Какви възможности за кариера предлага компанията, разказват Кристина, Неделина и Владимир от RTR екипа на Cargill
Част от екипа, който организира инициативи по разрастване на RTR. Снимка: Economy.bg
Първото дружество на Cargill в България – Cargill Agricultural Supply Chain EMEA, е основано през 2006 г. с централен офис в София и е в основата на бизнеса на компанията. Занимава се предимно с търговия със зърнени и маслодайни култури. През 2013 г. отворя втори офис в гр. Варна, където екипът, занимаващ се с океански транспорт (Ocean Transportation), осъществява глобалната търговия на Cargill посредством координация на морски плавателни съдове.
Име: Cargill България
Сектор: Храни и селско стопанство
В България е от: 2006 година
Брой служители глобално: Над 150 000
Брой служители в България: Над 1300 Офиси в България: София и Варна
Основна дейност на компанията: Cargill предоставя хранителни, селскостопански, финансови и промишлени продукти и услуги на целия свят.
През 2014 г. е създаден Центърът за споделени бизнес услуги в София (Cargill Business Services Sofia – CBS Sofia). В него централизирано се обслужват бизнесите на Cargill в Европа, Близкия изток и Африка, като им се предоставят услуги с добавена стойност в сферата на финансите, транспорта и логистиката, стратегическото снабдяване и доставки, както и управлението на човешки ресурси.
Какво е да работиш в счетоводния екип Record to report в Cargill, разказват Кристина Димитрова - RTR Senior Team Manager - Animal Nutrition & Health EMEA, Неделина Ламбова - RTR Team Manager - HR Accounting Center Of Excellence EMEA, и Владимир Шенков - RTR Team Manager - Cargill Food & Bio Netherlands.
С какво се занимава Вашият отдел – кои са основните продукти, услуги?
Кристина Димитрова: Отделът Record to Report (RTR) е част от финансовия екип в Каргил. Ние сме отговорни всеки месец да предоставим вярна и пълна финансова информация, която се използва както за нуждите на бизнес мениджмънта, така и за финансова отчетност. За тази цел и поради обема и разнообразието на бизнесите в Каргил си сътрудничим с екипи от различни краища на света. В нашите ръце са поверени различни проверки и вътрешни контроли, а счетоводните стандарти, според които подготвяме информацията за консолидираните финансови отчети, са тези на САЩ (USGAAP).
Работата ни е много динамична, защото мащабът на бизнеса и множеството проекти изискват финансова информация с различен детайл и фокус. Основната ни цел е да сме в услуга на клиентите на Каргил и бизнесите, за които работим. Ето защо се стремим винаги да подобряваме услугите си и да бъдем ефективни.
Кристина Димитрова, RTR Senior Team Manager - Animal Nutrition & Health EMEA. Снимка: Economy.bg
Кои са основните пазари и клиенти?
Владимир Шенков: Каргил традиционно оперира предимно в хранителната индустрия. Компанията е основана през втората половина на 19. век в САЩ, като първият бизнес е търговията със зърно. До ден днешен това все още е един от основните бизнеси на Каргил. През годините компанията навлиза и в други бизнеси, повечето от които са свързани със селското стопанство, но постепенно диверсифицира портфолиото си, като развива и други бизнес ниши като финансовите и маркетинговите услуги, търговията с метали, търговията с въглеродни емисии и други. Една от основните предпоставки за разрастването на компанията в глобален мащаб е разработването на широка търговска мрежа, която свързва фермерите с потребителите и преработвателите на селскостопански продукти по целия свят.
В София е базиран един от осемте центъра за споделени услуги на Каргил, като Record to Report или отдел „Общо счетоводство“ е един от най-големите. В него работят около една трета от служителите на центъра.
Record to report предоставя счетоводни и финансови услуги на компании в групата на Каргил в региона EMEA (Европа, Близкия изток и Африка).
Владимир Шенков, RTR Team Manager - Cargill Food & Bio Netherlands. Снимка: Economy.bg
Колко и какви специалисти работят в отдела Ви?
Неделина Ламбова: В отдел Record to Report работят около 400 специалисти, заети в различните направления на счетоводството. Всеки един от тях е специализиран в дадена сфера и отговаря за някои от различните бизнеси на компанията.
По какви проекти работят те?
Неделина Ламбова: Всеки един служител на компанията има възможност да работи по различни проекти, свързани с установяване и подобрения на процесите и системите в компанията. Екипите ни са въвлечени в имплементиране на почти всички нови счетоводни стандарти, осъществяване на сливания и придобивания, имплементация на нова ERP система – SAP, операции на валутните и стоковите пазари и други. Имаме възможност пряко да участваме в писането на глобални счетоводни процедури и в подобрението на различни процеси. Наред с глобалните проекти, ние движим и оптимизации и подобрения, свързани с ежедневните ни задачи, като за тази цел работим с екип (Continuous improvement team), който подпомага случването на нашите идеи с техническата си експертиза и професионализъм.
Неделина Ламбова, RTR Team Manager - HR Accounting Center Of Excellence EMEA. Снимка: Economy.bg
Какви хора най-често търсите – с какъв опит, познания, умения, технологии?
