Препоръки и съвети дава водещият руски експерт по преговори Игор Ризов
Има универсални правила за успех в преговорите, но когато водим бизнес комуникацация с други народи е добре да имаме предвид някои специфики и културни различия. Особеностите при водене на преговори с представители на различни страни извежда популярният руски експерт Игор Ризов в „Руската школа по преговори“, която през май ИК „Хермес“ издаде в България. Вижте какво е добре да имате превид, ако преговаряте с американци.
Американците на практика винаги са доста компетентни, що се отнася до преговори. Те са патриоти и е важно да го помним. Не приемат никакви критики по свой адрес. Правят впечатление на много напористи и даже агресивни или просто груби партньори. Това е традиционният им стил, а не израз на отношението им към партньора. Напротив, за тях е характерна доброжелателност, откритост, енергичност и позитивна нагласа. Те предпочитат не много официална атмосфера за водене на преговори.
Зад външната проява на дружелюбие по принцип не се крие нищо. Резултатите от преговорите ще зависят предимно от това доколко изгодно или неизгодно е обсъжданото предложение за тях. Девизът на американския преговарящ е: „Шерифът не се интересува от проблемите на индианците”.
За американците е присъща силна позиция, което им позволява да се държат доста напористо. Те много настоятелно се стремят към реализация на целите си на преговорите. Много обичат да се пазарят. Абсолютно нищо не правят безплатно. Стараят се да предусетят развитието на събитията при решаването на всеки един проблем.
Те много обичат „пакетните” решения. Негативно се отнасят към непредвидените обстоятелства. Трябва ясно да разбират в какво се състои предимството им пред конкурентите в очите на партньорите. Когато отивате на преговори с американци, трябва ясно да им посочите това предимство. Иначе няма да си губят времето за разговори с вас.
Трябва да отчитате също, че в САЩ отдават голямо значение на препоръките. При провеждане на разговори с тях е много важно и полезно да назовавате фирми и хора от бизнеса в САЩ, с които вече сте работили или имате взаимоотношения в момента на преговорите.
Обядът с американски бизнесмен минава под формата на строго делово общуване.