четвъртък, 20 юни 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1791 прочитания

    Пътеводител на дигиталния стопаджия: Професия Content Marketing Expert

    За изискванията и отговорностите на позицията разказва Мария Вълчева – Content Marketing Expert в SoftUni Digital
    14 септември 2023, 13:58 a+ a- a

    Мария Вълчева – Content Marketing Expert в SoftUni Digital

    Борбата за вниманието на онлайн потребителите става все по-ожесточена. За да достигнете до хората в онлайн пространството, трябва не само да ги информирате, но и да ги ангажирате. А зад всяко ангажиращо съдържание стоят история, стратегия и творческата мисъл на Content Marketing експерта.

    Днес ще ви срещнем с Мария Вълчева – Content Marketing Expert в SoftUni Digital, която ще ни разкаже за сферата на маркетинга на съдържанието и ролята на експертите в нея.

    Здравей, Мария, можеш ли да ни споделиш малко повече за позицията Content marketing expert?
    Съдържанието е мост между нуждите на потребителите и търговското предложение на компаниите. То не е самоцел и трябва да се създава с идеята да носи стойност на аудиторията – информационна, образователна, развлекателна, да вдъхновява, ангажира и разбира се, да мотивира потребителите да се придвижат към следващия етап от пътешествието си.

    Content маркетинг експертите са зидарите, които издигат тези мостове. Те са дигитални маркетолози, които умеят да създават качествено и ефективно съдържание. За да постигнат това, експертите трябва да познават добре аудиторията, на която говорят, за да могат да пишат „на точните хора“. Позицията изисква изграждане на персони, проучване на конкуренцията и тяхната аудитория, разработка на content календари, планове и стратегии (според големината на екипа).

    В сърцето на позицията стои създаването на уникално съдържание, което носи споменатата стойност. Освен това експертите трябва да умеят да редактират, разширяват и актуализират съществуващо съдържание, дори и създателят му да е друг. Отново според големината на екипа един content маркетинг експерт трябва да знае как да дистрибутира и преизползва съдържание – например как да създаде кратки образователни видеа от статия със съвети или блог пост на база конференция или видео.

    Не на последно място, от специалистите по маркетинг на съдържанието се изисква да генерират и осъществяват огромно разнообразие от идеи, а след това – да проследяват ефективността на съдържанието. Всички тези аспекти на професията обуславят content маркетинг експертите като комплексни професионалисти с широк спектър от умения и компетенции.

    Какви професионални качества е важно да притежава Content marketing експертът?
    Експертът по content маркетинг е грамотен човек, който обожава да разказва истории, умее да пише и не се привързва към всяка дума, защото трябва да е и безпощаден редактор. Това е креативна личност, която обаче не се поддава на творчески хаос, а умее да организира времето и задачите си по предварително изготвен план, разработен от самия него.

    Създаването на съдържание е времеемко начинание, което изисква също толкова времеемко и внимателното проучване на разглежданата тема. Дори минимални познания по SEO са незаменими, ако искаш съдържанието ти да се конкурира успешно с органичните резултати. Не на последно място, всеки експерт трябва да умее да си служи с инструменти за анализ и проучване – Google Analytics, Google Search Console, Ahrefs и Semrush са само част от тях.

    А не по-малко важно за всеки експерт по content маркетинг е да се чувства удобно с платформите, в които ще публикува съдържанието. В общия случай това ще е система за управление на съдържанието като WordPress, но може и да е специфична за сайта, по който се работи. „Да се чувства удобно“ означава да познава ключовите функционалности на системата.

    Може да са необходими базови познания по HTML, които да помагат при форматирането на съдържанието. Те са в плюс и при добавянето на визуални елементи. А става ли дума за визуални елементи, експертът по content маркетинг трябва да е подготвен и сам да си създава такива. Това значи да има поне базови познания със софтуер като Photoshop или по-прости алтернативи като Canva и Photopea или да е готов да се научи.

    И това са само техническите щрихи, описващи експерта по content маркетинг. Той трябва да умее да комуникира ефективно с колеги като дизайнери и SEO експерти, да защитава идеите си пред заинтересовани лица, да е отборен играч и да е любознателен. А най-ценното му качество е емпатията – благодарение на нея, content маркетинг специалистът разбира по-добре целевата аудитория, която иска да достигне.

    Кое е най-приятното и най-предизвикателното в работата на Content marketing експерта?
    Най-характерното нещо за кариера като content експерт е това, че непрекъснато научаваш нови неща. Често се налага да създаваш съдържание на теми, които няма да са ти толкова познати, особено ако си в началото на кариерата си.

    Това е едновременно изключително удовлетворяващо – непрекъснато да обогатяваш знанията и общата си култура, но и много предизвикателно. Предизвикателно, защото трябва внимателно да търсиш и подбираш информация, за да си сигурен, че няма да подведеш този, който ще консумира съдържанието ти, да умееш да подбираш източниците си и да добавяш стойност и от себе си.

