четвъртък, 02 май 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    6795 прочитания

    К-Менторинг и менторството от колеги за колеги

    Кой може да участва в програмата, каква е целта ѝ, какви резултати се очаква да постигне, разказва Кристина Косева, част от екип „Обучение, развитие и мотивиране“ в Kaufland България и автор на К-Mенторинг
    02 април 2024, 14:16 a+ a- a

    Снимки: Kaufland България

    Кристина Косева е част от екип „Обучение, развитие и мотивиране“ в Kaufland България от 2018 година. 12-годишният ѝ кариерен път преминава през няколко технологични гиганта, където работи като обучител и експерт в сферата на организационната култура и развитието на кадри. След като завършва връзки с обществеността в Софийски университет, през 2014 година продължава образованието си в Лисабон, където задълбочава познанията си в сферата на adult learning. През последната година и половина посвещава свободното си време на квалификацията Master of Strategic Learning and Development към Chartered Institute of Personnel and Development (CIPD) в Лондон. Казва, че в Kaufland я привлича искрената страст на хората към това, което правят, както и свързаността на бизнеса с ежедневния живот на българите. Убедена е, че промяната е единственият ни гарантиран и неизчерпаем източник на растеж и вдъхновение.

    Economy.bg се свърза с Кристина, автор на програмата, за да разкаже повече за това какво представлява тя, какви са целите ѝ, как се подбират участниците и какви резултати очаква от K-Менторинг.

    Какво представлява вътрешната менторска програма на Kaufland България?
    Това е програма, която цели да насърчи цялостния процес по обмен на знания и умения между колегите, както и да приоритизира ролята на менторството в културата на Kaufland. K-Meнторинг е сбор от утвърдени добри практики в менторството, които адаптираме за първи път към нуждите и културата на нашия бизнес. Продължителността на проекта е 4 месеца, като през този период нашият екип от отдел „Обучение, развитие и мотивиране“ ще съдейства в процеса по целеполагане, сближаване и съвместна работа в менторските тандеми. Като част от програмата екипът ни ще организира и различни събития за нетуъркинг и сближаване, както и ще предоставя качествено курирано съдържание по теми, свързани с менторството. 

    Програмата е първа по рода си в нашата организация не само на национално, но и на глобално ниво и това ни прави особено горди. Успешният ѝ старт ни кара да се надяваме, че К-Менторинг ще се превърне в част от организационната ни традиция дългосрочно. 

    Кой може да се включи в програмата и какви са критериите за участие? 
    Програмата беше разпространена до всички служители на компанията. Критерият за менторите е да имат поне три години ръководен опит в рамките на компанията, а за ментитата (б.р. хората, които се обучават) – да бъдат служители или ръководители, но с по-малко от година опит. Тъй като програмата е пилотен проект, обявихме места за 13 двойки ментор – менти. Вече имаме дори колеги, които са заявили желание да участват в следващото издание, и вярваме, че тогава инициативата ще се разгърне в още по-широк мащаб. 

    С въвеждането на програмата нашата компания продължава да демонстрира своя ангажимент към обучението и развитието на своя екип, осигурявайки средно по 6 обучения на служител на годишна база и инвестирайки над 650 хил.лв. само за 2023 г. в нови програми за придобиване на знания и умения. Можем да кажем, че резултатите, които имаме, са впечатляващи – повече от 50% от служителите остават в компанията над 5 години, а над 80% от ръководителите са вътрешно повишени.

    В какво се състои подготовката за участие на менторите и има ли някакво предварително обучение, което те получават? 
    Както менторите, така и ментитата получават пакет от ресурси, с който целим да подпомогнем участието им. Основният източник на информация, който използваме, е LinkedIn Learning, тъй като колегите ни имат безплатен достъп, а платформата съдържа богат набор от обучения по менторски теми. Освен това имаме и дигитална платформа за общността на К-Менторинг, в която освен въпроси и дискусии, предоставяме и качествено съдържание по теми като „Ролята на ментора“, „7-те навика на добрия ментор“, как да си поставяме правилните цели, изграждане на доверие, даване на обратна връзка и други. 

