неделя, 03 ноември 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    22572 прочитания

    IT JOBS in BG: Какво е да работиш като технологичен трейнър в Телерик Академия?

    За професията и възможностите разказва Дончо Минков, старши технологичен трейнър в образователната организация
    25 януари 2018, 13:55 a+ a- a

    Дончо Минков е старши технологичен трейнър в Телерик Академия. Той обучава както участниците в професионалните програми на Академията, така и ученици и младежи на програмиране. Има дългогодишен и разнообразен опит.  

    Срещнахме се с Дончо, за да ни разкаже повече за професията технологичен трейнър. С какво се занимава, какви отговорности има, как поддържа квалификацията си, какви са възможностите за развитие и кои са най-големите заблуди за професията.

    Какво е да работиш като технологичен трейнър в Телерик Академия?

    Началото на кариерата 
    Дончо Минков е завършил математическа гимназия в Бургас.  Още в училище се пали по програмирането и продължава образованието си във Факултета по математика и информатика към Софийския университет. Във втори курс се записва в първия сезон на Професионалната Телерик Академия. Пленен от средата и ентусиазма за учене и развитие на младите хора, решава да остане в Академията и да започне да преподава. Кандидатства за технологичен трейнър, одобряват го и вече седем години е част от екипа на образователната организация.

    Какви са основните отговорности на технологичния трейнър? 
    Отговорностите зависят от направлението, в което обучаваме. Аз преподавам в двете ни инициативи – за младежи (Младежката Телерик Академия) и за професионалисти (Професионалната Телерик Академия). При всяка от инициативите отговорностите са различни. При големите трябва да се учат по-сериозни технологии и там изготвянето на материали е изключително важно. Предизвикателството е освен да подберем най-важното, то да е представено по опростен начин, за да не се стряскат в началото курсистите, но също и да казва много. Трябва да е съществено и да няма пропуски.

    Също така изготвям програми. Постоянно се опитваме да подобряваме съществуващите си програми и да създаваме нови. Специално аз като старши технологичен трейнър, правя това на ежедневна база. Целта ни е нашите курсисти независимо от възрастта да могат учат по-добре и по-ефективно. При децата отговорността е да им предизвикаш интереса и да си увлекателен, когато водиш лекции. Те искат веднага да видят резултата. Не можеш да им обясняваш много теория, тъй като им става скучно. Предизвикателството е колкото се може по-бързо да стигнеш до по-сложните неща и те да видят как се правят игри, сайтове, мобилни приложения и т.н.

    Част от отговорностите ни е също да разработваме и поддържаме нашите софтуерни системи и сайтове. В екипа на Академията нямаме отделно програмисти, които се занимават само с това. Всеки трейнър е както преподавател, така и програмист. 

    Как типично протича един работен ден?
    Обикновено денят ми започва с чаша кафе и разговори с колегите. След това започва воденето на лекции. Те са в различни времеви диапазони – някои започват от 9:00 ч., други от 10:00 ч. или 14:00 ч. Важно при нас е, след като изнесем лекция пред курсистите, след това да им дадем възможност практически да приложат упражнят наученото. Ние сме по-скоро ментори, отколкото преподаватели. По обяд имаме обедна почивка, която прекарвам заедно с колегите или чета книга. След края на лекцията денят ми продължава в зависимост от задачите – или се прави софтуер, или се работи по програми. Сега имаме нови програми, които стартират (разработка на игри и дигитални науки за деца и Java програма за по-големите) и в момента работя по тях. Обмисляме как точно да представим материала като времеви модули, каква натовареност да има, какви упражнения да дадем на курсистите, така че да имат максимална полза от тези обучения. 

    Какви умения и качества са необходими за тази професия?  
    Естествено, презентационни умения. Човек не трябва да се притеснява да говори пред хора. Много хора си мислят, че това е трудно, но не е така. Учи се. Трябва да имаш и много силна техническа подготовка, за да изградиш добър авторитет и да ти се доверяват курсистите. Ние влизаме в ролята на ментори както на курсистите, така и на децата. Те непрекъснато ни задават въпроси, за които очакват отговори. Оттук идва и едно от най-важните неща за един технологичен трейнър – да има безгранично желание да помага на хората и да учи нови неща. 

