събота, 02 декември 2023   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    839 прочитания

    Все повече западни компании инвестират в програми за кариерен преход за освободените служители

    Какво води до освобождаване и разпространена ли е практиката у нас?
    25 юли 2023, 13:43 a+ a- a

    Мария Янева, мениджър „Бизнес развитие“ за LHH България, част от Аdecco Group (Снимка:Adecco Group)

    Глобалната рецесия, внедряването на AI технологиите и промяната в структурите на компаниите с цел търсене на по-голяма ефективност са сред основните причини за освобождаването на служителите. Това показват наблюденията на Adecco Group върху глобалния пазар на труда.

    Другата тенденция, която очертават световните лидери в областта на НR услугите е, че въпреки тежкото решение за разделяне със служители, много международни компании от Западна Европа и САЩ инвестират в програми за т.н. аутплейсмънт или кариерен преход. Тази на пръв поглед излишна инвестиция е част от дългосрочната им стратегия за управлениe на работодателския им бранд. Целта на програмите за аутплейсмънт е да подпомогнат оставащите без работа служители в избора им на нов кариерен път и в справянето им с предизвикателствата в търсенето на нова позиция.

    „Запазването на добрите отношения с бившите служителите е ценна инвестиция в запазването на доброто име на компанията. Никога не знаете дали бившият ви служител няма да стане част от компания на ваши клиенти или доставчик на услуги, а мрежата ни от контакти е изключително ценна в света, в който живеем. От друга страна това е проява на отговорно поведение и инструмент за задържане на мотивацията на оставащите служители, които поради промяната в компанията са в риск от доброволно напускане, водени от притеснението „да не ми се случи на мен същото“. В нашата практика на консултанти ние съветваме компаниите да работят едновременно с хората, на които им предстои освобождаване, но и с колегите им, които остават в организацията. Много е важно в такъв момент компаниите да се фокусират върху обучения за повишаване на личната устойчивост на служителите, управление на промяната и изграждане на отворено съзнание.“, коментира Мария Янева, мениджър „Бизнес развитие“ за LHH България, част от Аdecco Group.

    Програмите за аутплейсмънт са широко застъпени в работодателските политики основно на големите международни компании. Те заделят бюджет за този „разход“ в допълнение към обезщетението по закон, което изплащат на служителите при освобождаване. В някои държави аутплейсмънтът е залегнал в трудовото законодателство като изискване към работодателя.

    „В България програмите за аутплейсмънт не са широко припознати. Принудителното освобождаване е тежък момент за служителите и тези, които преминават през програмата, помнят тази подкрепа, предоставена от компанията с години. На оставащите дава сигурност, че при нова трансформация и за тях ще има грижа и ще могат да ползват предимствата на аутплейсмънт програма. Всичко това работи за имиджа на компанията като грижовен работодател.“, добавя Мария Янева.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 15 часа
    От 1 януари: Максималният осигурителен доход се повишава на 3750 лв.
    Парламентът прие на първо четене бюджетите на НЗОК и ДОО за 2024
    преди 20 часа
    Висшистите в България се реализират все по-добре
    Под 1% безработица при медици и математици, показва тазгодишното издание на Рейтинговата система на висшите училища в България
    преди 20 часа
    AbbVie купува ImmunoGen
    Сделката е на стойност $10,1 милиарда
    преди 21 часа
    Ето колко години трябва да спестявате, за да си купите жилище в България
    Жилищата са достъпни за около една трета от домакинствата в страната, сочи анализ на УниКредит Булбанк
    преди 21 часа
    Безработицата в ЕС и еврозоната остава стабилна
    През октомври показателят остава непроменен спрямо предходния месец
    преди 22 часа
    Инфлацията в еврозоната намалява повече от очакваното
    Според експресните оценки на Евростат показателят през ноември е 2,4%