За последните 3 години това е второ федерално антитръстово дело
Снимка: Google
Правителството на САЩ съди Google, твърдейки, че компанията е злоупотребила с монополната си власт в цифровата реклама, за да постави в неравностойно положение конкурентите. Министерството на правосъдието на САЩ и 8 главни прокурори заведоха делото във федералния окръжен съд в Северна Вирджиния, съобщи Quartz.
„Антиконкурентното поведение на Google повиши бариерите за навлизане до изкуствено високи нива, принуди ключовите конкуренти да изоставят пазара за инструменти за рекламни технологии, разубеди потенциалните конкуренти да се присъединят към пазара и остави малкото останали конкуренти на Google маргинализирани и несправедливо в неравностойно положение“, пише правителството в жалбата си.
Това е второто федерално антитръстово дело, заведено срещу Google през последните 3 години. През 2020 г. Министерството на правосъдието на бившия президент Доналд Тръмп съди компанията за злоупотреба с монополна власт при търсене в интернет и реклама, базирана на търсене. Делото ще бъде гледано през септември.
Новото дело изисква „структурно облекчение“, което означава, че федерален съдия ще обмисли разделянето на рекламния отдел на Google, ако делото бъде успешно.
Google е една от най-важните компании в света на дигиталната реклама. Само през третото тримесечие на 2022 г. Google има $54 млрд. приходи от реклама. Google и Facebook – до голяма степен смятани за „дуопол“ в онлайн рекламата – съставляват около 50% от пазара, според Insider Intelligence, фирма за пазарни проучвания. Само Google контролира 28%, въпреки че този брой се очаква да спадне до 26% до 2024 г., воден отчасти от възхода на Amazon и TikTok.
Министерството на правосъдието заяви в прессъобщение, че пакетът от рекламни технологии на Google, неговите инструменти за купувачи и продавачи на реклами, е практически неизбежен за бизнеса, работещ в интернет. Google прекара 15 години в „прогонване на съперници, намаляване на конкуренцията, надуване на разходите за реклама, намаляване на приходите за издателите на новини и създателите на съдържание, потушаване на иновациите и вреда на обмена на информация и идеи в обществената сфера“, каза в изявление Джонатан Кантър, най-добрият адвокат по правоприлагането на антитръстовите правила на президента Джо Байдън.