    Как поддържаш знанията и квалификацията си? 
    Изградил съм си правила, които следвам. Постоянно чета новинарски сайтове за технологии и за практики за преподаване, тъй като и двете са важни. Още преди да тръгна за работа или докато пътувам. И когато видя нещо, което не знам или нещо, което искам да науча, си водя списък. Той вече е доста дълъг, но се старая да приоритизирам нещата, които мисля, че са ми по-интересни и по-важни.

    От няколко години имам правило, че трябва да уча поне два езика и платформи на година. И така до момента вече трета година успявам. Дори тази година се надявам да станат и повече. Важното е да си упорит и да учиш, да ти е интересно да учиш. Посещавам и обучения, ходя по конференции и семинари. Дори съм лектор на някои от тях. Като се видим с приятели, също уча много неща. Голяма част от приятелите ми са програмисти и съответно няма как да не си говорим за програмиране и да обменяме знания и опит. 

    Какви са възможностите за развитие? 
    Може да станеш добър програмист, тъй като все пак сме технологични трейнъри. В екипа на Телерик Академия е много важно добрият трейнър да е и добър програмист. Другата възможност е да презентираш на различни конференции, да правиш обучения. Може и да ръководиш екип от трейнъри. Винаги го има това като йерархично израстване. Това означава, че на първо място спомагаш много за изготвянето на програмата – какво и как трябва да се учи. Това включва много проучвания и много учене, да ръководиш програмата и да предлагаш нови методологии, които могат да се включат там. Това се отнася за Професионалната Телерик Академия. При децата е по-интересно. Там вече има и педагогическо  развитие. Те са малки и лесно губят интерес и предизвикателството е да го задържиш. Така че винаги имаш и такова развитие.

    Кои са най-големите заблуди за тази професия? 
    Имам един много любим мит, който и аз преди седем години, когато започвах работа, постоянно чувах от колегите. И той е, че който не може да работи, преподава. За да преподаваш трябва да знаеш изключително много. Трябва да имаш много дълбоко познание за нещата.

    Друг мит е, че преподавателите не програмират. Няма как да преподаваш нещо, ако не си го правил. Така че всеки технологичен трейнър пише и много код. 

    Как си почива един технологичен трейнър? 
    Аз лично обичам да чета книги. Изготвям си списък колко книги да прочета на година. Играя и компютърни игри. Добре ми се отразява и излизането сред природата. Специално в големите градове е по-трудно и е хубаво да се посети някой по-малък, по-красив и уютен град. И просто да се отдъхне. 

    Свързани новини
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 2 дни
    Стоянова: С Терминал 3 летище София ще се превърне в ключов регионален хъб
    Към момента аеропортът обслужва полети до 46 държави
    преди 2 дни
    dormakaba стартира Център за споделени услуги в София
    Проектът, за който компанията получи сертификат за инвестиция клас А, ще създаде 248 нови работни места
    01 ноември 2024, 10:08
    ОББ: Изтича валидността на IBAN номерата, съдържащи RZBB
    Промяната не се отразява по никакъв начин на сметките на клиентите като наличности, условия и достъпност
    01 ноември 2024, 09:49
    Спад на основния лихвен процент у нас
    От 1 ноември лихвата е 3.22%
    31 октомври 2024, 14:31
    Петте най-големи индийски ИТ компании вече имат офиси в България
    Едни от най-важните сфери за сътрудничество са ИТ секторът и секторът в областта на услугите
    31 октомври 2024, 09:18
    Групата Schwarz стартира иновативна програма в партньорство с три университета във Варна
    Пет отбора ще се борят за награда от 10 хил. лева и финансиране от 30 хил. евро в първия випуск на GEN I: ИНОВАЦИЯ ГЕНЕРАЦИЯ