вторник, 19 октомври 2021   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    5881 прочитания

    Все повече компании ще имат служители на различни места по света

    Бързо адаптиращите се компании ще продължават да бъдат успешни, казва Николай Любчев - директор Marketing & Talent Acquisition в „МенторМейт“
    17 септември 2020, 14:58 a+ a- a

    Американската софтуерна компания „МенторМейт“ стартира дейността си в България в малък софийски апартамент с 15 служители през 2006.

    Днес „МенторМейт“ е част от „Тейлър корпорейшън“, една от най-големите частни компании в САЩ и за 2020 е сред най-успешно представилите се в групата от над 80 компании на „Тейлър“. В България компанията има над 500 служители в пет офиса в страната - в София, Пловдив, Варна, Велико Търново и Русе и продължава да се разраства.

    Какви хора търси компанията, как се отразява COVID-19 кризата на компаниите в ИТ сектора и променя ли се пазарът на труда, разговаряхме с Николай Любчев - директор Marketing & Talent Acquisition в „МенторМейт“.

    Едни от най-силните икономики в света преживяват трудни моменти. Вие като американска компания и един от големите работодатели в ИТ сектора у нас как бихте описали нагласите и настроенията в момента? Какви са очакванията за следващите месеци в ИТ сектора в САЩ и локално – по-скоро оптимистични или да очакваме по-тежка криза от 2008?
    Живеем в интересни времена и адаптирането към тях е от ключово значение за оцеляването и развитието на компаниите. „МенторМейт“ е част от „Тейлър корпорейшън“, една от най-големите частни компании в САЩ. За 2020 г. ние сме и една от най-успешно представилите се в групата от над 80 компании на „Тейлър“, като въпреки кризата, успяхме да надминем финансовите резултати за 2020, които си бяхме поставили през 2019 г. Стремим се да даваме две основни неща на хората, работещи при нас, и това са сигурност и стабилност наред с новите технологии и разнообразието от проекти.
    Бизнесът на „МенторМейт“ определено беше афектиран от настоящата криза, но фактът, че работим с голям брой клиенти, гъвкавостта и адаптивният ни подход помогнаха да се отърсим бързо от създалата се ситуация и дори да се възползваме от нея като продължим растежа си. Фактът, че компанията е създадена и се управлява от софтуерни инженери, спомогна за бързата реакция и правилните решения, които взехме, без да губим време в излишна бюрокрация.
    На глобално ниво нашето усещане е, че гъвкавите и бързо адаптиращите се компании ще продължават да бъдат успешни. Очакванията ни за следващите месеци и години са оптимистични, защото доказахме, че въпреки ситуацията можем да растем и да се развиваме, като за 2020 до момента само в България сме наели над 180 софтуерни инженери и скоро ще достигнем 600 души в българските ни офиси.

    Имате ли проекти, които загубихте? Ако да, може ли да кажете какъв тип/сектори?
    Някои от клиентите ни бяха принудени да намалят инвестициите си за дигитална трансформация, на други пък им се наложи да затворят изцяло, защото бизнесът им беше изцяло несъвместим със създалата се ситуация. Най-афектирани бяха проектите в сектора на услугите, които зависят от събиране на хора на едно място. Примерно един от клиентите ни, за който разработваме платформа за уроци по плуване, се принуди да затвори бизнеса си за няколко месеца и да намали размера на екипа с няколко души. Същевременно се появиха и много нови възможности, свързани със здравеопазването и обучението, сектори, в които сме традиционно силни.

    Кризите са и възможност. Много компании се фокусираха върху дигитаното си присъствие. Вие имате ли нови проекти и ако да – какъв тип/сектори?
    Една от силните страни на „МенторМейт“ са многообразните проекти, които разработваме. През годината добавихме много нови клиенти към портфолиото си -като започнем от една от най-високо оценените вериги от болници в САЩ, преминем през един от големите японски производители на медицински тестове и продължим с виртуална симулация за подобряване на предприемаческите и финансови умения на ученици, която разработихме за Junior Achievement. Освен тях добавихме проекти, свързани с финансите и дигиталните спортове, продължихме партньорството си с гиганти като AstraZeneca, UnitedHealth Group и Royal Bank of Canada.

    Ако се направи баланс, изминалите месеци бяха ли по-натоварени за Вас като работа, или не?
    Не сме усещали особена разлика в натоварването през последните месеци. Компанията не е спирала да работи и не е намалявала оборотите. Всички работихме здраво, за да успеем да преодолеем трудностите, пред които бяхме изправени.

