събота, 04 май 2024   RSS

Защо някои хора карат Covid-19 без симптоми?

Отговорът се крие в специфична генна мутация
    25 юли 2023, 12:14 a+ a- a

Снимка: iStock

Някои вируси, като оригиналния тежък остър респираторен синдром (ТОРС/SARS), могат да бъдат предадени само когато човек проявява симптоми. Други, като грипа, могат да се разпространят ден или два преди да се появят симптомите. Проучвания от първата година на пандемията (когато все още нямаше ваксини) предполагат, че повече от половината случаи на Covid-19 са причинени от заразени хора, които не са имали никакви симптоми, когато са предали вируса. Сред тези безсимптомни разпространители, някои по-късно са имали температура, кашлица и други симптоми, но около 40% никога не са имали никакви симптоми, пише STAT.

Това, което кара хората да могат да изчистят SARS-CoV-2 (бел.ред.: вирусът, причиняващ Covid-19) от системите си, преди той да се е установил там, е една от трайните мистерии на пандемията. Сега група учени от Калифорнийския университет в Сан Франциско смятат, че са намерили отговор: техните гени.

В проучване, публикувано в Nature, екипът идентифицира мутация, която увеличава шанса на човек да бъде асимптоматичен почти десетократно. „Това е само един от тези естествени късметлийски механизми“, каза имуногенетикът Джил Холенбах, който ръководи изследването.

Лабораторията UCSF на Холенбах се фокусира върху човешкия левкоцитен антиген или HLA - молекула, която помага на имунната система да наблюдава всяка клетка на човешкото тяло и е критична по време на най-ранните етапи на инфекцията. HLA протеините непрекъснато грабват парчета отчупени протеини, които намират вътре или около клетките си, и ги извеждат на повърхността, за да ги покажат на преминаващите покрай тях имунни клетки.

През повечето време тези протеини са просто безвредни части от здрави клетки. Подобно на биометричен скенер, имунните клетки разчитат това като „себе си“ и ги игнорират. Но понякога HLA молекулите съдържат нещо неузнаваемо - парче от бактериален протеин или част от вирус. Това трябва да задейства алармени сигнали в имунната система, мобилизирайки производството на антитела и изпращайки войски от Т клетки да щурмуват района.

Но не всички HLA молекули са създадени еднакви - някои са по-добри в хващането на различни видове протеини от други. А HLA гените са едни от най-разнообразните в човешкия геном. Холенбах има предчувствие, че част от разнообразието в имунните отговори на хората срещу SARS-CoV-2 може да идва от техния конкретен HLA. За да разбере дали това е вярно, тя се обръща към Националната програма за донорство на костен мозък, най-голямата база данни от хора, чиито HLA гени са декодирани, общо около 13 милиона души. (HLA гените са тези, които трябва да бъдат съпоставени за хора, получаващи орган за трансплантация или костен мозък, за да не отхвърлят чуждата тъкан.)

Екипът на Холенбах успява да наеме около 30 000 души от този регистър, за да бъдат част от The Covid-19 Citizen Science Study, проект, стартиран от нейните колеги от UCSF Джефри Олгин, Марк Плетчър и Грегъри Маркъс за проследяване на излагането на Covid, инфекциите и симптомите на хората чрез приложение за смартфон. От времето, когато започват да проследяват тези данни до април 2021 г., когато ваксините стават широко достъпни, повече от 13 000 са дали положителен резултат за коронавируса. Сред тази група 10% са останали без никакви симптоми.

Когато екипът на Холенбах търси общото между тези индивиди, те откриват, че около 1 от 5 споделя обща мутация в HLA гена, известна като HLA-B*15:01. Това предполага, че тази версия на HLA е особено мощна за изчистване на SARS-CoV-2. За да разберат защо, те проследяват замразени проби от Т-клетки от индивиди, носещи мутация B*15:01, Т-клетки, събрани много преди пандемията Covid-19, и ги излагат на SARS-CoV-2. Те виждат, че по-голямата част от тези Т-клетки веднага разпознават вируса.

По-нататъшни експерименти откриват вероятната причина за това: тази версия на HLA е добра в хващането на части от други коронавируси – тези, които причиняват сезонни настинки – които приличат най-много на SARS-CoV-2. Така че, ако имате този HLA и сте били изложени на тези вируси (повечето хора бяха), когато се появи SARS-Cov-2, тялото ви няма нужда от време, за да създаде специфично насочени Т клетки, за да се пребори с него. Те вече са там.

„Индивидите с тази B*15:01 мутация, които имат тези кръстосано реактивни Т-клетки, изглежда са особено ефективни, много рано в инфекцията, при унищожаване – поради липса на по-добра дума – на вируса, преди тези хора да изпитат каквито и да било симптоми“, каза Холенбах. Работата на нейния екип не се занимава с това дали такива индивиди се изчистват от SARS-CoV-2 достатъчно бързо, за да не придобият вирусния товар, необходим, за да бъдат заразни.

Но Холенбах се надява, че откритието може да подпомогне усилията за проектиране на още по-ефективни ваксини в бъдеще. „Сега знаем някои от имунологичните характеристики на хората, за да имат този много благоприятен изход... Те не предотвратяват напълно инфекцията, но липсата на симптоми все пак е победа от гледна точка на здравето.“

преди 2 дни
    Pfizer увеличи прогнозата за печалба
    Причината – съкращения в разходите и по-добро от очакваното търсене на продукти за Covid
    преди 2 дни
    ОИСР очаква стабилен икономически ръст през 2024 и 2025 г.
    Очаква се обаче растежът да остане под дългосрочната средна стойност