петък, 26 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1392 прочитания

    Медийната грамотност ще развива функционалните умения на децата

    Какви стъпки се предприемат, за да бъдат младите хора медийно и финансово грамотни, пред Economy.bg обясняват от МОН
    25 януари 2022, 14:57 a+ a- a

    Наскоро Министерството на образованието и науката (МОН) съобщи, че стартира проект за въвеждане на медийна компетентност в гимназиалната учебна програма. Проектът ще стартира с тест, който трябва да оцени на какво ниво е медийната грамотност на децата в момента. 

    Economy.bg се свърза с МОН, за да разкажат повече за програмата, как тя ще се осъществи и какви действия се предприемат за въвеждане на финансова грамотност, предприемачество и като цяло за реформа в образованието у нас. Отговорите дават както от министерството, така и от Коалицията за медийна грамотност (КМГ).

    Кога да очакваме резултатите от теста по медийна грамотност?
    Националното изследване за медийна грамотност се провежда в периода 10-20 януари. От министерството и КМГ, с която съвместно се осъществява проектът, очакват анализът с резултатите да бъде готов до средата на март. Извадката е изготвена така, че резултатите ще бъдат представени в няколко разреза – по пол на учениците, по вид на училището, по вид на населеното място и обобщено за шестте региона за икономическо планиране.

    Какво представлява програмата?
    Методиката за преподаване на медийна грамотност чрез всеки предмет цели развитието на функционалните умения на децата. Виждането на КМГ е, че медийната грамотност не трябва да бъде отделен предмет, а да бъде интегрирана в цялата учебна програма като начин на преподаване, а не чрез изменяне на учебното съдържание. Това включва например задание за екипна проектна работа за развитие на умения за комуникация, разрешаване на конфликти и създаване на съдържание. 

    Проектът е с продължителност 18 месеца. След приключването му МОН и КМГ ще обсъждат възможности за периодично провеждане на национално проучване и обучение на учителите.

    На въпрос дали програмата има нещо общо с „пандемията от фалшиви новини“, от МОН и КМГ отговориха, че стратегията за въвеждане на медийна грамотност като интегрална част от образованието е много по-дългосрочна и надхвърля пандемията от фалшиви новини, но тя би противодействала много устойчиво на дезинформационни и конспиративни кампании, уточняват от МОН. 

    Защо е важно децата да са медийно грамотни?
    За да се възползват максимално ефективно от медийната среда, в която живеят: да я използват за творчество, сътрудничество, развитие, общуване по безопасен начин. 

    Как ще бъдат включени учителите?
    В рамките на проекта ще бъдат обучени 100 учители онлайн в използване на методиката. Надяваме се да намерим начин за дългосрочно сътрудничество с МОН, за да бъдат обучени всички учители, обясниха от КМГ. 

    Какви дейности развива МОН по отношение на обучението по предприемачество и финансова грамотност?
    МОН си сътрудничи и партнира с голяма част от организациите, ангажирани с предприемачество и финансова грамотност във връзка с изпълнение на дейностите по Националната стратегия за финансова грамотност (2021-2025). Като част от Националната програма „Бизнесът преподава“ немалка част от фирмите споделят в часовете добри практики в областта на предприемачеството. През 2022 г. Министерството ще организира за първи път Национално състезание по финансова грамотност. Традиционно ще се проведе и Национално състезание по предприемачество „Практични финанси“. Към МОН функционира Център за учебно-тренировъчни фирми, в които учениците се обучават именно как да управляват финансите си, да бъдат добри предприемачи, добри мениджъри, но и добри работници. 

    Вижда ли се краят на реформата в българското образование?
    Твърде смело е да се говори, че идва краят на реформите в образователната система. Тъй като предизвикателствата пред системата са големи, тя трябва да бъде гъвкава, адаптивна и да осигурява най-доброто обучение на децата. 

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 34 минути
    Проучване: 77% от компаниите у нас предлагат хибриден модел на работа
    С 10% са нараснали възнагражденията през 2023, за тази година ръстът е от 7%, сочи проучване на Mercer Marsh Benefits
    преди 5 минути
    След Биткойн Халвинга: За какво да внимаваме
    Информация за потенциалните възможности и рискове дават от Binance
    преди 59 минути
    Окончателно: Либерализацията на пазара на ток за бита беше отложена с 1 година
    НС прие на второ четене промени в Закона за енергетиката
    преди 2 часа
    Спад в броя на сделките с имоти у нас
    Средните цени на жилищата задържат нивата си през първото тримесечие на 2024, отчитат от Arco Real Estate
    преди 19 часа
    Най-мащабната германска инвестиция в България: „Аурубис“ разширява производството си у нас
    Компанията откри инвестиция за 800 млн. лв. в медодобивния завод край Пирдоп и Златица