Александър Николов е мениджър на екипи за разработка на аналитични решения в Experian.Завършил е Националната търговско-банкова гимназия в София и „Международна икономика“ в УНСС. След това специализира магистратура по „Финансова икономика“ в Университета в Нотингам в Англия, но избира да се завърне в България и да търси своята реализация тук. Започва работа в Experian през 2011 година като анализатор, а 2 години по-късно става мениджър на малък екип.
„Идеята ми винаги е била да се опитам да се реализирам в България, но не очаквах да си намеря толкова бързо работа, която е директно свързана със специалността ми и това, което съм учил. Няколко години по-късно Experian ми предостави възможността да ръководя екип и оттогава развивам кариерата си в посока лидерство и мениджмънт“, споделя Александър. Към днешна дата ръководи шестима души, всеки от които има свой екип в София. Те се занимават с моделиране, обработка и анализ на данни предимно във финансовата сфера на пазари, опериращи във Великобритания и континентална Европа.
Срещнахме се с Александър, за да ни разкаже повече за работата на анализатора и възможностите за развитие в сферата.
Какво е да работиш като анализатор в Experian?
Какви са основните Ви отговорности като мениджър на екипи за разработка на аналитични решения? През последните няколко години отделът, в който работя, успя да се утвърди като стратегически център на Experian за анализи. Започнахме 12 човека, а в момента наброяваме над 130. Моята роля е свързана с ръководенето на част от екипите в отдела, отговарящи за аналитичните продукти, които предлага компанията ни в континентална Европа и Великобритания. Задачата ми е да осигуря стабилна среда, в която хората да могат да бъдат продуктивни, мотивирани, щастливи и да могат да развиват ефективно уменията си. Много е важно, за да съществува такава среда, мениджърите на индивидуалните екипи да са истински лидери, така че голяма част от ежедневието ми отива в това да ги подпомагам да бъдат по-добри в това, което правят. Също така работим рамо до рамо с наши колеги консултанти, които оперират в различни държави и поддържат контакти с ключовите ни клиенти, така че координацията ми с тях е от съществено значение. И не на последно място - отделям време за това да се поддържа репутацията на отдела на високо ниво. Българите са умни и работливи и съм много горд, че компанията ни доверява все по-стратегически важни и сложни аналитични задачи.
Как типично протича един работен ден на екипа Ви? Обикновено работният ден започва в 9ч. с кафе и преглеждане на пощата. Имаме си оперативки, на които всеки разказва с какво се занимава и докъде е стигнал. Макар че има моменти, в които всеки от нас работи по индивидуален проект, членовете на екипа са наясно какво се случва при другите и са готови да помогнат при нужда. Развиването на знания и умения също е неразделна част от ежедневието ни, така че освен работата по проекти, правим обучения, семинари за споделяне на опит, коучинг срещи и други.
Какви умения и качества са необходими за професията анализатор? Мултидисциплинирането е от изключителна важност за успеха на един анализатор. За да бъдеш успешен в нашата професия, трябва да инвестираш време в сферите на математиката, статистиката и програмирането, но също така трябва и да разбираш бизнес логиката и нуждите на клиентите. Това е един много комплексен профил и затова специализацията е от изключителна важност. Например можеш да се фокусираш върху самата обработка на огромни обеми от данни или да се занимаваш с моделирането им, посредством статистически модели, а като натрупаш опит - да се мултидисциплинираш.
Как поддържате знанията и квалификацията си и тези на екипите Ви? Новите технологии и похвати в анализа на данни се развиват толкова бързо, че е необходимо ежедневно да се осведомяваш. Дори в сравнително традиционен бизнес като финансовия използваме технологии, които са на не повече от 1-2 години. Затова освен да осигурим материали и време за развиване на знания на колегите, създаваме култура на постоянно учене и помагаме на всеки един да го превърне в ежедневен навик. Аз лично се опитвам да разнообразявам методите, с които уча. За щастие, в днешно време можеш да получиш информация по много начини. Сред любимите ми, освен традиоционното четене, са онлайн курсове, аудио книги и web конференции.
Какви са възможностите за развитие? Работата ни е доста разнообразна. Имаме цялата палитра - от стандартни до много комплексни задачи. Само в нашия отдел има 5 нива на растеж, като при петото ниво имаш избор в зависимост от натрупания опит, силните ти страни и желанието ти за професионално развитие. Можеш да избереш да продължиш като експерт в сферата си и да се занимаваш с най-комплексните задачи, да управляваш проекти или да бъдеш консултант, а може и да се развиеш по мениджмънт пътеката ни. От друга страна, все пак Experian е един от най-големите съдържатели на данни в света и ако можеш да работиш с тях, имаш възможност да се присъединиш към много други наши отдели по цял свят.
Кои са най-големите заблуди за тази професия? Една от най-популярните заблуди е, че анализирането на данните е нещо, което става бързо и лесно. Изискват се години упорит труд и работа, за да си сигурен, че подхождаш към данните с адекватна методология и че заключенията, които извеждаш, имат реална стойност.