събота, 12 октомври 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    6446 прочитания

    Българи ще правят софтуера за автономните коли на топ европейски автомобилен производител

    Luxoft открива хъб в София с 200 нови работни места до 2 години – Майкъл Динкел, старши вицепрезидент на компанията пред Economy.bg
    04 януари 2023, 09:13 a+ a- a

    Български специалисти работят по проекти на автомобилни гиганти като Ford. Като част от софтуерната компания Luxoft те разработват софтуерни решения за автомобилната индустрия.
    Преди дни компанията обяви, че стартира нов хъб за автомобилен софтуер заради работата по проект за един от големите европейски производители на премиум автомобили. Екипът ще се съсредоточи върху разработването на информационно-развлекателни системи (IVI) за автономни автомобили. Ще бъдат разкрити до 200 нови работни места през следващите 2 години. Фокусът на работата в България ще са ключови компоненти на софтуера в информационно-развлекателните системи като технологиите за актуализации по въздуха, системи за използване на човешката реч, тестване и валидиране.

    В момента екипът на Luxoft у нас се състои от 160 души, като освен по проекти за автомобилен софтуер част от служителите работят и по проекти във финансовата сфера. През 2019 американската DXC Technology придоби Luxoft.

    Как ще изглеждат колите на бъдещето, каква ще бъде ролята на софтуера в тях, кои са топ тенденциите в автомобилния софтуер в момента, на какво ниво на автономност сме в момента, какви са основните пречки пред навлизането на напълно автономни автомобили, кога ще видим първите самоуправляващи се коли по улиците в Европа, защо Luxoft открива нов софтуерен хъб в София, колко нови работни места и за какъв тип специалисти ще бъдат открити, по какви проекти ще работи екипът – тези и други въпроси коментирахме с Майкъл Динкел, старши вицепрезидент на Luxoft, отговорен за автомобилния сектор в компанията.

    Майкъл, на какво ниво на автономност на колите сме в момента?
    В глобален мащаб има различни инициативи по отношение на автономното шофиране. Виждаме голям напредък в Китай например, където фокусът са роботакситата, т.е. автомобили без водачи в мегаполисите. Нещо като Uber на бъдещето. От друга страна, ако погледнем към Европа, можем да видим традиционните производители на автомобили, които в Германия тази година представиха за първи път коли от Ниво 3 и Ниво 4. Те бяха пуснати по обществените пътища. И това е ключовото предизвикателство за повечето автомобилни производители – че трябва да получат официално одобрение от властите, за да се движат по обществените пътища с този тип коли.

    Колко близо или далеч сме от напълно самоуправляващи се автомобили?
    Според 5-те нива на скалата имаме първия случай на Ниво 4, което означава, че при много специфични условия няма нужда от шофьор в колата. Всъщност, ако погледнете този конкретен случай, ставаше дума за автоматизирано паркиране в гараж, т.е. колата може да се паркира сама. Но това е възможно само за конкретен тип автомобили и в конкретната среда.

    Това беше в Германия, нали?
    Беше в Германия и беше обявено тази година. Според мен ще минат поне 10 години, а вероятно и повече, преди да видим напълно самоуправляващи се автомобили без волан.

    Готови ли сме да оставим робот да поеме управлението на колата?
    От научна гледна точка се оказва, че има по-малко злополуки с роботизирани коли, отколкото с коли, шофирани от хора. Готово ли е обществото да приеме този тип автомобили? Затова ще трябва първо малко да свикнем с тях. Ще е нужно също и достигането на правилното ниво на технология. Защото въпросът винаги е: „Когато автомобилът се управлява от робот, дали той вижда това, което виждам аз?“. Това е огромно предизвикателство за дизайна на потребителското изживяване – да се подчертае какво точно вижда роботът, така че да гарантираме, че пътникът се чувства удобно. От друга страна, по отношение на външната среда, ще видим коли, които проектират знаци на пътя, така че пешеходците да са наясно какво вижда колата и какво – не, така че те да могат да реагират адекватно около тези коли.

    Кога ще видим първите коли без шофьори по улиците на Европа?
    Напълно самоуправляващи се коли – това според мен ще отнеме поне 10 години.

