За проектите, екипите и технологиите, които използват, научете от Васил Стенев - ръководител на екипа за разработка на вътрешни приложения в SEEBURGER
Васил Стенев - ръководител на екипа за разработка на вътрешни приложения в SEEBURGER
ИТ секторът в България продължава да се развива динамично и да предлага все повече и все по-интересни възможности за професионална реализация. Технологичните екипи в България работят по проекти на компании и организации от цял свят, разработват собствени софтуерни продукти, които намират приложение в разнообразни области от живота.
По какви проекти работи SEEBURGER в България, пред Economy.bg разказва Васил Стенев – ръководител на екипа за разработка на вътрешни приложения в SEEBURGER.
Кой е основният проект/продукт или ключовите проекти/продукти, по които работят екипите на SEEBURGER в България?
SEEBURGER предоставя на клиентите си различни възможности за работа на интеграционната си платформа Business Integration Suite. Един от тях е SEEBURGER Cloud, в който ние се грижим за всичко – от пълната конфигурация на софтуера през регулярното обновяване на системата до мониторинга и известяването. SEEBURGER Business Integration Suite (BIS) е ключово звено в трансфера на данни на нашите клиенти, които изискват от нас отлична организационна структура и контрол на процесите. Администрирането и работата на BIS приложенията беше стимулът за създаването на един от най-предизвикателните ни проекти – Cloud Service Portal, платформа, която да обедини и свърже бизнес процесите и екипите в компанията. Днес десетки процеси са част от Cloud Service Portal, който изцяло се разработва в България. Той има и ключова роля за успешното преминаване през годишните одити за контрол на вътрешните ни процеси – ISAE 3402.
Офисът на SEEBURGER в София
Бихте ли разказали накратко за Cloud Service Portal?
Cloud Service Portal се базира на micro service архитектура. В нея приложенията са самостоятелни единици с ясно дефинирана връзка помежду си. Функциите им варират от контрол на достъпа на хилядите дистрибутирани системи през агрегиране на ежеминутно променящи се данни до инструменти, целящи да контролират и документират огромното количество промени, свързани с процесите на всички нива на компанията.
Контролът на достъпа е в основата на всяка една организация. Продуктът, който създадохме, централизира достъпа до всички точки в облака ни и предоставя сигурен и контролиран начин за свързване. Богатият набор от функционалности за администриране и наблюдение ни позволяват да отговорим на всички изисквания за сигурност и прозрачност на клиентите ни.
Активите са важни за всяка една компания. Колкото повече и разнообразни са те, толкова по-трудно се управляват. Разработихме приложение, което обединява цялата необходима информация за активите и позволява да се направи връзка между тях без значение какъв е техният произход.
Приложението ни за проследяване на промените подсигурява всяка една промяна в облака ни да е оторизирана, документирана и изпълнена с нужното качество.
Колко души работят по проекта и какви специалисти са те?
Екипът, който разработва платформата и всички приложения в нея, се състои от 10 души. Наше убеждение е, че добре организирани и мотивирани по-малки екипи могат да постигнат впечатляващи резултати, и не спираме да го доказваме. Хората в екипа са специалисти в разработката, тестването, дизайна и планирането на софтуерни продукти.
Стоян Тушинов и Кристиян Георгиев от Internal Tools Development team в SEEBURGER
Какви технологии използвате?
Технологичният ни стек е пъстър и постоянно се развива. За базите с данни използваме както SQL, така и NoSQL. Java е основният език, с който превеждаме бизнес логиката на нашите процеси, като доскоро беше и основен език за изграждане на потребителския интерфейс в браузъра. Ускорено тече преминаването към Angular – среда за разработка на уеб базирани приложения, отговаряща на визията ни за стабилен и предвидим софтуер. Приложенията ни са винаги активни и готови да поемат непрекъснато нарастващ товар благодарение на Docker контейнери и Kubernetes. Автоматизацията на build/deploy процедурата ни използва Jenkins. През 2021 година започнахме да интегрираме Kafka с цел стандартизация на комуникацията и информационния поток между отделните приложения, както и ElasticSearch, за да оптимизираме търсенето сред огромни количества данни.
Как е организиран работният процес и каква е мениджмънт структурата при отделните проекти?
Работният процес се определя въз основа на проекта. Ако работата ни е върху съществуващо приложение (нова версия, отстраняване на бъгове), използваме SCRUM. Ако работим по изцяло нов продукт, определяме MVP (minimum viable product) и до постигането му използваме наша адаптация на SCRUM.
Мениджмънт структурата е една и съща при всички проекти – аз нося отговорността всички нужди на бизнеса да са разбрани, документирани и да следват дългосрочната ни стратегия. Заедно с екипа разработваме първичния технически план на проекта, който впоследствие се следва от екипа при изпълнението, но също така позволява гъвкавост.
Как се промени Cloud Service Portal през годините?
Най-големите промени са в мащаба. Започнахме с изграждането на платформата и първите приложения преди близо 5 години. Оттогава насам, всяка година, удвояваме броя на приложенията си. Това логично доведе до нарастваща нужда от автоматизация, с която успяхме да премахнем голям брой механични задачи.
Технологично също се променихме. Новите условия изискваха по-гъвкав, но и по-специализиран набор от познания и инструменти, с които да продължим да отговаряме на изискванията на бизнеса спрямо зададеното време.
Това се отрази и на организацията ни на работа – SCRUM вече не е единственият подход за работа по проекти. Непрекъснато преразглеждаме резултатите си и търсим нови решения – технически, организационни и комуникационни, с които да продължим да способстваме бизнеса да следва своите цели без забавяне и излишна комплексност.
Кои са най-големите предизвикателства при този проект или при всеки от ключовите проекти, по които работите?
За нас добрият софтуер е този, който ти позволява да си свършиш работата, без да те затормозява. Това е трудно начинание и изисква време, което никога не е достатъчно. От нас се очаква да сме бързи, гъвкави и приспособими, което пък прави тежка задача оценката на необходимото време за изграждане на една лесна за допълване система.
Кои са най-големите постижения, които можете да отбележите за този проект?
Най-голямото ни постижение е microservice средата, която създадохме. През годините минахме през няколко итерации, като всеки път нещо ни липсваше. С последната версия успяхме да достигнем до желаното от нас ниво. Изградихме стандартизиран процес за добавяне на приложения, който е бърз, прост и позволява добавянето на нови процеси и интеграцията им с вече съществуващите в рамките на седмици.
SEEBURGER Cloud offerings
Какво предстои при този проект и/или отделните проекти?
От гледна точка на нови приложения, работим по обновяване на продукта ни за мониториране на системи и известяване при проблеми, възникнали в системите на нашите клиенти. Новото приложение ще ни позволи да организираме по-добре работата си, както и ще отвори нови възможности за автоматизация.
От гледна точка на архитектурата ни, планираме приложенията ни да преминат към общуване чрез събития, или т. нар. event-driven подход. Това ще ни даде възможността лесно и бързо да добавяме автоматизирани процеси и задачи, свързани с всяка една операция, която се случва на системите ни, както и безпроблемно да синхронизираме неограничени количества данни.
В потребителския ни интерфейс разработваме наша библиотека на Angular, която ще предостави ново преживяване на потребителите ни и ще ни позволи да контролираме всеки един аспект от него.