Повече за процеса и как да се подготвим разказва Евелина Великова, управител на dm България и ръководител на ресори „Обучение и развитие“ и „Филиална организация“
Евелина Великова, управител на dm България и ръководител на ресори „Обучение и развитие“ и „Филиална организация“
dm e търговска верига, специализирана в търговия с дрогерийни стоки в България. Компанията предлага огромно разнообразие от над 14 000 дрогерийни стоки, включително 23 собствени марки. Като „дрогерийни“ се определят стоки за лична хигиена, козметика, за бебето, за домашните любимци, за почистване на дома, биохрани и други.
В магазините за дрогерийни стоки на dm България хората могат да намерят огромен асортимент от козметични продукти за коса, лице и тяло; декоративна козметика; перилни и почистващи препарати; бебешки продукти; пасти за зъби; натурална козметика, храни и препарати за домашните любимци, биохрани от утвърдени и сертифицирани производители; хранителни добавки и други. В магазините на dm България не се предлагат лекарствени продукти и медицински изделия.
dm има най-голямата верига от магазини за търговия с дрогерийни стоки в страната. Към момента те са 68 в 25 града. Екипът на компанията у нас е от над 500 души. Как да се подготвим за интервю за работа, ако искаме да станем част от екипа на компанията и какво да очакваме от процеса по подбор, разказва Евелина Великова, управител на dm България и ръководител на ресори „Обучение и развитие“ и „Филиална организация“.
Име: dm България
Сектор: търговия с дрогерийни стоки. Като „дрогерийни“ се определят стоки за лична хигиена, козметика, за бебето, за домашните любимци, за почистване на дома, био храни и други. В магазините на dm България не се предлагат лекарствени продукти и медицински изделия.
Създадена: Компанията е създадена през 1973 година в гр. Карлсруе, Германия.
В България е от: Първият магазин на dm в България е открит на 29 януари 2009 година в гр. Видин.
Брой служители глобално: Глобално dm има над 56 500 служители.
Брой служители в България: В България екипът на компанията е от над 500 души.
Магазини в България: dm България има 68 магазина в 25 града.
Централен офис в България: Централният офис е в гр. София, бул. „Цариградско шосе“ 115М.
Г-жо Великова, колко и какъв тип специалисти работят при вас?
Служителите на dm България са разпределени в три основни направления – централен офис, логистичен център и филиална мрежа. В администрацията (централна и логистика) имаме около 100 колеги - експерти в различни области. Това са икономисти, специалисти по информационни технологии, маркетинг и снабдяване, „Човешки ресурси“, финанси и контролинг, експанзия и така нататък.
В другите две направления имаме още около 400 колеги. Във филиалната мрежа са хората, които директно контактуват с клиентите и са една от основните причини магазините ни да са предпочитано място за пазаруване на дрогерийни стоки. Това се дължи както на факта, че подбираме позитивни и мотивирани хора, така и на постоянните и разнообразни обучения, с които повишаваме квалификацията им. В логистичния ни център също работят отлично подготвени специалисти, благодарение на които хората могат да разчитат, че във всеки момент ще открият търсения от тях продукт.
Какви хора най-често търсите, за какви позиции?
Като най-голямата верига, специализирана в търговия с дрогерийни стоки в България, ние търсим най-често хора за филиалите си. При нас този процес стартира много преди откриването на филиала, тъй като искаме да имаме време да обучим новите си колеги и когато хората дойдат в нов магазин на dm, да открият високото качество на обслужване, с което са свикнали.
Търсим и хора за централен офис, като предимство е владеенето на немски език, тъй като ние сме част от немско-австрийска верига. С обяви ние търсим хора по-скоро за начални позиции. Високите позиции се обявяват първо в компанията, тъй като за нас като добър работодател е приоритет да развиваме собствените си служители. Така постигаме много добри резултати при проучванията за удовлетвореност на служителите, според които dm е една от компаниите с най-високи показатели в Европа.
Наскоро назначихме множество нови колеги в логистичния си център, за да можем да се подготвим за предстоящото му разширение. За позициите в администрацията голямо предимство, освен професионален опит, е и владеенето на немски език.
Как протича типично процесът по подбор? Какво да очакват кандидатите на едно интервю? Първият етап е разговор с кандидата. Ние не провеждаме интервюта от типа „Въпроси и отговори“. За нас запознаването с нов кандидат е двустранен процес. Представяме компанията, спецификите на бизнеса и изискванията за позицията. От кандидатите очакваме да научим повече подробности за професионалното им развитие, какви очаквания имат по отношение на работата и какво е важно за тях, за да са щастливи на работното си място.
Имате ли тестове и ако да – какви?
Що се отнася до високите позиции, за подбора използваме асесмънт център. Кандидатите решават тестове и практически задачи. Освен това им поставяме и различни казуси, свързани с позицията, и внимателно оценяваме как са се справили. Целта е да научим повече за начина им на мислене, за личностните им качества и как биха се справили в реална бизнес среда.
Колко интервюта провеждате и с кои мениджъри от компанията кандидатите най-вероятно ще се видят?