    Някои експерти считат, че това ще стане от 3 до 5 години. Вие сте по-песимистично настроен. Защо?
    Аз съм по-скоро песимист. Ако погледнете най-известната самоуправляваща се кола – Tesla, то те са на Ниво 2. Дори не са на Ниво 3 или 4. Ниво 3 означава, че не е необходимо да държа ръцете си на волана, докато при Ниво 4 - не е необходимо да седя в колата, а при Ниво 5 това е валидно при всякакви условия, всеки път и навсякъде. Повечето автомобили днес се фокусират върху Ниво 2 + - все още частично самостоятелно шофиране, частична автоматизация и далеч от напълно автоматизираното шофиране.

    Каква ще бъде ролята на софтуера в автомобила на бъдещето?
    Софтуерът е ключов фактор за много функции, които ще видим в автомобилите на бъдещето. Функции с фокус върху пътниците вътре, върху потребителското им изживяване, т.е. как колата може да е полезна за тях. От друга страна, ако мислите за автомобила като свързано устройство, целият цикъл на развитие на автомобилите ще трябва да се промени и да се адаптира, защото софтуерът позволява не само нови функции, но носи и нови заплахи. Знаем за проблемите със сигурността на всички свързани устройства. Предстои и автомобилната индустрия да се справи с тях. Така че трябва да можем да пускаме софтуерни ъпдейти почти незабавно, преди уязвимостите да се превърнат в реална заплаха. Това е предизвикателство за автомобилната индустрия.

    Кой ще спечели и кой ще загуби от трансформацията в автомобилната индустрия към т.нар. „софтуерно дефинирани превозни средства“?
    Основните печеливши трябва да бъдат потребителите в крайна сметка, защото има голям фокус върху тях в колите на бъдещето. От друга страна, ще спечелят компании и разработчици на софтуер, способни да се приспособят и след това да растат с тази нова тенденция. Както при всяка голяма промяна във всички индустрии, има победители и губещи. Но не е тайна, че софтуерно дефинираните превозни средства ще дойдат с повече функции и в крайна сметка напълно ново потребителско изживяване още от първото взаимодействие с колата и марката. И нови възможности като споделена мобилност и т.н. Това определено ще бъде резултат от усилията на победителите от този преход.

    Как българските софтуерни компании биха могли да се възползват от тази трансформация?
    България е място за разработка на софтуер и това е причината да сме тук днес. Мисля, че икономическата перспектива тук е много добра. Има компетентни и фокусирани върху софтуера хора тук. И това ще ни даде възможност в Luxoft, като част от българската икономика, да растем, да внасяме нови технологии, интересни проекти и програми. И разбира се, възнамеряваме да създадем редица работни места тук.

    Откривате нов софтуерен хъб в София. Защо?
    Автомобилната индустрия, и то софтуерната ѝ част отчита значителен ръст. И Luxoft е част от този тренд. Работим в автомобилната индустрия, за да ускорим трансформацията към „софтуерно дефинирани превозни средства“. С успеха, който постигаме досега, ясно виждаме, че имаме нужда от повече способни екипи, които да ни помогнат да превърнем аутомотив визията в реалност. София е страхотно място заради хората, университетите и местоположението. А Luxoft е тук вече 8 години. Така че сега просто правим следващата стъпка, за да растем още повече.

    По проекти за кой автомобилен производител ще работи екипът в София?
    За съжаление, не мога да разкрия името на автомобилния производител. Но ние възнамеряваме да работим тук не само за една автомобилна марка, а за няколко.

    Работихте по проекти за Ford преди години. Продължавате ли работата с тях?
    Все още работим за Ford. По принцип работим за повечето глобални производители на автомобили, както и за доставчици от първо ниво в индустрията.

    По какъв тип проекти ще работи екипът в новия хъб?
    Ще започнем с проекти за инфотейнмънт системи в автомобила. Новият екип ще работи върху подобни проекти, само че по-напреднали в областта на взаимодействието с реч. Това е друга функция, управлявана от софтуер, която позволява най-лесно да общувате с колата си. Също така изключително важни предизвикателства са валидирането и тестването. Как да сме сигурни, че с цялата сложност на софтуера и системата функционалностите в автомобила и около него, т.е. т.нар. свързана кола, как да гарантираме, че всичко това работи както трябва. Не можем просто да тестваме всичко. Трябва да намерим правилните инструменти, процеси и правилните хора, които да валидират дизайна на ранен етап, да валидират функциите и цялостната система.