    Как избирате двойките ментор – менти? 
    Единственото фиксирано правило при избора на тандемите беше колегите в двойката да бъдат от различни звена на компанията. Това правило кореспондира с една от основните цели на програмата, а именно да засилим междуекипното познание и сътрудничество. При самото кандидатстване за програмата и менторите, и ментитата отговаряха на въпроси, които са свързани с целите и очакванията им от инициативата, личните им интереси, професионалните им възгледи и стремежи. 

    Истината обаче е, че смисълът на подобен менторски тандем в голяма степен е да събере хора, които са различни не само като опит, но и като социален стил, тъй като всеки от нас е готов да отиде при „подобните“ на него за съвет, но истинското развитие, както знаем, започва там, където се появява различното и необичайното за всеки един от нас.

    Кога стартира програмата и какви са първите Ви впечатления?
    Програмата стартира на 16 януари в Централния ни офис в София. Беше страхотно, че всички участници успяха да се включат присъствено в срещата, защото много от тях живеят в различни градове на страната. Поговорихме за менторството като цяло, за ролята му в съвременния бизнес свят и за целите, които си поставяме да постигнем чрез него като организация. Най-вълнуващият момент беше разкриването на менторските двойки – техните реакции, усмивки и изненада. Бързината, с която колегите се сработиха един с друг, беше изумителна. Аз лично ще помня този момент дълго като един от най-зареждащите в професионалния ми път досега. 

    Какви резултати очаквате от нея?
    Надяваме се К-Менторинг да се превърне в част от инструментите, които използваме за подобряване на междуекипната комуникация в компанията дългосрочно. 

    Очакваме програмата да допринесе за ангажираността и удовлетвореността от работата както на менторите, така и на хората, които обучават. Доказано е, че менторството е един от добрите инструменти за това да придадем по-дълбок смисъл на труда си. Сред менторите в програмата има професионалисти с безценен опит, някои от тях са в компанията почти от самото ѝ стъпване на българския пазар, други са преминали през различни звена с привидно несъпоставими дейности. Има лидери, които управляват екипи с размера на един среден бизнес в България.
    Искаме познанията и уменията на тези колеги да се запазят възможно най-дълго в нашата организация и да бъдат припознати и от младите ни колеги, които тепърва навлизат в дебрите на търговията. Един от менторите ни в програмата – Теди, ми сподели: „Възможността да общувам и да споделя опит с колеги, които са не само готови да те чуят, но и в очакване на това какво ще кажеш, е безценна. Участието ми е повече от вдъхновяващо“.

    Какви са критериите Ви за успех?
    Един от основните показатели за успеха на K-Менторинг ще бъде каква част от поставените в началото на програмата цели в тандемите са били реализирани. Някои от резултатите от програмата ще бъдат измерени едва към края на годината, тъй като ще наблюдаваме развитието на ментитата в рамките на организацията, както и доколко менторските тандеми ще се запазят във времето като вече неформални професионални приятелства. Вярвам, че чрез К-Менторинг освен 13 добре „споени“ менторски тандема, ще създадем още една силна общност, в която доверието и взаимното усъвършенстване са поставени на пиедестал. Смятам, че с това ще подсилим културата на непрекъснато учене и ще допринесем за благоприятния климат на работното място в Kaufland.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 2 часа
    ОИСР очаква стабилен икономически ръст през 2024 и 2025 г.
    Очаква се обаче растежът да остане под дългосрочната средна стойност
    преди 4 часа
    OpenAI се споразумя с Financial Times
    Компанията за изкуствен интелект ще може да използва данни на изданието, за да обучава езиковите си модели
    преди 6 часа
    Федералният резерв остави лихвите непроменени
    Не е ясно дали американската централна банка ще успее да направи 3 намаления на лихвените проценти тази година
    преди 8 часа
    Coca-Cola ще използва облачните AI услуги на Google
    Сделката е на стойност $1,1 милиарда
    преди 2 дни
    Изследователски институт по иновативна медицина ще бъде открит в МУ-София
    Ще се провеждат проучвания на злокачествени тумори и изследвания, свързани с усложненията от Ковид-19