Най-бърз ръст в износа ни в периода 2014-2019 бележат велосипедите и мотопедите с помощен двигател, сочи ново проучване
България е шестият най-голям износител на електрически велосипеди в Европа. Това става ясно от Международно изследване и идентифициране на потенциални пазари за експортен растеж на българските МСП в избрани сектори, изготвено от Института за пазарна икономика (ИПИ). Проучването беше представено от Министерство на икономиката, Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия и ИМИ.
Институтът се е фокусирал изцяло върху възможностите за малкия и среден бизнес в 54 продуктови групи с идентифициран висок потенциал, обхващащи 22% от общия износ на България през 2019 и пазарите им в 27 страни, подчерт Лъчезар Богданов, главен икономист в ИПИ.
Най-голям износ страната ни реализира в Германия, Румъния, Италия, Франция, Гърция и Полша, като най-бърз ръст в износа в периода 2014-2019 бележат велосипедите и мотопедите с помощен двигател. В тази група износът за 2019 възлиза на 196 млн. долара, а ръстът за петгодишния период е 12232%.
По думите на Богданов групата на велосипедите в износа ни е следвана от тази на гъстометрите, аерометрите и други подобни инструменти, където е отчетено завишение в износа от 1398% между 2014 и 2019.
България и други страни от региона на Централна и Източна Европа бързо заемат пазарен дял в доставките на някои електрически съоръжения и компоненти, включително акумулатори, печатни платки, ел. нагреватели, като в този сектор основните конкуренти са доставчици извън ЕС, предимно Китай и други страни от Азия, показва докладът, представен от Богданов.
Страната ни също така се специализира в доставките на медицински и измервателни инструменти, като заема исторически сериозните позиции в развити индустриални страни като Швейцария, САЩ и Япония.
Родните предприятия биха могли да се реализират успешно в страните-съседки, а именно: в Румъния с продажба и части за машини и автомобили, в Гърция – със стоки, обслужващи домакинства и туризъм като мебели, осветителни тела и др., в Сърбия и Северна Македония – с машини, съоръжения, електроуреди, резервни части, акумулатори и др.
Сред добрите възможности за реализация на българските МСП са пазарите в Мароко и Тунис като бързоразвиващи се икономики, Израел, която има нарастваща интеграция с икономиките на ЕС, ОАЕ, Саудитска Арабия, Република Корея и Виетнам.
Място в анализа намира и пандемията COVID-19 като отключващо явление за икономическа транформация. Ефектът от нея се очаква да доведе до увеличаване на автономността на индустрията в Европейския съюз във връзка с намаляване на зависимостта от доставки от Китай, което от своя страна ще пренасочи към по-близки производители на изделия за крайно потребление, налагане на защитни мита за широк кръг от стоки с произход Китай, въвеждане на нетарифни ограничения, като например изисквания за безопасност, налагане на нови стандарти и др.
Очакват се и промени в потребителските предпочитания като например увеличено търсене на велосипеди, средства за спорт и прекарване на свободно време, увеличено търсене на къмпинг екипировка и оборудване.
Промяна се очаква и в сферата на услугите, където електронните услуги ще вземат превес, за да се намали директния контакт между хората.
Експериментът за дистанционна работа най-вероятно пък ще доведе до по-широкото разпространение на интернет, което ще наложи промяна в местата за свързване с интернет и повишаване на надежността и скоростта.
Рязкото ограничаване на бизнес пътуванията ще промени в значителна степен управленските практики, а развлекателната и онлайн индустрия ще увеличи потребителите си, включително създаването на игри, сочат възможните сценарии след пандемията.