понеделник, 03 октомври 2022   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    4975 прочитания

    Бранимира Нешовска, HP Inc.: Поколението Z иска да бъдe ценено и има ясна визия за бъдещето си

    „Най-младите искат да се допитваме до тях и да взимаме предвид мнението им“, казва Бранимира, която ръководи „Човешки ресурси“ на компанията за България, Унгария, Сърбия и Хърватска
    14 октомври 2019, 16:03 a+ a- a

    Бранимира Нешовска е в компанията от януари 2008, стартирайки като Специалист „Човешки ресурси“ (HR Generalist). От септември 2015 поема ролята на Ръководител „Човешки ресурси“ за България и Унгария, а от ноември 2018 и за Сърбия и Хърватска. Експертизата на Бранимира включва управление на таланти, обучение и развитие, коучинг, ангажираност на служителите, вътрешни комуникации, политики и т.н.

    На 6 ноември в София ще се проведе форумът „Професиите на бъдещето“, в рамките на програмата „Мениджър за един ден“, която ще посрещне за 18-та поредна година ученици и студенти за стаж в компании и институции в цялата страна на 7 ноември. 

    Водеща тема на инициативите, организирани от Джуниър Ачийвмънт България тази година е „Работата със смисъл: как поколението Z и работодателите оформят професиите на бъдещето“. 

    Economy.bg е медиен партньор на форума и на „Мениджър за един ден“, а „Ейч Пи Инк България“  е сред основните бизнес партньори. 

    С какво поколението Z е различно от Y и защо прогресивният начин на мислене (growth mindset) е толкова важен за хората в екипа на „Ейч Пи Инк България“? Попитахме това Бранимира Нешовска, ръководител „Човешки ресурси“ на компанията за България, Унгария, Сърбия и Хърватска.

    Какво е възрастовото разнообразие във вашия екип – каква част са представители на присъстващите в момента поколения на пазара на труда – X, Y (родени след 1980) и Z (родени след 1995)?
    Екипът ни е доста разнообразен, с представители и от X, Y и Z поколенията, като към настоящия момент превес имат милениалите, а Z са най-слабо представени... засега.

    По какво се различават в отношението си към своята кариера представителите на Y и на Z във вашия екип?
    Не харесвам генерализирането. И въпреки че има определени сходни модели, не е общовалидно. В HP работя с много млади, мотивирани хора, които въпреки груповата си характеристика (лесно се отегчават, бързо губят фокус, имат нужда да сменят често работното си място/позиция), имат цел, която устремено преследват. В HP имаме една от най-добре структурираните и развиващи се стажантски програми, която адресира именно поколението Z. Към момента над 80 младежи са преминали през една от шестте вълни на стажантската ни програма, по-голямата част от които остават в компанията и започват да градят личната си кариера. Именно сред тях съм срещала едни от най-здраво стъпилите на земята, с ясна визия за бъдещето си, представители.

    Какво друго е характерно за най-младите членове на вашия екип – какви са техните ценности в работна среда, какво е важно за тях?
    За най-младите е важно да бъдат ценени. Важно е да се допитваме до тях и да взимаме предвид мнението им. Също така да ги правим съпричастни към общото и успеха на компанията, да засвидетелстваме, че работата и приносът им са ценни, да им комуникираме ясни и навременни очаквания. Тъй като те имат и много по-силно изразена социална отговорност и всякакви доброволчески инициативи са важни за тях, работата в такава среда е от съществено значение. Радвам се, че в HP средата е именно такава: стимулираща ученето и развитието, социално отговорна и много приятелска. Благодарение на нашите вътрешни програми за развитие и осемте ни доброволчески групи най-младите ни колеги се чувстват ангажирани в развитието както на НР в България, така и на компанията в глобален мащаб.

