Вижте какво смята журито на конкурса Effie за нивото на заявките тази година и кои са финалистите в отделните категории
На 28 май на официална церемония ще бъдат връчени Наградите за ефективност на рекламата EFFIE БЪЛГАРИЯ 2014.
Конкурсът се организира от Българска асоциация на комуникационните агенции (БАКА) и в него участват рекламодатели и рекламни агенции с реклами и рекламни кампании, създадени в България и публикувани, излъчвани, организирани в периода 01.01.2013 - 31.03.2014.
Какво е нивото на заявките тази година и какви тенденции могат да се откроят, попитахме представители на журито на EFFIE БЪЛГАРИЯ 2014.
Година на сигурни, добре премислени и планирани кампании
Грета Колева
Ръководител oтдел „Комуникационни консултации”
BBDO Group
Част съм от журито на Effie България от самото начало и определено през тези седем години, откакто се провежда фестивалът, се вижда израстване по отношение на качеството на заявките, поставянето на измерими цели пред комуникацията и търсенето на максимално ефективни резултати. Тазгодишните участници надградиха още едно ниво към постигнатото до момента в индустрията.
Преобладават заявките, в които се поставят по-дългосрочни цели, няма толкова много ценови промоции, както в предходната година, което показва смелостта на бизнеса да гледа малко по-уверено напред и да прави по-дългосрочно планиране. Това беше на заден план в предходните 2-3 години, когато във всички заявки се говореше за кризата и се търсеха изключително краткосрочни резултати.
В тазгодишното издание на фестивала прави впечатление липсата на голяма част от активните рекламодатели в категорията на бързооборотните стоки (козметика, шоколадови изделия, месни и млечни продукти, битова химия) за сметка на огромното количество банкови продукти и кампании, които се състезаваха в категория „Услуги“. Това беше и най-оспорваната категория.
За мен нямаше достойна за злато заявка в „Медийна, политическа и социална кампания“ – нещо, което е прецедент в тази категория.
Това, което е важно да отчетем като успех за всички нас (клиенти и агенции), е напредъкът в измерването на ефекта от комуникацията в социалните мрежи, както и в онлайн среда. С бума на социални медии се наблюдаваше едно самоцелно използване на ФБ в кампаниите от предходните години, без ясно измерим ефект от комуникацията там. Това, което определено направи впечатление тази година е умелото използване на социалните мрежи, така че да постигнат целите на комуникацията, както и залагането и анализирането на метрики, които да докажат този ефект.
Усещаше се липса на представители от хранително-вкусовия бранш
Диана Симеонова
Маркетинг директор
VIVACOM/БТК ЕАД
Tази година като цяло заявките бяха написани много по-изчерпателно и професионално. Имаше участие от различни сфери на бизнеса, като преобладаваха банките, но се усещаше липса на представители от хранително-вкусовия бранш. Броят на промоциите беше по-малък, което може да се приеме за позитивен индикатор, че се справяме с кризата. Бяха представени успешни кампании за нови продукти и услуги, които дават повече стойност за клиента и допълнителни предимства спрямо конкурентите на пазара. Използваха се и успешни стратегии за репозициониране на продукти. В някои от представените кампании бяха заложени и постигнати дългосрочни цели, което означава, че бизнесът се преориентира от тактическите оферти с цел „оцеляване” към стратегии за развитие.
Впечатляват добрите идеи
Димитър Стаматов
Trade Marketing Manager
JTI Bulgaria
Нивото на заявките е добро. Споделени са вдъхновяващи идеи, които са проработили – повишили са продажбите, създали са пазарни тенденции или са накарали хората да мислят по различен начин. Но най-важното е, че са изпълнили първоначално поставената цел: вложените ресурси – материални, творчески, емоционални, да работят за голямата идея – ефективността.
От една страна впечатляват добрите идеи. Някои от тях не са подкрепени с милионен бюджет. Използвани са нестандартни форми на комуникация и необичайни похвати в ограничените възможности на клиентите, но пак са изпълнили целите по много ефективен начин. От друга страна, има кампании, подготвени мащабно със завладяващ криейтив, който като ракета носител е извел кампанията до успех.
Ето и кампаниите – финалисти в ЕFFIE БЪЛГАРИЯ 2014:
КАТЕГОРИЯ: СТОКИ
Баба Ханке
Клиент: Рено Нисан България АД
Агенция: Publicis Sofia
Дигитална агенция: Publicis Modem Cybermark
Медиа агенция: Equinox
Време е за нещо специално!
Клиент: Загорка АД
Агенция: BBH LONDON
Творческа агенция: Publicis Sofia
Медиа агенция: Mindshare
Свежо от Пирин
Клиент: Carlsberg Bulgaria
Агенция: Noble Graphics
КАТЕГОРИЯ: УСЛУГИ
Без подпис
Клиент: БАНКА ДСК
Агенция: Noble Graphics
Медиа агенция: Кафе Реклам София ООД
VIVACOM #Hybrid
Клиент: VIVACOM
Агенция: New Moment New Ideas Company
Медиа агенция: FCB Sofia
Депозити с бъдеще
Клиент: БНП Париба
Агенция: Ogilvy Group
Медиа агенция: Mindshare
Спестовен жилищен кредит
Клиент: Пощенска банка
Агенция: ББДО Груп/Графити ББДО
Медиа агенция: РА Крес
Дигитална агенция: Trinitix
6 от 10
Клиент: УниКредит Булбанк
Агенция: reforma
Медиа агенция: MediaCom/Grey Bulgaria
КАТЕГОРИЯ: ПРОМОЦИИ
Промоция "Падаща звезда"
Клиент: Пощенска банка
Агенция: ББДО Груп/Графити ББДО
Медиа агенция: РА Крес
Дигитална агенция: Trinitix
Сбъдни желание
Клиент: MasterCard Europe България
Агенция: reforma
Спечели. Изживей. Сподели.
Клиент: Джапан Табако Интернешънъл България ЕООД
Агенция: Publicis Sofia
КАТЕГОРИЯ: КОРПОРАТИВНИ КОМУНИКАЦИИ
Дневник на българската действителност
Клиент: Дневник
Агенция: Noble Graphics
Продуцентска къща: 5th Degree Ltd.
Не създавай нови видове
Клиент: GLOBUL
Агенция: Ogilvy Group
Медиа агенция: Mindshare
КАТЕГОРИЯ: СОЦИАЛНА, МЕДИЙНА, ПОЛИТИЧЕСКА
Великият понеделник
Клиент: Nova Broadcasting Group
Агенция: Nova Broadcasting Group
Разработка на приложения за фейсбук и мобилни устройства: Professional Translation Ltd.
Паметник на незнайния доброволец
Клиент: Фондация "Герои на времето"
Агенция: Noble Graphics
Аудио Пост-Продукция: Brambar Studio