Какъв е процесът на въвеждане на нови служители в компанията за недвижими имоти, разказва Елена Матева - Мениджър бизнес развитие в Arco Real Estate
Елена Матева - Мениджър бизнес развитие в Arco Real Estate. Снимка: Личен архив
В новата рубрика на Economy.bg „Първите дни в...“ HR професионалисти във водещи компании в България разказват какъв е процесът на въвеждане на нови служители. Как се случва и колко време отнема периодът по онбординг, какво да очакват новите служители в своя първи работен ден и как компанията подпомага успешната адаптация на новите си колеги?
Научете повече за процеса по въвеждане на нови служители в Arco Real Estate от Елена Матева - Мениджър бизнес развитие в агенцията за недвижими имоти. Елена е завършила „Право“ в СУ „Св. Климент Охридски“, като придобива и специализации по правораздаване и публична администрация. Работата ѝ в сферата на недвижимите имоти стартира в британска компания, а през 2018 година за първи път поема ролята „Мениджър бизнес развитие“ в една от известните агенции за недвижими имоти в България. От 2023 година е част от екипа на Arco.
Как подпомагате новия служител да се чувства добре дошъл и интегриран в екипа и организацията?
Това, което правим, за да подпомогнем новия служител да се чувства добре дошъл, е да комуникираме активно с него, да го приобщим към цялото, за да няма усещането, че е излишен и „самотен“ на работното място – като го запознаем с офиса, с колегите, къде е кафе машината и водата в офиса, с това кой кой е в компанията, и за какво отговаря и с какво може да му помогне. Той сяда на своето работно място, подготвено специално за него и оборудвано с всичко необходимо за работа.
Спрямо различните позиции/отдели какви обучения преминават новите служители?
Новите брокери преминават през Въвеждаща програма и надграждащи обучения за развиване на техните умения.
Новите служители в другите отдели на компанията преминават през първоначално обучение, проведено от техните мениджъри или преки ръководители.
Кои са участниците от страна на компанията в процеса на онбординг и каква е тяхната роля?
Обичайно това са мениджърите на съответните екипи, до известна степен Мениджърът бизнес развитие през Въвеждащата програма и обученията. Главна е ролята на мениджърите, които на ежедневна база работят с новите колеги и имат ангажимент процесът на тяхната адаптация да преминава плавно, но бързо.
Какви са инструментите и ресурсите, които предоставяте на новите служители, за да им помогнете да се адаптират по-лесно?
Новите колеги със сигурност могат да разчитат на обучения в компанията, на опита и знанията на мениджъра и екипа си, на „готовата стока“, която могат да реализират, на подкрепа от всички. По отношение на ресурсите всичко необходимо за нормален работен процес се осигурява още от самото начало – телефон, компютър, достъп до СРМ система и т.н.
Колко време обикновено отнема целият процес на онбординг, включително подготовката и обучението?
Обикновено процесът на онбординг отнема около два-три месеца, като той в повечето случаи е доста индивидуален и зависи от активността на участниците в него. Разбира се, има изключения и в двете посоки – имаме колеги, които успяват да се адаптират в работната среда, да прилагат успешно наученото и да достигнат до резултати в първите месец-два. Има случаи, в които на колегите им трябва повече време – 3 – 4 месеца. Това, което винаги съм споделяла по този въпрос, е, че най-важното е хората да вършат правилните неща, защото само тогава резултатът със сигурност ще дойде – той е въпрос на време, но ще дойде.
Какви предизвикателства срещате най-често в процеса на онбординг и как се справяте с тях?
Загубата на фокус, а оттам и на мотивация са най-големите предизвикателства. Ключът към справянето с тях е активната комуникация с новите колеги, така че, щом „доловим“ тези симптоми, да реагираме навреме и да предотвратим последствията.
Как измервате степента на готовност за работа и приобщаване към екипа на новия служител?
В повечето случаи то се усеща и вижда, ако внимателно наблюдаваш поведението на новия колега и екипа като цяло. В компанията имаме практика да провеждаме индивидуални срещи с всички служители, навършили един месец при нас. Тези срещи се провеждат от Търговския директор и Мениджъра бизнес развитие, т.е. на тях не присъства прекият ръководител на служителя, като практиката показва, че тези срещи са изключително полезни и за двете страни.
Какво бихте посъветвали Ваш бъдещ служител – как да се подготви за първия си работен ден във Вашата компания?
Практиката ми показва, че в повечето случаи хората си създават някакви очаквания и това води до напрежение, което е напълно излишно. Бих посъветвала нашия бъдещ служител да бъде себе си и да остави нещата да се случат (защото ние знаем как), да бъде отворен към новото и да се учи – това е напълно достатъчно.