понеделник, 24 юни 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    4796 прочитания

    Как ChatGPT ще се отрази на обученията в ИТ сектора и подготовката на ИТ таланти?

    Какви са плюсовете и минусите, застрашена ли е професията на преподавателите и какви новости предстоят, коментира Стивън Цветков - Мениджър „Дизайн на учебното преживяване” в Телерик Академия
    15 март 2023, 12:40 a+ a- a

    Стивън Цветков - Мениджър „Дизайн на учебното преживяване” в Телерик Академия. Снимка:  Телерик Академия

    Стивън Цветков е мениджър „Дизайн на учебното преживяване“ (Learning Experience Design Manager) на водещата трейнинг компания Телерик Академия. Той е в основата на еволюцията на обученията на Академията в партньорство с трейнърския екип на компанията. Заедно със своя екип и с фокус върху бъдещите тенденции, Стивън е отговорен за разработването на иновативни методи на преподаване и обучение, проучването на иновации и тенденции в частното и публичното образование и обучение, имплементирането на тези методи и поддържането на качеството на обучителния процес.

    Стивън е носител на награда Forbes „30 под 30“ за важната му роля в мисията на Телерик Академия да предоставя възможност на хората да започнат и развиват перспективна кариера в България. Започва активно да се занимава с програмиране още в училище. През 2015 завършва Телерик Академия, след което започва работа като уеб програмист. Година по-късно решава отново да се върне в Академията – този път като трейнър.

    Със Стивън разговаряме за ChatGPT и неговото отражение върху подготовката на ИТ таланти в България, за потенциалните възможности и рискове както за курсистите, така и за преподавателите.

    Стивън, как ChatGPT ще се отрази на обученията в ИТ сектора и подготовката на ИТ таланти?
    ChatGPT, както и други подобни технологии биха имали значително влияние не само върху обученията в ИТ сектора, но и върху целия образователен сектор. Такъв тип инструменти имат потенциала да окажат положително влияние в различни аспекти от подготовката на таланти. Това може да се случи чрез подобряване на качеството и достъпността на курсове, а в ИТ сектора посредством платформи за писане на код, асистенти за програмиране и други инструменти за обучение и разработка. 

    ChatGPT и подобни на него виртуални асистенти предоставят бърз достъп до информация в реално време и имат потенциала да автоматизират рутинните действия от процеса на обучение. По този начин биха могли да стимулират иновациите и креативността чрез генериране на нови идеи, решения  и разширяване на хоризонта, с който ние боравим. 

    Нашият отдел („Дизайн на обученията“) в Телерик Академия се фокусира именно върху тази част от обученията – как да  бъде изживяването на всеки курсист по-персонално, интересно и възнаграждаващо. За нас всеки човек учи по различен начин и е важно да се съобразим с това. Гледайки напред във времето, развитието на този тип софтуер неминуемо ще помогне в тази посока – създаване на ново изживяване, но и разкриване на повече възможности за креативност в методите на преподаване. Както преди няколко години вградихме blended формата на обучение, който отваря повече възможности за практика, така и технологии като ChatGPT ще ни помогнат да надграждаме обученията ни. Разбира се, ChatGPT е инструмент и как го използваме – в изграждане на обучение или дори в ежедневието ни – зависи от нас. От основна важност е да сме адаптивни спрямо тези инструменти и да повишаваме уменията си, независимо дали говорим за обучители, или за бъдещи програмисти. 

    Дали конкретно ChatGPT може да достигне този потенциал, е рано да се каже. Тази технология е все още млада. Може да прави невероятни неща, но е изправена пред предизвикателства, които предстои да превъзмогне.

    Същевременно тя се развива изключително бързо – новият Microsoft Bing използва Prometeus модела, който стъпва върху и надгражда ChatGPT и GPT-3 с възможността да търси информация в интернет, което го прави значително по-способен от ChatGPT.

    Как би се отразил ChatGPT върху усвояването на материал и каква роля ще има за бъдещето на курсистите в сектора?
    Както всяка друга технология ChatGPT има както положителни страни, така и своите минуси. От една страна, този тип софтуери могат да бъдат използвани за автоматизиране на дейности и задачи не само във софтуерния сектор, а във всяка сфера на работа. По този начин виртуалните асистенти биха спестили време на преподавателите и курсистите в рутинните активности, като например подготовката на уроци и задачи. Те могат да създадат и нови възможности за обучение чрез предоставяне на персонализирана обратна връзка и подкрепа за курсистите, стимулиране интереса и мотивацията за учене чрез интерактивни разговори по всяко време, подобряване способността за критично мислене и решаване на проблеми чрез предизвикателства. Това може да доведе до разширяване знанията и перспективата за покриване на различни теми за много по-кратко време.

