четвъртък, 20 юни 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    12063 прочитания

    От аутсорсинг към краудсорсинг

    Ще измести ли колективният разум професионалистите?
    24 януари 2012, 10:05 a+ a- a

    Клиенти, които участват в разработването на продукти. Що е то? Краудсорсинг (crowdsourcing). Понятието буквално означава събиране на информация от масите.

    Приложение
    Все повече компании използват краудсорсинга, за да пестят разходи или да акумулират нови идеи. Фирмите използват новата платформа, като възлагат различни задачи на голяма група външни хора, най-често онлайн потребители. Те могат да бъдат и клиенти на съответните компании. Срещу това те могат да получат малко възнаграждение.

    Според Forbes много клиенти дори избират продукта на дадена компания в зависимост от това дали имат възможност да участват в неговата разработка. Ангажирането на клиентите увеличава доверието им в продукта или услугата и в същото време намалява разходите на компаниите, отбелязва изданието.

    Един от каналите за въвличането на потребителите в новия процес са социалните мрежи. Облачните технологии също допринасят за развитието на краудсорсинга.

    Типичен пример за краудсорсинг е Wikipedia – онлайн енциклопедията, чието съдържание се попълва и редактира от доброволци. Друг пример е онлайн чекирането, което авиокомпаниите предлагат на клиентите си. Медиите използват краудсорсинга като дават възможност на зрителите или читателите си да се изявяват като репортери.

    Краудсорсинг vs. аутсорсинг
    Краудсорингът е логичното продължение на аутсорсинга, твърдят много експерти. Между двата инструмента обаче има и доста разлики.

    В сравнение с аутсорсинга при краудсорсинга задачите се делегират не само на професионалисти, а и на аматьори. Залага се на колективното познание. Процесът е по-евтин и по-бърз.

    Разходите за труд при краудсорсинга са наполовина по-ниски отколкото при типичния аутсорсинг, твърди експерт, цитиран от вестник Wall Street Journal.

    Краудсорсингът се използва и за генериране на идеи. Често компаниите се обръщат към клиентите си с молба да споделят интересни идеи за слоган, лого или нов продукт.

    Приходите на бизнес ориентираните краудсорсинг компании са нараснали със 74% в периода 2010 - 2011, отбелязва вестник Wall Street Journal, цитирайки данни на изследователската компания Crowdsourcing.org.

    Очевидно привличането на информираните и активни потребители се оказва печеливша стратегия за много компании. А дали краудсорсингът ще измести аутсорсинга предстои да видим.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 3 часа
    Рая Назарян беше избрана за председател на 50-ото Народно събрание
    Тя бе издигната от парламентарната група на ГЕРБ-СДС
    преди 4 часа
    ETHSofia обяви лектори и награден фонд от $10 000
    Организаторите на събитието си сътрудничат с УНСС и SoftUni
    преди 6 часа
    „България Еър“ с директни полети от Варна до Прага и Франкфурт
    Те стартират от 23 юни и 6 юли и ще бъдат изпълнявани два пъти седмично
    преди 8 часа
    Amazon инвестира €10 млрд. за разширяване на облачните си услуги и логистика в Германия
    По-голямата част от средствата ще бъдат използвани до 2026 г. за разширяване на облачната инфраструктура на AWS
    преди 1 ден
    Близо 120 младежи ще започнат стаж тази година в А1
    От създаването на инициативата през 2004 година досега на стаж в А1 са преминали близо 1500 стажанти