    Независимо дали става дума за статии или TikTok видеа, стойността, която носят на аудиторията, ще е ключова за представянето им. Именно това е и най-приятното – когато съдържанието, по което си работил усилено, независимо от формата му, се представя успешно, ангажира аудиторията и спомага за увеличаване на конверсиите.

    Това значи, че си напипал пулса на аудиторията – едно от най-сложните неща днес. Измененията в алгоритмите, развитието на социалните медии и промените в начина, по който потребителите консумират съдържание днес, непрекъснато влияят представянето на съдържанието. Понякога положително, понякога негативно.

    Като content експерти, на нас се пада нелеката задача да разберем кое работи и кое не, а когато ситуацията се промени – бързо да се адаптираме.

    Според теб ще продължи ли да има търсене на Content marketing експерти в бъдеще?
    Несъмнено! Любимото ми клише за съдържанието е, че е цар. И това е факт. То е един от най-устойчивите и рентабилни маркетинг инструменти, чрез който бизнесът може да достига аудиторията си и да гради репутация и доверие. А в резултат – и да осъществява повече конверсии. То осигурява по-голяма видимост и разпознаваемост на марките и подхранва лоялността на потребителите. И някой трябва да го създава.

    Днес, разбира се, това може да е ChatGPT и навъдилите се като гъби след дъжд AI инструменти, но съществуването им не е толкова заплаха за content маркетинг експертите, колкото възможност. Човешкият фактор продължава да играе фундаментална роля в създаването на качествено, релевантно съдържание, тъй като ние хората притежаваме нещо, което липсва на генеративния AI – автентичен опит и емпатия.

    Те са тези, които ни помагат да откриваме възможности и да създаваме съдържание, което да резонира дълбоко с аудиторията, което е уникално и носи допълнителна стойност. Благодарение на тях успяваме да напипаме пулса на тази аудитория. В тази връзка, инструменти като ChatGPT трудно могат да заменят експертизата на content маркетолозите, но пък могат да я подсилят чрез идеи, осигуряване на вариации, изграждане на разпознаваем стил и т.н.

    Търсенето на content експерти и копирайтъри не стихва и на местно, и на глобално ниво. В платформи за работа на свободна практика дори се търсят content специалисти, които умеят да боравят с AI инструменти, за да реализират по-ефективно по-големи обеми от работа. Все още сме много далеч от момента, в който генеративен AI ще може да замени експерта, но пък несъмнено вече може да го подпомогне.

    Какъв е твоят съвет към насочилите се към професията Content marketing експерт?
    Дръжте очите си широко отворени и попивайте – преживявания, най-добри практики, идеи и концепции, истории. Маркетингът чрез съдържание е преди всичко умението убедително да разказвате истории, независимо дали в писмен, аудио или видео формат.

    Търсете истории и вдъхновяващи разказвачи извън сферата си на дейност, за да натрупате опит. Ще прозвучи екзотично, но прочетете писмата на Винсент ван Гог, гледайте лекции на Нийл Деграс Тайсън и изучавайте речите на Стив Джобс.

    Ако говорим за маркетинг, прочетете The Adweek Copywriting Handbook от Джоузеф Шугърман. Следете блога на Сет Годин. Вижте какво наследство оставя Дейвид Огилви. А ако търсите вдъхновение, вижте как една българка – Мария Попова, създава съдържание и разказва невероятни истории на сайта си The Marginalian.

    От техническа гледна точка – направете си блог на безплатна платформа като WordPress. Така ще разберете какво е да публикувате писмено съдържание онлайн. Ще се запознаете с изискванията за четимост и оформление, ще се докоснете, макар и на базово ниво, до HTML. Това ще ви помогне един ден, ако искате да се реализирате и с текстово съдържание, да се ориентирате бързо в изискванията на платформите за управление на съдържание, независимо дали са готови такива, или са специално разработени за бизнеса.

    Бъдете любопитни и се интересувайте от всички аспекти на маркетинга, защото съдържанието е неразривно свързано с тях и не съществува във вакуум. И най-вече – бъдете смели! Експериментирайте и се осмелявайте да изпробвате различни формати и видове съдържание. И не спирайте да консумирате качествено съдържание. Само така и вие ще ставате все по-добри в разказването на истории, които си струва да бъдат чути, изгледани или прочетени.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 13 часа
    Близо 120 младежи ще започнат стаж тази година в А1
    От създаването на инициативата през 2004 година досега на стаж в А1 са преминали близо 1500 стажанти
    преди 15 часа
    преди 20 часа
    Публичните финанси на България губят 3 млрд. лв. годишно заради недекларираната заетост
    Най-високите нива на използване на подобни практики са открити в секторите селско стопанство, туризъм и строителство
    преди 21 часа
    Nvidia стана най-ценната компания в света
    С пазарна капитализация над $3,3 трилиона, тя надмина Microsoft и Apple
    преди 22 часа
    За първи път: Соларната енергия е повече от петролната
    7 китайски компании за соларна инфраструктура изпреварват енергийните резерви на 7-те най-големи петролни компании