До края на месеца компанията стартира у нас обучителна програма за използване на генеративен AI за разработка на софтуер
"За да е конкурентоспособна Бош, трябва да се трансформира като високотехнологична компания. Това се случва и ние сме много горди, че в България се случва още от няколко години". Това заяви Константин Конов, главен изпълнителен директор на Роберт Бош и представител на Група Бош в България.
Компанията отбеляза 30-годишния си юбилей в България с отлични резултати за финансовата 2022. Консолидираните продажби на местния пазар достигнаха 576 млн. лв. (295 млн. евро), отбелязвайки ръст от 57% спрямо 2021 г. „Високите ни постижения са резултат на упоритата работа на всички дивизии, на усилията на нашите R&D звена и софтуерни инженери, с които затвърждаваме лидерската позиция на компанията във всички бизнес сфери и трансформацията ни във високотехнологична компания. Ние създаваме по около 100 работни места на година и инвестираме близо 1 млн. евро в обучения на нашите служители", добави Конов.
Броят на служителите на Бош в България, включително и в неконсолидираните компании, е около 850 души към 31.12.2022 г. – увеличение от 24% в сравнение с предходната година. "В момента при нас работят над 600 софтуерни инженери, които създават автомобила на бъдещето. Имаме проекти за най-големите в света автомобилни производители, които нямат аналог в България. Някои от тези стратегичски проекти на Бош идват в компанията с изричното желание на клиентите те да бъдат правени в София. Нашата цел е да направим Бош най-желаният работодател в областта на високите технологии в България", посочи Конов.
„Във фокуса ни продължава да е разширяването на продуктовото ни портфолио с използване на постиженията на смарт технологиите и изкуствения интелект, следвайки социалния ни ангажимент и с мисъл за околната среда и обществото. Гледаме уверено напред и виждаме ролята си в изграждане на стабилна бизнес среда в страната чрез иновации и вярваме, че връзката между образованието и добрата практическа подготовка е ключът към бъдещото развитие. Очакваме стабилно представяне и тази година, за първите месеци резултатите са обещаващи“, допълни Конов.
Най-младото звено на Бош в България -Бош Инженеринг Център София, само за 5 години разшири екипа си от 100 на близо 600 души и се затвърждава като иновационен хъб, който разработва цялостни продукти за мобилността. Инженеринг Центърът на Бош в София участва в над 60 международни проекта, свързани с технологии за автомобилната индустрия и по-специално различни системи за помощ на водача, автоматизирано шофиране, AI и електромобилност. Дейността на Центъра е в унисон със стремежа на Група Бош да пренастрои своя бизнес с мобилност към променящия се пазар и изискванията на клиентите. Един от стълбовете на бъдещия растеж на компанията ще бъде пазарът на автомобилен софтуер, който се очаква да се утрои до края на десетилетието. Посоката, в която продължава да се развива Бош Инженеринг Център София, е разработването на все повече иновативни проекти. Центърът разширява дейността си и по отношение на видовете превозни средства, в които екипите му в България имат все по-сериозно участие – автомобили, мотори, камиони, електрически велосипеди и други. Към първоначално вложените почти 9 млн. лева за създаването на Бош Инженеринг Център София - през 2022 г. компанията инвестира още близо 6 млн. лева в оборудване, софтуер, хардуер и интериор на Центъра, който разполага с най-новите технологии и предоставя вдъхновяващи условия за работа.
Bosch.IO стана Bosch Digital, за да ускори дигитализацията на Група Бош През 2022 г., Bosch.IO България, звеното за проекти в областта IoT и AIoT на Бош, предприе важна крачка в своето бизнес развитие, като се обедини с друга IT дивизия на Bosch и се преименува на Bosch Digital. Промяната беше обявена в началото на 2023 година след планирана бизнес реорганизация, като целта на новото звено е да ускори дигиталната трансформация на Групата. Фокусът на компанията продължава да бъде върху IoT и AIoT, като тя предлага почти целия спектър от услуги, необходими за създаване на умни IТ решения и работи с почти всички дивизии на Група Бош.
"На ниво Група правим някои неща за първи път в България. Тази година основахме първата Cloud академия за обучение в облачни технологии. Миналата година отворихме акселератора Bosch Startup Harbour към всички български стартъпи. И от 3-те селектирани стартъпа 2 са от България. Планът ни тази година е да разрастнем програмата и в дурги страни от региона. От доста години Bosch внедрява AI в продуктите си. Целта ни беше до 2025 всички наши продукти или да използват AI, или да бъдат произведени с помощта на AI. Ще постигнем тази цел още тази година. Скоро броят на тези продукти ще надмине 1 милиард. И отново за пръв път в България до края на месеца стартираме обучителна програма за използване на генеративен AI за разработка на софтуер. Внедряваме генеративен AI в повече от 60 бизнес процеса. Виждаме изключителен потенциал за бизнеса ни в тази технология. И не заместител на хората, а множител на техните знания и умения", коментира Синиша Джукич, генерален мениджър на Bosch Digital България.
Bosch Digital България добавя и нови проекти в своето портфолио. Един от най-новите IoT проекти на компанията е платформа за видеонаблюдение, чрез която се управляват камерите и се анализират видео потоците от тях. Сред ключовите предимства на платформата е, че управлява обекти по целия свят, които могат автоматично да уведомяват собственици на сгради или търговски площи при критични ситуации. Заедно с увеличаването на проектите си, през изминалата година българското подразделение на Bosch Digital успя да постигне своите цели и за локално разрастване на екипа с близо 30% и приключи успешно 2022 година с над 250 експерти.
