Колко често комуникирате с вашия HR мениджър?
"За добро или за лошо, доста често, тъй като проблемите и въпросите, които трябва да решаваме заедно, са много. В дирекцията работят близо 300 души, които обхващат цялата дейност на обслужване на клиентите – от отчитане на водомерите до финалното издаване на сметката и събиране на задълженията. Човешките ресурси са ресурс, като всеки друг, така че те трябва да бъдат планирани и управлявани, както всички останали ресурси. Аз се обръщам към нашия HR директор по най-различни въпроси. Например, в момента тече реорганизация в един от отделите на дирекцията и отново имам нужда от тяхната помощ. Сега става дума за чисто технически въпроси - преместване на хора, смяна на позиции и т.н.
Поне веднъж в седмицата се случва да обсъждаме някаква тема. Комуникацията тече по всички канали. Понякога пиша имейл, когато нещата трябва да са изрични и ясни. Например, последният ми имейл беше с предложението ми за заплати в дирекцията, тъй като в момента преразглеждаме нивата на възнагражденията в дружеството. Друг път отивам при него, за да поговорим или просто вдигам телефона. Уточняващите въпроси към последния имейл, който пратих до нашия HR директор, обсъдихме по телефона."
Получавате ли регулярни отчети и каква информация съдържат те?
"Имаме вътрешен сайт, на който всяка дирекция публикува своите отчети, и HR отделът има своя секция там. В нея се публикуват рипорти, които са достъпни за всички мениджъри. Аз ги използвам често, тъй като има данни, които ме интересуват и касаят ежедневната ми работа. Това са различни ключови показатели - текучество, средно ниво на заплата, средна възраст в дирекцията. Не на последно място са обученията. Имаме сериозна програма за професионални обучения и оттам виждам какви са планираните обучения, кои са изпълнените обучения, какво предстои.
Ние имаме добър програмен продукт за управление на човешки ресурси, който дава възможност различни данни да бъдат вадени и обобщавани. Когато имам нужда от допълнителна информация от HR отдела я получавам навреме и в качеството, което ми е нужно.
Вижте видео с Тодор Димов, директор "Обслужване на клиенти", "Софийска вода"
Като препоръка мога да спомена, че като цяло рипортите ни гледат назад във времето и в самата компания. Би било полезно да получаваме проактивна информация, идваща извън компанията, за да може всеки един от нас да получи 360 градуса поглед върху ситуацията. Какво е положението на пазара, какви са средните заплати, какъв е пазарът на труда, има ли голямо предлагане и търсене, както и различни промени, които ни касаят, например, изменения в кодекса на труда. Подобна информация би било хубаво да пристига в структуриран вид от дирекция "Човешки ресурси"."
Коя от информацията, която получавате от HR-а, Ви е най-полезна в работата Ви?
Една справка, която използвам често, но не бих казал, че ми е най-полезна, е за оставащи отпуски. Ние сме голяма дирекция и трябва да планираме много прецизно кой, кога и как ще излиза в отпуска и колко дни има да ползва. Такава справка подготвяме всеки месец, за да можем да гарантираме почивката на всеки един от служителите и работния процес да върви гладко."
Доколко при вземането на стратегически решения се съветвате с директор "Човешки ресурси"?
"Ако решението е свързано с хора или човешки ресурси, винаги търся мнение на колегите специалисти. Дори и да не се вслушам в техния съвет, винаги питам как стоят нещата и това добре ли е. По този ли начин трябва да постъпим и те как биха го направили. Аз нямам претенции да разбирам от човешки ресурси, така че, когато имам нужда от помощ, винаги я търся."
Какви нови професии ще се появяват в бъдеще и ще се променят ли моделите на работа, дискутират Футурологът д-р Мариана Тодорова и Председателят на УС на БАСКОМ Доброслав Димитров
С програмата SAP Next Talent даваме шанс на завършващи студенти с ИТ профил да продължат кариерата си в компанията - Радослав Николов, изпълнителен директор, пред Economy.bg