четвъртък, 16 май 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    3024 прочитания

    Какво е бъдещето на HR функцията?

    Как си представят развитието на HR функцията в следващите години попитахме HR лидери на водещи компании в България
    05 януари 2023, 15:22 a+ a- a

    През 2022 Economy.bg попита HR лидери във водещи компании в България как си представят развитието на HR функцията през следващите години. Вижте какво коментираха. 

    Радослава Кроснева - Мениджър „Човешки ресурси“ на Банка ДСК

    Представям си HR функцията като силно подкрепяща стратегията и бизнеса, боравеща с база данни, които са отправна точка за много анализи. Едновременно с това мисля, че в тези нелеки времена нашата функция трябва да бъде много обърната към хората, да има индивидуален подход и да бъде в тяхна помощ. Вярвам, че личните разговори, менторингът и коучинг подходът ще придобиват все по-голяма значимост. Все още човешкото отношение е безплатно, само трябва да го намерим вътре в себе си и осъзнато и неосъзнато да го даваме на хората около нас.

    Надя Михова – HR мениджър, EY Bulgaria

    HR функцията претърпява позитивна промяна. Дигитализацията и роботизацията ще помогнат на тази функция да се концентрира върху хората и грижата за тях по един по-различен начин.

    Гъвкавост, креативност, иновативни подходи, отношение към хората– това ще са част от бъдещите критерии за успех на професията.

    Яна Папардова - HR мениджър, Schwarz IT Bulgaria

    Работата в човешките ресурси винаги е била изключително разнообразна и всеобхватна. След сътресенията, които обаче преживяхме и продължаваме да преживяваме през последните няколко години, специалистите в професията се налага да демонстрират още по-широки качества и умения. Те отдавна не са само администратори. Вече са консултанти, съветници и експерти, които са ключови партньори на бизнеса. През следващите години тази тенденция само ще продължи да се утвърждава.

    Магдалена Петракиева – HR мениджър на „Силвър Стар Моторс“

    Суперкомпютрите и изкуственият интелект ще засилят своето присъствие и в нашата функция. Не е тайна, че вече в някои компании изкуствен интелект провежда масовите интервюта за работа и прави анализи на кандидатите, използвайки и когнитивно моделиране, води обучения или изготвя оценка на ефективността за даден служител. Очаквам, че тези функции ще навлизат в повече компании (независимо от това колко нереално звучи), което ще освободи специалистите в областта на ЧР от рутинни задачи и ще даде възможност да се развива креативната страна, стратегическото партньорство с бизнеса и ще пести време, което, от своя страна, ще подобрява баланса личен живот – работа. Защо например да не включим chatbot в Onboarding-a – някой, който да ни разказва и показва правила, формуляри, процеси и хора, докато навлизаме в нова компания и да бъде на разположение за всякакви въпроси?

    Смятам, че ще се продължи и тенденцията за работа в дигитална среда и глобални партньорства, а специалистите по ЧР ще развиват стратегическата си роля и емпатия. Очаквам, че това ще даде възможност за изключителен подем и задълбоченост в професията, но ще предизвика и много промени в нашите отговорности, което ще води след себе си и по-добри резултати за компаниите като цяло.

    Даниела Йорданова - Старши Мениджър „Обучение“, VIVACOM

    HR функцията се утвърждава все повече като равноправен партньор на бизнеса, а не просто като негов администратор и асистент. В HR навлизат множество маркетинг модели, анализ на големи данни, AI и разнообразни технологични иновации, които повишават ефективността и обективизират процеса по вземане на решение. Вярвам, че ключова роля на HR специалистите през следващите години ще е да комбинираме предимствата на технологиите и машините с изцяло човешките умения за общуване, подкрепа, коучинг и консултиране.