    Как вие като работодател ангажирате вниманието на хората в екипа и различни ли са стимулите за различните поколения?
    Целта е винаги една и тя е успешно приключване на задача/проект/инициатива и т.н. Как се постига тя е доста индивидуално и зависи не само към кое поколение принадлежим, но и от жизнения и работния ни опит, светогледа, знанията и уменията ни, амбициите и мотивацията ни. В тази връзка и стимулите са различни, колкото са различни и очакванията и целите ни. Днес представители на много различни поколения работят рамо до рамо, което означава, че компаниите трябва да създават стимулиращи програми, които да мотивират служителите, чиято възрастова разлика в някои случаи е над 35 г.- 40 г.- задача, която е доста предизвикателна. Успешни са тези компании, които отговарят на това предизвикателство, печелейки ясно конкурентно предимство в задържането и привличането на таланта, от който се нуждаят. Това правим и ние в HP – имаме различни програми, инициативи, събития, обучения и т.н., които служителите могат да използват като поле за изява и трупане на опит и знания.  Да, това изисква инвестиция на време, енергия, осъзнатост и действия, но винаги си заслужава. 

    Темата за прогресивния начин на мислене (growth mindset) е широко застъпена във вътрешните обучения в HP – как се случва това на практика?
    Growth Mindset нагласата е много важна за нас в HP и е широко застъпена не само във вътрешните ни обучения, но и във всичко, в което вярваме и начина, по който работим. Ние вярваме в концепцията за учене през целия живот и че на практика можем да постигаме много, стига да имаме мотивацията. Опитваме се да възпитаваме такава нагласа в колегите си, която да прилагат не само в работен, но и в личен план. Това, разбира се, не е бърз процес, но смело мога да заявя, че за изминалите 3 г. забелязвам много положителна промяна в тази посока, която е осезаема в компанията. Growth Mindset е нагласа и съм сигурна, че няма колега, който не е чувал/следва/възприема за своя стратегия за успех.

    Къде е мястото на ценностите в съвременната бизнес среда?
    Ценностите винаги имат място в бизнес средата. В допълнение към съответните умения, работодателите търсим служители, които имат лични ценности, характеристики и черти на личността, които предполагат успеха им. В допълнение, принципите, в които вярваме и личните ни стандарти за етика и поведение са тези, които допринасят за изграждане на истинските ценности на работното ни място. Когато ги споделяме в голяма степен с колегите си, това обикновено води до хармонична работна среда. Разбирането какви са нашите ценности и как те се сравняват със стойностите на другите, може да ни помогне да решим коя е най-подходящата работна среда за нас. А това в дългосрочен, работен план е много полезно.

    Друго много важно в съвременната бизнес среда са ценностите на компанията. Това не са само съвкупност от думи, които смятаме, че потенциалните клиенти/служители биха харесали, те представляват същността ни, като компания, те са основни и фундаментални убеждения, които ръководят или мотивират нагласите или действията ни. Ценностите, в които вярваме в HP, описват личните качества, които избираме да въплътим, за да ръководим действията си, вида човек, който искаме да бъдем, начина, по който се отнасяме към себе си и другите, как взаимодействаме със света около нас. Както гласи и нашето корпоративно мото – Making life better for everyone, everywhere!

     
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 5 часа
    Над 75% от заетите у нас работят в малки и средни предприятия
    МСП генерират 66% от добавената стойност в икономиката
    преди 6 часа
    Сливанията и придобиванията в световен мащаб със спад
    Тенденцията за понижаване продължава трети пореден месец
    преди 10 часа
    Индийската централна банка отново повиши лихвеният процент
    Увеличението от май насам е с общо 190 базисни пункта
    преди 10 часа
    Инфлацията в Еврозоната достигна 10% през септември
    Най-висок темп на ръст има енергията, чиято инфлация достига близо 41%, според данни на Евростат
    преди 11 часа
    Газпром прекрати доставките на газ за Италия
    Причините изглежда са регулаторни промени в Австрия, откъдето страната получава руско синьо гориво