    Вие в момента активно търсите нови хора. Какви са плановете Ви – колко и каъв тип хора искате да наемете?
    В момента търсим активно над 20 различни профила, като особеното е, че позициите са отворени за всички градове, в които имаме офиси в България, както и за дистанционна работа. Специалистите, които търсим, са различни, което се обуславя и от разнообразните технологии, с които работим и които бизнесът търси. Ако трябва да посоча няколко, търсим хора, които имат опит с различни JavaScript фреймуърци и библиотеки като React.js, React Native, Node.js, Vue.js, Angular, също опит с .NET и Azure, Automation QAs и Cloud Engineers, мобилни native iOS и Android специалисти. Ако говорим за планове, очакваме да станем 600 души в България този месец, като планът ни е да достигнем числото 1000 до 2023.

    Само в България ли се разраства компанията?
    Компанията се разраства навсякъде, където може да намери таланти. Разбира се, ядрото от хората е в България и Щатите, но имаме колеги, които работят дистанционно от различни градове, в които нямаме офиси, като Банско, Бургас, Скопие, Валенсия, Виена и др. Особено в създалата се обстановка възможностите в „МенторМейт“ са отворени за всички хора с нужната техническа експертиза, независимо къде се намират. Освен дистанционните възможности и още преди създалата се ситуация, стартирахме MentorMate Partner Network, която дава възможност на независими софтуерни инженери или малки фирми да се включат като наш партньор и да имат достъп до проектите ни.

    По време на предишната финансова криза България успя да привлече много чужди компании с доброто съотношение от качество на работа и цена на труда. Много компании аутсорснаха бизнес в България, което доведе и до ръст в заплатите през изминалите години. Смятате ли, че страната ни все още има това предимство като дестинация за изнасяне на дейности?
    Безспорно България има своите преимущества като ниво на техническа експертиза, близки културни особености до Щатите и Западна Европа, добри езикови умения и работна етика. Цената на труда е все още приемлива за много компании, което е показателно и за новите играчи, които се появяват на пазара. Ръстът в заплатите сега е много по-плавен и считаме, че така ще остане. От гледна точка на новата ситуация и преминаването в дистанционен режим на работа според мен все повече компании ще разчитат на хора, намиращи се физически на различни места по света.

    Вече няколко месеца хоум офисът е реалност за повечето компании. Какво показват Вашите наблюдения – има ли разлика в ефективността при дистанционната работа?
    Не бих казал, че има разлика. В „МенторМейт“ и преди създалата се ситуация имахме политика за работа от вкъщи, така че бяхме добре подготвени за това, което стана. Още повече, че нашият бизнес модел се основава на дистанционна работа. И преди пандемията хората, работещи по даден проект, не се намираха в един офис, а бяха разпръснати в няколко или във всички 7 офиса. Това спомогна за по-бързото и безпроблемно въвеждане на работата от вкъщи.

    Във Вашата компания как е решен въпросът с хоум офиса – кои и докога ще работи от вкъщи?
    Даваме избор на хората да работят от офиса или от вкъщи. Имаме и вариант да работят няколко дни на едното и няколко дни на другото място.

    COVID-19 как се отрази на пазара на труда според Вас? Кандидатите промениха ли очакванията си и приоритетите си при избора на нова работа?
    Кандидатите търсят повече сигурност, стабилност и гъвкавост от страна на работодателя. За жалост, някои компании не се справиха добре в кризата и се наложи да освобождават хора или да намалят заплащането, което и накара кандидатите да бъдат по-внимателни къде започват работа.

     

    Видео за компанията като работодател вижте в профила на MentorMate Bulgaria Ltd. в JOBS.bg тук 

    Вижте още:

    Как протича интервю за работа в MentorMate
    JOBS in BG: Какво е да работиш като iOS разработчик в MentorMate
    Любимият въпрос на интервю за работа на Ана Кожухарова, MentorMate

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 2 часа
    Мария Габриел призова за подкрепа на жените за STEM образование и кариера
    Само 22% от всички учени и инженери във високотехнологичните сектори са жени
    преди 2 часа
    Въвежда се зелен сертификат за дейностите на закрито
    Новата противоепидемична мярка влиза в сила от 21 октомври
    преди 3 часа
    Бизнесът ще получи компенсации от държавата заради високата цена на тока
    Първите компенсации ще бъдат изплатени още с октомврийските сметки за електроенергия
    преди 3 часа
    ЕК предупреди Полша, че може да й спре парите
    Трябва да защитим бюджета на Съюза от нарушения на върховенството на закона, заяви Урсула фон дер Лайен
    преди 3 часа
    Центърът за иновации на United Group отваря офис в България
    България е един от ключовите ни пазари и тук има много талантливи ИТ специалисти, коментира Сърджан Дурджевич, главен изпълнителен директор на United Cloud
    преди 3 часа
    Латвия обяви 4-седмичен локдаун
    Според властите острият ръст на случаите се дължи на ниското ниво на ваксинация в страната