    Атанаска Николова - ЧР Мениджър на „Бошнаков“ 

    В моите представи работата на HR функцията е фокус върху хората, отчитане на тяхната ангажираност и предприемане на навременни мерки, когато тази ангажираност спада. Като HR специалистите дължим на персонала да ги познаваме, само тогава забелязваме сигналите в поведението и личното представяне на хората. Има начини това да се реализира, както има редица методи за превенция на демотивация и мерки за справяне със спада на мотивация. Важно е да запазваме ниски нива на текучество чрез всички средства, основно с политика на позитивна комуникация, фирмени ценности и поведение на личен пример, колегиална подкрепа. Позитивен ефект има всяка инвестиция в хората, насърчаването им да се развиват интелектуално и професионално /съобразено с личните им мотиватори/.

    HR специалистът се води от максимата на един велик философ Е. Кант – „Никога не се отнасяйте към човека като към средство, а винаги като към цел”.

    Ива Николова – HR Manager в Anakatech

    Все по-значима и фокусирана върху хората в компанията. Вярвам, че ще продължим да залагаме на различни дигитални решения за управление на процесите в компанията, което ще ни даде възможност да отделим повече време за лична комуникация с нашите колеги. Дистанционната работа ще се запази като тренд, но ще има все по-голяма нужда от практики, свързани с подобряване на комуникацията в и между екипите и чувството за принадлежност към дадена компания.

    Севастияна Христова – Talent, Branding & Marketing Project Management, Key Figures

    Все по-клиентски ориентирана. Бизнесът, както и всички негови функции започват да се вглеждат в нуждите на клиентите си и спрямо това да (до)изграждат своите процеси. Смятам, че същото следва да е приложимо към ролята на HR.

    За да извърша правилния подбор на търговска позиция (търговецът е лицето на нашата компания и първото впечатление на клиента), трябва да съм наясно какво очаква пазарът от „Вюрт България“ като бизнес партньор. Най-естественият начин да опозная клиентите ни е прекият и непосредствен контакт с тях.

    Виолета Караначева-Цветанова - University Relations, Diversity and Learning Country Lead, IBM

    За да могат компаниите и техните лидери да оперират ефективно, то те трябва да имат ясна визия относно HR приоритетите. Преквалификацията и изграждането на нови умения в съвременните условия на постпандемия се явяват като основна задача за организациите. Именно върху това трябва се фокусира и HR програмата на всяка компания, разработвайки ясни действия, насочени към новата реалност, както и към бъдещите предизвикателства за бизнеса.

    Цветослав Йотов – Мениджър „Човешки ресурси“ в „Арома“ 

    Това, което е работило преди, няма да работи в бъдеще.

    Развитието на HR функцията обслужва нуждите на компаниите за създаване на стойност чрез хора и потребностите на работещите от удовлетвореност. Надявам се да се случват трансформации, които автоматизират значително административните активности, за сметка на увеличаване на компетенциите, свързани с финансовите цели, реализация на стратегии и управление на риска.

    В частност за мен е интересен казусът за бъдещата работна ангажираност на хората, професиите на които ще се поеме от роботи, автомати, сензори, софтуер – технологичната революция ще ни изправи пред решаването на сериозни социални въпроси. Очаквам, че HR функцията ще се разгърне в по-широк план активности, ще се работи по-целево за кариерното ориентиране на учениците, за осъзнаване на труда и създаване на нагласи, профилирано професионално обучение, както и за създаването на възможности за реализация на хора след пенсиониране. Важна тема ще е съвместимостта и сътрудничество на различните поколения в работна среда.

    Оценката за важността, смисъла и стойността на работата по развитие и управление на хора би била добра, ако в бъдеще се постигне промяната във възприемането на HR ролята от бизнеса и работещите.

