сряда, 24 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    9053 прочитания

    Как стартира SEEBURGER в България?

    Историята научете от Васил Жеков, Иван Ваклинов и Тодор Манахов, които са сред първите служители на ИТ компанията в България
    17 декември 2021, 16:00 a+ a- a

    Технологичният сектор е един от най-бързоразвиващите се в България през последните години, като предлага все по-разнообразни възможности за ИТ кариера. Страната ни е както притегателна дестинация за световни технологични гиганти, които откриват свои офиси тук, така и благоприятна среда за стартиране и развитие на български компании, които днес са сред водещите работодатели в страната и продължават да разрастват екипите си. Но как започва всичко?

    В новата рубрика на Economy.bg „Как стартират компаниите в България?“ лидери на водещи компании в страната разказват за първоначалната идея, за първите служители, проекти, клиенти и технологии, за трудностите в началото и развитието на бизнеса и екипите през годините.

    Как стартира SEEBURGER  в България, научете от Васил Жеков - Team Leader SAP Development, Иван Ваклинов - Team Leader, BIS Converter, и Тодор Манахов - Team Leader, BIS Adapters. Васил, Иван и Тодор са сред първите служители на компания в България, която стартира дейност в страната през далечната 1999.

    От ляво надясно: Тодор Манахов - Team Leader, BIS Adapters, Иван Ваклинов - Team Leader, BIS Converter, и Васил Жеков - Team Leader SAP Development

    Как стартира компанията в България (кои бяха първите проекти, клиенти, задачи)?
    Тодор: В началото започнахме като типична гаражна фирма. Няколко младежи в апартамент. Работехме по абсолютно непознати теми като интеграции в ентърпрайз, имейл системи като Lotus Domino, Microsoft Exchange както и Интернет Mail и FTP протоколите. Пишехме конектори към VAN (Value Added Network – тогавашният вариант на клауд решенията) провайдърите. Пишехме и на ниско ниво за ISDN комуникацията. Експериментирахме с първите наченки на изкуствения интелект, разработвайки продукт, базиран на невронна мрежа, който да разпознава факсове и да ги преобразува в XML. 

    Васил: Пак тогава интернетът бе все още слаборазвит не само в Германия, а в повечето европейски държави. Масовата комуникация ставаше чрез модеми, а най-доброто бе излезлият вече от приложение стандарт ISDN. Първият ми проект бе реализация на специфичния протокол OFTP върху Windows среда за паралелно управление на 8 модема, по-късно и на 16 ISDN канала за испански клиенти. Много скоро се прехвърлих в областта на разчитането и разпознаването на текстови документи.

    Чия беше идеята да се открие офис в България и защо точно България?
    Васил: Като при много други софтуерни компании по света, историята на нашата започва малко академично. През 90-те години с помощта на германското правителство в ТУ е открит немски факултет с германски преподаватели, като след края на обучението студентите имат възможност да правят учебна практика в немски компании. Така основателят на Зеебургер България Христо Телятинов попада в компанията в гр. Бретен, провинция Баден-Вюртенберг. Собственикът и основател на немската компания Бернд Зеебургер бързо оценява способностите на българските програмисти и големия потенциал на България като място за развойна дейност. Така през март 1999 се основава Зеебургер-Информатик, като в началото лично Зеебургер провеждаше интервютата. 

    Какви бяха първите трудности и как ги преодоляхте?
    Васил: Да основеш компания в България през 1999 беше луда работа, нещо което днес е трудно да си представим. Държавата само преди година и половина бе излязла от хиперинфлацията. Все още масовите банкноти бяха по 10 000 лв. На всичкото отгоре на западната ни граница започна войната срещу Сърбия, а в Горна Баня падаха заблудени бомби. Това обаче бе половината беда. Нямаше офиси, първият ни офис бе една лаборатория в ТУ, а вторият, в който се разраснахме беше в началото един, а после 3 апартамента в един блок. Нямаше комуникации - за да се сдобием с телефон трябваше да чакаме месеци, а за ISDN канал се налагаше да използваме най-различни неформални методи. По онова време все още бе много засилена емиграцията на ИТ кадри най-вече в посока САЩ, но също и към Великобритания и Германия. От моите колеги и приятели над 80% не са в България и до днес. По онова време Зеебургер бе едва ли не първата международна изцяло софтуерна компания тук. Данъците също бяха огромни и достигаха до над 40%, нямаше модерна данъчна система. Вън от всякакво съмнение бяхме единствената компания, която плащаше изцяло по банков път пълните осигуровки и данъци, следвахме цялото трудово законодателство  и бяхме „бяла европейска“ фирма, бих казал първата бяла лястовичка на този пазар. Такива сме и до днес.