    Кои са топ тенденциите в автомобилния софтуер в момента?
    Има редица ключови неща. Споменах, че софтуерът позволява много функции. И един от ключовите елементи, върху които ще работим тук, е актуализацията по въздуха (OTA: over-the-air ъпдейт). Това означава, че можете да актуализирате целия софтуер в превозно средство по въздуха, без да включвате кабел. За автомобилите в движение е от решаващо значение да не ги оставяме просто да си стоят, ако има проблем или пропуск в сигурността, или надстройка на функция. Важно е и да можем да правим ъпдейт не само на една кола, но и на пълен автопарк с коли с различно оборудване и функционалности. Ако тази възможност не беше налична заради всички чести актуализации, хората трябваше да ходят при дилър, за да получат актуализацията при него.

    Значи нещо подобно като операционната система при смартфоните и компютрите?
    Точно така. Много добър пример за това колко лесно трябва да бъде. Всички сме свикнали да правим актуализации на смартфоните. Но трябва да разберем, че автомобилът е многократно по-сложен от смартфона. И затова предизвикателството е значително по-сложно. Ако се замислите, само един производител на автомобили колко много различни линии автомобили предлага – малки, големи, висок, нисък клас. Всички са много различни. Това е изключително сложно предизвикателство, което изисква нови концепции, архитектури и правилните хора.

    Колко нови работни места планирате да откриете в новия хъб?
    Планираме да създадем 200 работни места през следващите 2 години в София. И тъй като автомобилостроенето се променя бързо, ние не възнамеряваме да спрем дотук, а да продължим да се разрастваме.

    Какъв тип специалисти ще търсите?
    Търсим различни специалисти. От една страна, търсим in-car разработчици. Това са предимно C++/ C/ Embedded developer-и. От друга, също търсим „облачни“ разработчици за извънбордовата част. Търсим и хора, които могат да работят със скриптови езици като Python или подобни, за да автоматизират много от процесите. И това може би дава някаква идея накъде отиваме.
    А как планираме да привлечем тези хора? На първо място, възнамеряваме да бъдем предпочитан работодател за хората, защото работим по иновативни технологии и много предизвикателни проекти.
    Друг важен за нас компонент е, че образоваме хората. Имаме собствена академия в Luxoft. Работим с различни учебни програми, които ни позволяват да обучаваме и хора, които не отговарят точно на това, което търсим. Защото сме наясно, че това е предизвикателство. Една от причините, поради които Luxoft е успешен, е, че създаваме страхотна среда, в която служителите могат да развиват кариерата и техническата си компетентност.

    Колко голям е екипът Ви в момента в София? И само по проекти за автомобилен софтуер ли работят те?
    Не работим само върху автомобилен софтуер в София. В момента имаме повече от 160 служители. Част от тях работят по аутомотив проекти, но има и такива, които работят за други индустрии. Най-голямата част в момента са заети с проекти за банковите и капиталовите пазари.

    Вижте профила и актуалните позиции за работа на LUXOFT BULGARIA EOOD в Jobs.bg

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 1 ден
    „Смарт Солар Технолоджис“ инвестира 240 млн. лв. в Стара Загора
    Новият завод на компанията ще създаде над 800 нови работни места
    преди 1 ден
    ЕЦБ ще намали лихвените проценти с по 0,25% през октомври и ноември
    Това показва проучване на „Ройтерс“ сред икономисти
    преди 1 ден
    Над 110 млн. са регистрираните електронни прегледи за по-малко от 2 години
    Общият брой на издадените електронни рецепти надхвърли 63 млн.
    преди 1 ден
    Франция разкри строг бюджет
    Страната се опитва да се справи с повишаващия се дълг и дефицит чрез орязване на разходите и по-високи данъци
    преди 2 дни
    AMD обяви нови AI чипове
    Според компанията AI пазарът ще нарасне до $500 млрд. в следващите 4 години
    преди 2 дни
    Заводът за лагери в Сопот се разраства с инвестиция за над 14 млн. лв.
    СКФ Бeрингс България получи сертификат за инвестиция клас A