи автобиографиите са пресилени. Нелепо е как работодателите наивно вярват след една убедителна презентация. Това не променя факта, че работодателите също си играят с истината или променят условията драстично само за да си подсигурят по-добрия кандидат по-бързо, без да се замислят за последиците. Има нещо сбъркано в цялата тази ситуация. Резултатът: толкова много хора, които така често си сменят работното място. Компаниите не осъзнават сериозността на проблема и губят обучен персонал, който отива директно при конкуренцията, а служителите на свой ред не успяват да изградят стабилна кариера."
    Интересно е, че чуждестранните мениджъри са на мнение, че не можем да търсим категорична връзка между проблема с намирането на добре обучени хора и нивата на възнаграждение. Единствено в Полша анкетираните поддържат мнението, че могат да се намерят по-добри мениджъри, ако могат да им платят повече. За България и Унгария отговорите са по-скоро колебливи, докато в Румъния и Чехия чуждестранните мениджъри са на обратното становище.

    Какъв е стилът на управление на българските мениджъри?
    По отношение стила на управление на мениджърите от региона на Централна и Източна Европа и в частност в България се очертават няколко съществени характеристики. Според проучването, културата на управление в страните от Централна и Източна Европа все още не е усвоила подход на кооперативност и екипност – да се работи заедно в името на обща цел все още не идва естествено на народите в региона. Мениджърите не желаят да поемат отговорност. В Румъния (71%), България (66%), Унгария (64%) и Чехия (64%), около 2/3 от анкетираните вярват, че отговорността не е присъща на мениджмънта. Липсва и гъвкавост и умение за справяне с непредвидени и кризисни ситуации. Разрешаването на проблемите става по реактивен и некреативен начин.
    Положително е да се отбележи, че според анкетираните, в страни, където личностните отношения са толкова важни, са ценени и силните междуличностни отношения. Като цяло чуждестранните мениджъри заключават, че колегите им в ЦИЕ работят усърдно. Тъжно е обаче да видим, че и тук България е последна в класацията.



    Какви са уменията на българските мениджъри?

    Едва 47% от анкетираните вярват, че българските мениджъри разбират добре конкурентните ни пазари. Не така стоят нещата в съседна Румъния, която заема лидерското място в тази класация като страна с най-добра адаптивност към чуждестранните бизнес култури.
    Проучването разглежда въпроса и с търговските умения на местните мениджъри, които се оценят като никак незадоволителни. Това се подсилва и от факта, че на местните мениджъри им липсва и предприемачески подход и мислене.
    Въпреки това, има причини да вярваме, че това ще се промени, тъй като добрите личностни отношения с клиентите са много важни за бизнеса и проучването го доказва и за шестте държави.
    Докато резултатите по отношение езиковите познания на местните мениджъри са много добри, това явно не им помага достатъчно, за да работят добре с чуждестранни клиенти и колеги. Ако погледнем на този въпрос по-задълбочено, ще видим, че само Румъния се справя много добре с разбирането и адаптирането към различните бизнес култури.

    Корупцията е все още много съществен проблем, най-вече в България и Румъния. Този въпрос е един от най-сериозните и с най-негативен резултат в проучването. 82% от анкетираните отреждат първо място на България като най-корумпираната страна в региона. "Мога да си върша работата, без да подкупвам, но трябва да съм много търпелив, да се държа приятелски, да продължавам да се усмихвам и а се правя на глупав (да не плащам)" – споделя холандски мениджър.
    Със сигурност можем да заключим и един много интересен факт – жените са по-добри мениджъри от мъжете. Повече от половината анкетирани в целия регион поддържат това твърдение. Най-висок е процентът у нас, където 76% от чуждестранните мениджъри (повечето мъже) определят жените като по-добри мениджъри от мъжете.



    Нужна е промяна в начина на мислене и цялостната нагласа

    Като заключение може да се каже, че докато в останалите пет държави мениджърите полагат усилия и се борят с различна степен на успех, за да се конкурират в динамична бизнес среда, в България съществува огромна празнина в това отношение. Това води до заключението, че повечето ръководители имат проблем с това, дори да осъзнаят и приемат, че пазарна икономика съществува. Вместо да правят усилия, те разчитат и вярват, че познатите методи като подкупи и минаване между капките някак си отново ще проработят. Промяната в начина на мислене и цялостната нагласа наистина трябва да бъдат значителни в това отношение.
    Италиански мениджър, въпреки че негодува срещу липсата на планиране, очевидно харесва хората в страната: "Планирането в България е непозната дума. От друга страна хората са много отворени и приятелски настроени, отговорни към работата си и много трудолюбиви." Друг британски мениджър възкликва: "Българите са доста приятни и приятелски настроени хора, но правенето на бизнес с тях е бавно и напрегнато."
    Важно е да се отбележи, че българите сме високо ценени, защото сме приятелски настроени, приемаме лесно присъствието на чужденци, имаме много добри жени мениджъри. Най-важното обаче е да видим, че българите умеем да приемаме критиките към нас сериозно, макар и с голяма доза хумор. Това показва готовност и дава на България шанс да изчисти недостатъците и заздрави силните й страни.
    Коментарът на мениджър от САЩ обобщава: "Като оставим настрана опита, българските мениджъри са трудолюбиви и отдадени на работата си. Липсата на опит обикновено се компенсира с ентусиазма, с който работят. Предимствата да се прави бизнес в България са доста повече от недостатъците."

    *Автор: Камелия Дамянова, управител за България, ТARGET
    Свързани новини
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    26 април 2024, 14:45
    ОИСР: 15-годишните у нас с по-ниски очаквания за завършване на висше от връстниците си по света
    Социално-емоционалните умения са решаващи за академичния успех, професионалната реализация и качеството на живот на младежите, сочи проучване на ОИСР
    26 април 2024, 14:34
    Метрото ще се разшири с 2 станции в "Люлин"
    Прогнозната цена е 147 млн. лева, ще се търси финансиране и от ЕС
    26 април 2024, 14:14
    За първи път: Пускат 7 двуетажни влака у нас
    Полска фирма ще достави на България влаковете за над 300 милиона лева
    26 април 2024, 13:50
    Българските иновативни училища влизат в мрежата на ОИСР
    Създателят на изследването PISA е у нас, за да представи резултатите от социално-емоционалните умения на учениците по света
    26 април 2024, 11:47
    Делойт Централна Европа откри нов хъб в София
    Екипът в София в момента се състои от 50 професионалисти, амбицията е да се увеличи до 500 през следващите няколко години