Интервютата за служители във филиалите най-често се провеждат от регионалните мениджъри. За административните звена в компанията на първия етап кандидатите се срещат с мениджъра на отдела, а на втория кръг - и с ресорния ръководител. Що се отнася до високите позиции, като мениджър на отдел или управител на магазин, вторият етап е асесмънт центъра, за който ви разказах, където кандидатите се съревновават помежду си.
Колко време продължава едно интервю? Целият процес по подбор?
Едно интервю продължава между 30 и 60 минути в зависимост от позицията и етапа на подбор, на който е кандидатът. А целият процес от първоначална покана до вземане на решение отнема около месец.
Какво бихте искали да видите у кандидатите по време на интервю? Какво би ви направило добро впечатление?
Ние не търсим хора, които да минат за малко през компанията и да си тръгнат. dm е компания, която високо цени личната ангажираност, желанието за развитие, инициативата и стремежът да се научи повече за нашия бизнес и това да се приложи на практика при отношенията с клиентите или ръководенето на екипи. Именно това са качествата, които търсим и биха ни впечатлили по време на подбора.
Какво би ви направило лошо впечатление на интервю?
Лично на мен много лошо впечатление ми правят кандидатите, които не са погледнали под повърхността, не са положили усилия за подготовка преди интервюто и не са се поинтересували в каква компания идват и какъв е нейният бизнес.
На кой етап се обсъжда въпросът за възнаграждението и имате ли практика да искате от кандидатите сами да дефинират очакванията си?
Още на първото интервю питаме кандидата какви са неговите финансови изисквания. Предпочитаме да знаем това в началния етап на подбора, за да преценим до каква степен можем да отговорим на очакванията и доколко финансовият фактор е основополагащ при взимането на решение. На финалното интервю информираме кандидата за възнаграждението, което можем да му предложим. То е предварително определено, тъй като в компанията ни нивата на заплащане са определени в зависимост от позицията и отговорностите и не подлежат на индивидуално договаряне.
Имате ли стажантски програми?
Към момента нямаме стажантска програма, но работим по такъв проект и стартът му предстои.
За кои позиции конкуренцията е най-голяма и колко човека типично се конкурират за едно място?
dm България е добър работодател и при нас конкуренцията е много голяма. Тя е най-силна за служителите във филиалите ни, където за едно място се борят над 100 души. Това ни дава възможност да подберем най-добрите кандидати.
За кои позиции е най-трудно да откриете подходящите хора?
Мога да кажа, че най-голямо предизвикателство е да намерим хора за позициите в отдел „Информационни технологии“, тъй като не е достатъчно кандидатите да са добри специалисти в своята област, но и да владеят немски език, за да могат свободно да комуникират с колегите си в Австрия и другите държави от концерна, да се възползват от техния опит и решенията, които разработват, и да могат да участват в международните проекти.
Какво не знаят кандидатите за компанията, а е важно да знаят според Вас?
Повечето хора ни възприемат като немска компания, но реалността е, че сме австрийска, тъй като dm България е дъщерно дружество на dm Австрия. Вярно е, че Германия е най-големият пазар за концерна dm и оттам тръгва идеята за този формат търговия, но международната експанзия се ръководи от Австрия и филиалите в други държави са под австрийска шапка, с изключение на огромния немски пазар. За новата държава Италия, която вече присъства на картата на dm, отговарят отново австрийските ни колеги.
С какво най-вече се отличавате от останалите компании и привличате кандидатите като работодател?
dm се отличава с това, че поставя човека в центъра на своята дейност човека като клиент, служител и партньор. По отношение на клиентите ние сме първите, които предложиха модерен формат на пазаруване на дрогерийни стоки – в големи, светли магазини с огромно разнообразие от над 14 000 продукта и добре обучени служители. Компанията ни е и отговорен гражданин и провеждаме и подкрепяме социални инициативи както за цялата страна, така и на локално ниво. Това не се ограничава само до даряване на продукти и пари, но и стимулираме колегите ни да отделят от личното си време и да подпомагат важни за общността проекти.
dm непрекъснато инвестира и в своите служители, като се стремим да развиваме не само професионалните, но и личностните им качества. Затова организираме различни обучения, с които повишаваме тяхната квалификация и умения.
Като поставяме човека в центъра на нашата дейност, ние се стремим клиентите и служителите ни да се чувстват добре и уютно и да създадем усещането за едно голямо семейство и общност от отговорни и инициативни хора. Предоставяме им много възможности за развитие както в страната, така и в чужбина.
Ще дам един пример за развитие на колегите. В момента около 80 човека от всички държави, в които dm присъства, са в Австрия и се обучават за професията дрогерист. Обучението е по австрийски учебен план, който включва придобиването на познания по ботаника, козметика, химия, хранене и много други. Така те ще бъдат още по-полезни за клиентите, ще повишат своята квалификация, ще разширят мирогледа си и ще израснат не само като специалисти в своята област, но и като хора, работещи в интернационална среда.
Видео за компанията като работодател вижте в профила на ДМ България ЕООД в Jobs.bg тук