    Иван: За нас като млад екип, работата в международна среда беше нещо ново. Голямо предизвикателство беше да работим ефективно с колеги от Германия, използвайки тогава наличните средства за комуникация (предимно e-mail). Ние трябваше да докажем, че ефективността на работата и качеството не отстъпват на тези в Германия, за да оправдаем доверието на висшето ръководство към нас и да реализираме растеж на българския клон на фирмата. Благодарение на постигнатите добри резултати бяха взети решения за бързо разширяване в първите 1-2 години на функциониране на фирмата.

    С какви технологии работихте в началото в България?
    Тодор: Като езици за програмиране работихме наравно на C++ и Java, като сърцето на системата и комуникациите се пишеха на C++, а графичния интерфейс и преобразуването на данните на Java. След време когато големите ни клиенти поискаха продуктите ни да работят на UNIX системи като AIX, HP-UX, IBM Мейнфреймове, преминахме изцяло на Java. Първоначално бяхме доста тясно свързани в екосистемата на Майкрософт, но след като минахме изцяло на Java, хоризонтът ни се разшири драстично.

    Колко и какви служители имахте в началото и какви? 
    Тодор: Компанията стартира с няколко прясно завършили и няколко още незавършили студенти. Имахме малко знания, но бяхме големи ентуасиасти. Искахме да се развиваме и да се учим. Да навлезем в този необятен свят на бизнес софтуера. Имаше толкова много рaзлични интересни теми. Направо не знаеш откъде да започнеш. Още помня първите си код ревюта на кръглата маса в тясната кухня.  Особено ценен беше така нареченият „апартаментен колективен разум“, когато всички в офиса се включвахме в решаването на проблем, с който неуспешно се е борил колега. Едно лято бях отишъл на море и към края на втората седмица ми се обадиха колегите за проблем в имейл адаптера, за който аз отговарях. Оказа се, че проблемът се е показал още първата седмица, но колегите преценили да не ме притесняват и го решили сами, но тогава се проявили странични ефекти и те се отказали да променят повече.

    Иван: За мен лично съществен фактор при вземане на решение да кандидатствам във фирмата беше това, че тя се помещаваше в началото в самия университет (ТУ-София). Това ми позволяваше лесно да работя почасово и да се справям с лекциите и работата. Имайки един малък, но сплотен екип ни позволи да си помагаме без излишни формалности и да развиваме проектите.

    Какво представлява компанията днес? 
    Тодор: Компанията днес е вторият по големина и важност офис на ЗЕЕБУРГЕР след централата. Имаме над 250 служители в България, като сме 200+ в София и към 50 в Пловдив. Продължаваме да сме ключова локация в технологично отношение със стратегически приоритет за развитие в следващите години. Тyĸ ca гoлямa чacт oт paзвoйния цeнтъp и глoбaлния цeнтъp зa ИТ cпoдeлeни ycлyги на компанията, също така имаме и голямо участие в публичния облак на компанията, както и в различните видове iPaaS и FullService решения. 

    Иван: И преди и сега основното за нас е, че ценим хората си и се борим за тях. Стремим се да насърчаваме индивидуалността без да страдат от това екипните взаимоотношения. Подкрепяме инициативи от различен характер и сме отворени и приемаме и нетрадиционни интереси. Под един покрив при нас са активно спортуващи, музиканти, певци и танцьори, планинари, практикуващи даоистки, будистки и хиндуистки практики, както и колеги, отдадени на проекти в помощ на обществото. Приятно ни е да сме заедно и сме обединени от обща цел – принос към успеха на компанията – всеки по своя си начин. 

    Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на Зеебургер Информатик в Jobs.bg тук

    Вижте още:

    Как стартира Scalefocus в България?
    Как стартира Hypoport в България?
    Как стартира Бош Инженеринг Център в България?
    Как стартира Visteon в България?
    Как стартира Acronis в България?
    Как стартира VMware в България?
    Как стартира Sensata Technologies в България?
    Как стартира Центърът за споделени услуги на Atos в България?
    Как стартира Chaos в България?
    Как стартира МенторМейт в България?

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 15 часа
    Проучване: 15% от офисите в София са празни
    Броят на операторите на гъвкави работни пространства в столицата е 63, предлагат общо 8717 работни места
    преди 16 часа
    Турция ще предлага визи за дигитални номади
    Могат да кандидатстват жители на ЕС, на Обединеното кралство, САЩ, Канада, Швейцария, Русия, Украйна и Беларус
    преди 17 часа
    преди 17 часа
    FlixBus с нови маршрути от и до България за лятото
    Нови линии ще свързват София и Атина, Бургас и Истанбул, както и Румъния с българското Черноморие
    преди 20 часа
    Дава се възможност бебетата да бъдат ваксинирани срещу коклюш по-рано
    В България регистрираните до момента случаи на коклюш са 314, спрямо 4 за същия период на 2023 г.
    преди 20 часа
    Сирма се подготвя за двойно листване на борси в САЩ и Европа и нови придобивания
    Групата ще обедини всички дъщерни дружества под единен бранд