    От друга страна, ChatGPT може да увеличи риска от плагиатство, както и да предизвика етични проблеми около авторството, достоверността и сигурността на информацията. Към момента тези езикови модели все още не са надежден източник на информация и може да предоставят неточни отговори.

    За да бъдат използвани ефективно положителните страни на подобни софтуери и в полза на учащите, е ключово курсистите да притежават умения, необходими за правилното им прилагане спрямо целите. Отговорното използване на виртуалните инструменти, развиването на критично мислене, както и изследователски и професионални умения, са знания, които ще бъдат още по-важни в бъдеще с напредъка на технологиите. Тези умения са фокус и в нашите програми за подготовка на ИТ таланти Alpha. В тях винаги учим курсистите да подхождат аналитично към проблемите, да търсят решения – да се научат да мислят като програмисти. И въпреки че в Alpha винаги има кого да попитат – трейнър или ментор – рядко получават решенията наготово. Както ChatGPT, така и програмният език е инструмент, който трябва да знаеш как да използваш, но в динамичната ИТ среда, ще ти се наложи да учиш нови технологии, да се адаптираш. Затова да се научиш да учиш е също толкова важно, ако не и повече. Само така можем да сме сигурни, че подготвяме холистични кадри, които след като завършат с един програмен език, бързо могат да усвоят друг, а защо не и в близкото бъдеще да оптимизират работата си с ChatGPT? 

    Застрашена ли е професията на преподавателите, или напротив – ChatGPT ще подпомага и улеснява работата им?
    В бъдеще тази технология има потенциала да играе все по-голяма роля за образованието. Нейната роля обаче би била на помощник – неутрален инструмент, който зависи от намеренията на тези, които го използват. Не може да замени човешкия интелект и емоционална интелигентност, които са необходими за успешното преподаване, не може да разбира контекста, културата или ценностите на учебния процес.

    Преподавателите имат важна роля не само за предаване на знания, но и за формиране на навици и умения както при младежите, така и при възрастните. ChatGPT може да бъде интересен партньор за разговор, но не би могъл да бъде лидер, иноватор или ментор.

    Отново ще дам пример с това, което наблюдаваме в нашите обучения. Ролята на екипа ни е повече от това да преподадем материал. Именно защото всеки учи по различен начин, има нужда от различна подкрепа и се изправя пред различни трудности, трейнърите имат многопластова роля. Да, те трябва да умеят да преподадат теорията, но в същото време дават индивидуални насоки и препоръки и умеят да разберат отсрещния човек. От съществена важност е да проявиш разбиране, да се поставиш на мястото на другия и да му дадеш правилния съвет. 

    Мислите ли да интегрирате по някакъв начин ChatGPT в бъдещи иновативни методи на преподаване и обучение?
    Езиковите модели като ChatGPT имат потенциал да променят и подобрят редица аспекти в образованието, както и в ИТ обучението на малки и големи. Ролята на нашия екип, Learning Experience Design, се изразява именно в това – да подобряваме и надграждаме програмите ни спрямо най-модерните технологии и методи на обучение. Следим отблизо развитието на тази технология и очакваме с нетърпение да видим по какъв път ще поеме и какви нови възможности ще предостави. През това време не спираме с тестването на подобни софтуери и проучване на потенциала им спрямо целите ни. Вярвам, че този тип технологии имат своето място в класната стая.

    Вижте профила и актуалните позиции за работа на TELERIK ACADEMY OOD в JOBS.bg

     

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 5 часа
    ЕС отпуска на България 65,2 млн. евро за възобновяема енергия
    Брюксел инвестира приходи от търговия с емисии за по-чисти енергийни системи в 10 държави, сред които и България
    преди 8 часа
    Нова програма подкрепя дигитализацията на близо 200 фирми у нас
    Те могат да получат 2000 евро субсидия за дигитализация на дейността си чрез DIGITRANS
    преди 10 часа
    Проучване: Над 2/3 от шефовете няма да наемат служители без умения за работа с AI
    През 2024 година изкуствения интелект ще се утвърди като ключов елемент на работното място
    преди 11 часа
    Moody's повиши дългосрочния депозитен рейтинг на Пощенска банка
    Към края на 2023 г. банката отчита коефициент на базовия собствен капитал от първи ред в размер на 19,0%
    преди 13 часа
    Сирма Груп ще придобие 51% дял от румънска софтуерна компания RoWeb
    Сделката ще осигури на Сирма достъп до румънския пазар