Бизнес сектор Автомобилни технологии, дивизия Автомобилно оборудване отбелязва още една успешна година. Общият ръст на продажбите спрямо предходната 2021 г. достигна двуцифрена стойност, което доведе и до видимо увеличение на пазарния дял. Сериозно развитие претърпя и сервизната мрежа Бош Кар Сервиз, като в рамките на 2022 г. тя се разшири с 9 нови партньора до общо 63 в момента, което увеличи пазарното присъствие на дивизията. Нов качествен етап в развитието на сервизната мрежа и доказателство за високото ниво на обслужване са сключените договори за сервизиране и поддръжка на превозни средства с две от водещите лизингови компании на българския пазар. В контекста на пътната безопасност е съществен ръстът на продажбите на уреди за калибриране на асистиращи системи за водачите ADAS – нов иновативен сегмент от пазара, свързан с автономните функции на съвременните автомобили.
Бош Електроинструменти постигна двуцифрен ръст на общите нетни продажби през 2022 г., въпреки предизвикателната икономическа среда. С това местното подразделение на компанията подпомага и допринася за глобалната цел на дивизия Електроинструменти за удвояване на оборота до 2030 г. Сътрудничеството с World Wild Fund (WWF) Германия подкрепя бързата трансформация на компанията с фокус към устойчив бизнес и климатична неутралност. В резултат хоби измервателната техника занапред ще бъде произвеждана от почти напълно рециклирани материали. Като пионер в литиево-йонната акумулаторна технология, Bosch въведе платформите за споделени батерии AMPShare за професионалисти – спестяващи време, средства и място, с над 30 други професионални бранда, и PowerForAll, съвместими с множество други хоби брандове за домашния майстор и градината.
БСХ Домакински уреди България отчете рекорден оборот и ръст на общите нетни продажби за 2022 г. Благодарение на силно портфолио от иновативни и качествени продукти и услуги, лоялността на клиентите и търговските партньори, както и ангажимента на служителите, домакински уреди Bosch заеха лидерска позиция на българския пазар.
Дивизия Бош Термотехника постигна добри резултати и през 2022 г. От 1 април 2023 г. Бош Термотехника е с ново име – Bosch Home Comfort Group. Преименуването е стъпката, която бе направена в унисон с дефинираната корпоративна цел „Make. Home. Comfort. Green“. Новото име също така подчертава иновативната продуктова гама и ангажимента на компанията да стимулира глобалния мегатренд към електрификация чрез интензивно разрастване на бизнеса с термопомпи, хибридни системи и климатизация. През 2022 г. динамиката в бранша се запази. Използването на електроенергия в домакинствата в България спомага за това на пазара Bosch Home Comfort Group да въвежда редица нови продукти. Дивизията отчита особено изявен ръст на продажбите на термопомпи, който е по-голям от този на пазара като цяло и тази тенденция предстои да се засилва и развива и в бъдеще – както в страната, така и в световен мащаб.
Дивизия Бош Сградни технологии поддържа бизнеса в България въпреки глобалния недостиг в доставките на електронни компоненти, както и забавянето на инвестициите в локални строителни и индустриални проекти, съпътстващи цялата 2022 г. Дивизията продължава тенденцията на инвестиране в разработването на високотехнологични продукти и услуги в областта на системите за сигурност и безопасност, базирани на най-модерни IP, AIoT и AI решения, като в същото време увеличи фокуса си върху дългосрочната енергийна ефективност и намаляване на въглеродния отпечатък от собствени дейности и постигане на устойчивост.
Стратегията на компанията по отношение развитие на служителите и предоставяне на вдъхновяваща работна среда беше отличена с големите награди за „Инвестиция в човешки капитал“ в конкурса „Инвеститор на годината“ на Българската агенция за инвестиции и на Годишните награди за отговорен бизнес на Български форум на бизнес лидерите (БФБЛ). Основен принос за тях има Бош Инженеринг Център София, който предлага на служителите си възможността да участват в разработването на иновативни технологии, които променят автомобилната индустрия. Бош Инженеринг Център София и Bosch Digital подкрепят кариерното и професионално израстване на служителите си, като едновременно с това допринасят за създаването на устойчива среда за развитие на нови специалисти в IT сектора и автомобилния софтуер. И двете звена участват в програма за дуално обучение на ученици в партньорство със софийската Професионална гимназия по електроника "Джон Атанасов", а Bosch Digital подкрепя развитието на учениците от Технологичното училище „Електронни системи“ (ТУЕС) чрез менторство и участие в различни техни инициативи. През последната година и половина над 50 млади таланти се обучиха успешно в двете издания на инженерната академия Bosch ECS Career Camp и получиха възможност за успешен старт и кариера в сферата на автомобилния софтуер. Структурата и съдържанието на програмата са изцяло подготвени от експерти от Бош Инженеринг Център София, които са доказани професионалисти в своята област. Новата съвместна мултидисциплинарна бакалавърска програма по “Интелигентни системи и изкуствен интелект” на Технически университет – София и Бош Инженеринг Център София, привлича все по-голям интерес от страна на студентите. През април беше открита и иновативна лабораторията към специалността, изцяло финансирана и оборудвана от Бош Инженеринг Център София в техническо отношение. Всички дивизии в страната успешно развиват стажантски програми и се включват в различни инициативи в партньорство с университети и образователни организации. Bosch Home Comfort Group организира серия от практически професионални обучения за студенти в своя трейнинг център. Дивизия Автомобилно оборудване дава възможност за технически курсове на ученици в ПГТЕ „Хенри Форд“.
Очаквайте интервюта на Economy.bg с Константин Конов, главен изпълнителен директор на Роберт Бош, и Динко Русев, инженеринг директор на Bosch инженеринг център София!
Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на Роберт Бош в JOBS.bg тук