    Ралица Бояджиева-Цветанова, Мениджър Човешки ресурси в WINBET

    Изключително съм щастлива, тъй като последните две години от началото на пандемията Covid-19 бяха предпоставка за един нов тласък на HR функцията в организациите. Бизнесът осъзна колко доверен партньор има в лицето на „Човешки ресурси“. Сигурна съм, че няма колега, който да каже, че предизвикателствата, през които преминахме, са очаквани и предвидими, а проблемите бяха лесни за решаване. Но съм сигурна, че всички са на мнение, че усещането и разбирането на бизнеса и организациите се промени и това е двигателят на промените, които ни очакват занапред.

    На мнение съм, че HR функцията ще претърпи много и значителни трансформации през следващите години. Промяната на пазара на труда в направление на подбора е значителна. Навлизането на социалните мрежи и дигитализацията неминуемо ще окажат своето влияние върху процесите, свързани с намирането на най-добрите и квалифицирани кадри. Вниманието все повече ще се фокусира върху служителите, тяхното развитие и задържане. Социалните придобивки търпят значителни трансформации и всяка компания търси все по-атрактивни начини за мотивиране на служителите си. Хибридният режим на работа, възможностите за отдалечена заетост, въвеждане на 4- дневна работна седмица са част от стимулите, към които ще бъде насочен фокусът през следващите години.

    Таня Иванова - Talent Acquisition Partner в Evolution

    След пандемията, през изминалите две години, пред нас все повече стои предизвикателството, свързано с връщането към „нормален“ начин на работа и намирането на „златната среда” за нашите служители. Именно хибридният модел на работа е едно от новите предизвикателства пред HR в настоящето и в близкото бъдеще.

    Борислав Борисов – Head of HR в UltraPlay

    Оперативно и стратегически HR функцията ще продължи своя процес на все по-тясна интеграция и партньорство с останaлите бизнес отдели. HR ще продължи да върви към професионализация – т.е. към превръщането си в професия подобна на правото и др. И не на последно място, HR като обхват ще продължи да интегрира и транспонира елементи от други професии, най-вече data science и marketing.

    Марияна Броняр - HR Мениджър на VSG Bulgaria

    HR функцията изисква управление на промените, които бизнесът и ситуацията в страната налагат. Грижата за хората и стратегическото планиране ще се засилят още повече през следващите години. Дигитализирането на HR процесите ще се засили и най-вече въвеждането на софтуерни решения за изцяло дигитализирано управление на трудовите правоотношения. 

    Калин Стоянов - HR Мениджър на Бългериан пропертис

    Това, което си представям, за съжаление, е доста различно от това, което виждам да се случва в момента. Сега тенденцията на окрупняване на бизнеси, на заличаване на граници и разстояния предполага едно автоматизиране на процесите при работа с хора, наложено от нуждата да можеш поне някак да опиташ да управляваш тези процеси. Бизнесът очаква резултати и рядко хората са фокуса за постигане на тази цел. Повече са третирани като инструмент. А истината, че инструментите са заменим консуматив. За мен това е изначално погрешно, защото по този модел трудно можеш да получиш дори и половината от потенциала в един човек, камо ли да го „заразиш“ с вяра в успеха. А от опит знам, че един такъв човек понякога може да спаси цяла компания с находчива идея или решение. А не просто да се предложи като инструмент другаде. Затова ми се иска някъде в бъдещето бизнеса да стане по-човечен. Вярвам, че едно такова развитие би изненадало много хора с резултатите, които ще се получат. 

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 11 часа
    НСИ отчита дефлация през април
    Годишната инфлация е 2.4%
    преди 12 часа
    "Най-лошото е зад гърба ни": ЕК очаква неголям темп на растеж, който ще се засили през 2025
    Геополитическо напрежение продължава да носи рискове за ЕС
    преди 13 часа
    преди 14 часа
    Questers става Pwrteams
    Управлението на компанията поема Карел Саурвалт, който и преди интеграцията е начело на Pwrteams
    преди 15 часа
    Wizz Air пуска полети от Варна до Лондон Гетуик
    Те стартират от 18 юни и ще бъдат изпълнявани 3 пъти седмично