Неделина Ламбова: В отдел Record to Report или „Общо счетоводство“ търсим хора с опит в сферата на счетоводството и добро ниво на владеене на английски език. Ценим високо опитa с ERP системата SAP, както и уменията за работа с MS Excel. Cargill цени проактивността у хората и тeхния стремеж към подобрения на процесите.
Предходен опит в подобен отдел не е задължителен, ако кандидатът е мотивиран да развива счетоводните си умения в динамична, международна среда.
Хубаво е да подчертаем, че Каргил инвестира много в служителите си и всеки един от нас има достъп до различни курсове и платформи, където може да надгради своите знания и умения. Един от приоритетите, които имаме като екип, е да увеличаваме своята експертиза все повече с всяка година.
Офисът на Каргил в София. Снимка: Cargill
Отворени ли сте за хора с малък опит и старт на кариерата? Има ли стажантски програми?
Кристина Димитрова: Каргил е компания с дългогодишен опит, която поставя хората на първо място. Приоритет за нас е да инвестираме време, да споделяме този опит и знания с нашите служители. Стажантската ни програма е с продължителност 6 месеца и започва в началото на летния сезон. Фокусът ни са студенти в последна година в университета или току-що завършили, които имат силна мотивация да учат и да напредват като професионалисти. Те имат възможност да преминат през серия обучения, да се запознаят с начина ни на работа, да участват в ежедневните ни активности и да бъдат част от нашите счетоводни екипи. Всеки стажант има ментор, който да му помага, да го насочва и да отговаря на въпросите му.
Стажантската ни програма е изключително успешна и голяма част от участниците получават възможност да продължат кариерния си път в Каргил веднага след стажа.
Един работен ден в офиса за HR Accounting Center of Excellence ЕМЕА. Снимка: Economy.bg
Кои са основните технологии, които се използват при Вас?
Владимир Шенков: В момента част от дружествата на Каргил използва ERP системата SAP, а другите – JDE или локален счетоводен софтуер. Част от дигиталната стратегия на Каргил е да въведе SAP за всички бизнеси. По този начин големите обеми от информация ще се обработват лесно и това би помогнало на компанията да постигне дългосрочните си цели за растеж. Каргил използва и инвестира много в тази сфера и една от последните иновации е специално създадена за нуждите на компанията платформа, с която се обобщава и визуализира качествено информацията за всички бизнеси навсякъде по света. Нашите екипи в София бяха едни от първите, които имаха възможността да работят с нея.
Как се въвеждат новите служители в екипите Ви?
Неделина Ламбова: Компанията следва структуриран подход по отношение на въвеждането на новите си служители. За него отговарят както колеги от ЧР, така и директният мениджър.
Новопостъпилият бива запознат с дейността на Каргил и на екипа си, с мерките за безопасност в офиса, както и с административни и въпроси, свързани с ЧР. Следват детайлни счетоводни и технически обучения, които се провеждат в офиса или on-line.
Към всеки новопостъпващ служител бива прикрепен т.нар. Приятел (Buddy), опитен колега, който да направи процеса по въвеждане подреден и приятен.
Споделяне на добри практики между отделите. Снимка: Economy.bg
Какви са възможностите за кариерно развитие и какви обучения предлагате?
Кристина Димитрова: Фокусирани сме в развитието на не един, а четири различни бизнеса в сферата на производството и търговията със суровини и работим с държави на 5 континента. Това изисква от финансовия отдел да реагира бързо и да отразява разнообразните операции на бизнеса коректно и навреме.
Екипите ни са изключително гъвкави и адаптивни, а мениджмънтът се подготвя солидно за промените. В екипа на Record to report всеки е получил много знания от колегите си и е готов да ги предаде. Имаме голямо портфолио от специализирани обучения, които са подготвени, организирани и водени от колеги от екипа. Всеки служител на Каргил има достъп и до on-line платформа, която събира над 3 милиона обучителни материала (видеа, статии, курсове, книги) от стотици източници като LinkedIn Learning, Business Insider, MIT Sloan и други.
Lean Six Sigma Green Belt Graduates – групата, завършили програмата за подобрение на процеси тази година и техните ментори. Снимка: Cargill
Денят започва в Каргил. Снимка: Cargill
Какви придобивки предоставя компанията и какво я прави предпочитан работодател?
Кристина Димитрова: Каргил предоставя богато разнообразие от придобивки: хибриден модел на работа, допълнително здравно осигуряване и застраховка живот, ваучери за храна, различни отстъпки за определен тип обекти, мултиспорт карти, зала за отдих и т.н.
Това, което прави Каргил предпочитан работодател, са, на първо място, екипите и хората, с които работим, интересните и актуални възможности за професионално развитие и израстване във фирмата, както и безопасната, отговорна и благоприятна среда, в която това да се случи.
Какво не знаят хората за Вашия отдел и компанията, а е важно да знаят според Вас?
Владимир Шенков: Това, което ни отличава от повечето подобни компании на пазара, са нашите ценности и отдадеността, с която компанията работи, за да изхранва света по безопасен, отговорен и устойчив начин. Отдел Record to Report в Каргил със сигурност е един от най-големите счетоводни отдели в бранша. Това е и предпоставка за многото и разнообразни възможности за кариерно развитие.