понеделник, 24 юни 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2074 прочитания

    Как се развива офис пазарът у нас?

    Как се промени ролята на офиса и изискванията на наемателите – Тодор Брешков, председател на Съвета на директорите на Фонд за недвижими имоти България (ФНИБ), след откриването на новата бизнес сграда Synergy Tower пред Economy.bg
    10 април 2023, 09:35 a+ a- a

    Преди дни Фонд за недвижими имоти България (ФНИБ) откри бизнес сградата Synergy Tower, разположена в „София Тех Парк“. Сред първите наематели в сградата са „Роберт Бош България“, Software AG и Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии INSAIT. Инвестицията е над 40 млн. евро, като към момента сградата е наполовина заета, заяви пред Economy.bg Тодор Брешков, председател на Съвета на директорите на ФНИБ.

    Струва ли си инвестицията в нова бизнес сграда, когато доста компании все още работят в хибриден режим, какъв тип компании са наемателите в Synergy Tower и има ли още свободни офис площи там, кои са основните фактори при смяна и избор на нов офис, как се промени ролята на офиса и изискванията на наемателите, как се развива офис пазарът у нас – тези и други въпроси коментирахме с Тодор Брешков.

    Откривате нова бизнес сграда. Какъв е размерът на инвестицията?
    Инвестицията на дружеството в този обект е малко над 40 милиона евро заедно със земята. За нас това е най-големият проект до този момент.

    Струва ли си инвестицията в нови офис сгради, когато все още доста хора работят хибридно?
    Този проект го стартирахме всъщност през 2018 година. Нямаше как да се прогнозират такива събития. Но дори при сегашната ситуация виждаме желание за връщане на част от хората в офиса. Според нас хибридният офис ще се запази във времето и може би ще се наложи. Това означава, че сградите ще се преоформят като пространства, но не че няма да се ползват. Поне това е нашето разбиране и това е тенденцията за момента.

    До каква степен вече е заета бизнес сградата? Има ли още свободни офиси?
    В момента почти половината е заета и има още свободни пространства. Като гледаме как върви пазарът, който е доста бавен в последните 12 месеца, може би ще ни отнеме още 12 до 18 месеца, за да я понапълним малко повече.

    Какъв тип компании са Вашите наематели?
    Предимно технологични компании. И тук, и по другите ни сгради това, което наблюдаваме дълги години, е, че това са наемателите, които са най-динамични, най-бързо растат и съответно са най-привлекателни за хората, които искат да работят при тях.

    Нови компании ли са това, или са релокации?
    В определени случаи са нови компании, в други – са компании, които са били на пазара, но поради растежа си търсят нови пространства. Има и случаи на релокация.

    Как се промениха изискванията на наемателите?
    Искат повече удобства и възможности за почивка на техните служители. Това е една от причините, поради която ние харесваме тази локация, защото Тех Паркът предполага и това с парковата си атмосфера и с различните други сгради, които всички могат да ползват. И разбира се, държат на всички удобства, които човек, живеещ в градска среда, иска да има.

    Кои са основните фактори при смяна и избор на нов офис?
    Всеки има различни претенции и желания. Обикновено добрата транспортна свързаност, удобствата и разнообразните варианти за активности на техните служители и може би навиците на служителите. Виждаме, че все още дори в София местенето от един квартал до противоположната част на града е малко трудно, защото служителите по някакъв начин са се установили в различните райони. Това са основните неща, които гледат хората.

    Как се промени ролята на офиса?
    Повече отворени пространства не толкова за работа, колкото за почивка и за комуникация между служителите. Това е, което виждаме, че търсят различните компании. И възможности за обособяване различните екипи да работят и комуникират заедно. И може би достъп до по-голяма гъвкавост в пространството.

    Технологичните компании ли са основните, които движат офис пазара в момента у нас?
    Понастоящем, да. Според мен това ще се запази до голяма степен.

    Какви са Вашите прогнози за развитие на офис пазара в България?
    Смятам, че следващите 12 месеца ще продължат да бъдат бавни. В края на краищата след Covid периода компаниите продължават да се опитват да си представят как ще се продължава оттук нататък спрямо хибридната работа. В същото време нашият пазар е малък и отнема време новите тенденции да се наложат. Така че очаквам следващите 12 месеца да са сравнително трудни.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 6 часа
    ЕС отпуска на България 65,2 млн. евро за възобновяема енергия
    Брюксел инвестира приходи от търговия с емисии за по-чисти енергийни системи в 10 държави, сред които и България
    преди 9 часа
    Нова програма подкрепя дигитализацията на близо 200 фирми у нас
    Те могат да получат 2000 евро субсидия за дигитализация на дейността си чрез DIGITRANS
    преди 12 часа
    Проучване: Над 2/3 от шефовете няма да наемат служители без умения за работа с AI
    През 2024 година изкуствения интелект ще се утвърди като ключов елемент на работното място
    преди 13 часа
    Moody's повиши дългосрочния депозитен рейтинг на Пощенска банка
    Към края на 2023 г. банката отчита коефициент на базовия собствен капитал от първи ред в размер на 19,0%
    преди 14 часа
    Сирма Груп ще придобие 51% дял от румънска софтуерна компания RoWeb
    Сделката ще осигури на Сирма достъп до румънския пазар