За ключовите проекти, екипите и технологиите, които използват, научете от Венцислав Топузов, СЕО и съосновател на РОИТИ, и Георги Топалов, Senior Cloud Software Engineer в компанията
Снимка: Георги Топалов, Senior Cloud Software Engineer и Венцислав Топузов, СЕО и съосновател на РОИТИ
ИТ секторът в България продължава да се развива динамично и да предлага все повече и все по-интересни възможности за професионална реализация. Технологичните екипи в България работят по проекти на компании и организации от цял свят, разработват собствени софтуерни продукти, които намират приложение в разнообразни области от живота.
По какви проекти работи РОИТИ, научете от Венцислав Топузов, СЕО и съосновател на РОИТИ, и Георги Топалов, Senior Cloud Software Engineer в компанията.
Снимка: Венцислав Топузов, СЕО и съосновател на РОИТИ
Разкажете ни кой е основният проект или ключовите проекти, по които работят екипите на РОИТИ в България.
Венцислав Топузов: Като консултантска компания работим по голям брой различни проекти, но има няколко теми, които са сравнително универсални в портфолиото ни:
• Управление на пазарните данни;
• Интеграция и доразвиване на ETRM (Energy Trading and Risk Management) системи;
• DWH и BI имплементации и съпорт.
Бихте ли разказали накратко за всеки от тях?
Венцислав Топузов: Управлението на пазарните данни включва събиране, нормализиране и изграждане на аналитични решения за:
- ценови данни, релевантни за пазарите, в които клиентите ни участват (цени на електричество, газ, петрол, валутни курсове и т.н.);
- данни от измервания на производство, транспорт и консумация на енергийни ресурси, нива на язовири и други данни, влияещи на посрещането на енергийните нужди на определен пазар;
- прогнози за времето, скоростта на вятъра, количество слънце – отнасящи се до прогнозирането на производството от ВЕИ
- и всякакви други данни, които се отнасят към прогнозирането на пазарната реалност на енергийните компании.
Интеграцията и доразвиването на ETRM (Energy Trading and Risk Management) системи включват дейности като:
- имплементация на нови деривати в съществуваща система. Пример за това са фючърси за втечнен природен газ в Югоизточна Азия, Power Purchase Agreements (PPA) за ВЕИ проекти, търговия EUR/DKK и всякакви подобни и разнообразни задачи. В момента PPA и GOO (гаранции за произход – известни и като зелени сертификати) са основен двигател на проектите, по които работим.
- дизайн и изграждане на нови метрики и репорти, използващи тези метрики.
- отразяване на нови регулаторни изисквания в системите на клиентите. В последните години навлязоха много регулации, целящи улавянето на евентуални пазарни манипулации.
DWH и BI решенията включват изграждане на data lakes, ETLs и визуализации с технологии като Snowflake, Power BI, SQL Server, NoSQL и т.н. В повечето случаи клиентите ни генерират по няколко GB нови данни на ден и се грижим за съхранението им и улесняването на консумацията на данни с аналитични цели от търговци, риск мениджъри, анализатори, back office и т.н.
Колко души работят по всеки от проектите и какви специалисти са те?
Венцислав Топузов: В момента сме около 90 души, като повечето са базирани в София. Вътрешното разпределение на екипите ни се формулира на база компетенциите на нашите специалисти, докато сформирането на екипи за проекти зависи от нуждите на клиента и често се състои от хора, принадлежащи към различни РОИТИ екипи.
Снимка: Георги Топалов, Senior Cloud Software Engineer в РОИТИ
Какви технологии използвате за отделните проекти?
Георги Топалов: Разнообразието е голямо. Ние сме консултантска фирма, фокусирана в конкретен сектор на икономиката и се съобразяваме в голяма степен с технологичния стак на клиентите или на договорен от двете страни такъв. В различните категории технологии имаме следната картина:
• Programming languages: Java, .Net, Python, JavaScript, TypeScript, Matlab, SQL
• Back-end frameworks: Spring, ASP.NET core, FastAPI
• Front-end frameworks: Angular, Flask (Dash)
• Databases: MS SQL Server, Oracle, MySQL, PostgreSQL, Cassandra, Azure CosmosDB
• Data warehouses: Snowflake
• Communication protocols: REST, SOAP, WebSocket, HTTP, FIX, gRPC
• Message brokers: Kafka, RabbitMQ, ZeroMQ, Azure Service Bus
• BI reporting: Power BI, Tableau, JasperReports, Tabular Editor, Microsoft Analysis Services
• Data integration: Talend, Azure Data Factory, Apache NiFI, Matilion
• Data processing: Databricks, Apache Spark
• Data analysis: Pandas, TensorFlow, PyTorch
• Logging and monitoring: ELK, Splunk, Grafana, Honeybadger
• Containerization: Docker, Kubernetes
• Infrastructure-as-Code: Terraform, Pulumi, Ansible
• CI/CD: Azure DevOps pipelines
• VCS: git
• Cloud providers: Azure, AWS, Matilion.
Снимка: Офисът на РОИТИ
Как е организиран работният процес и каква е мениджмънт структурата при отделните проекти? Доколко екипите в България имат самостоятелност да вземат решения?
Венцислав Топузов: Работим по два модела.
• Хора от екипите ни биват интегрирани в клиентските екипи и в такъв случай клиентът определя работния процес.
• Поемаме изцяло ангажимент към изграждането и/или поддръжката на определено решение, в който случай използваме добрите практики и разпределение на ролите между бизнес и технически хора. Като цяло работим с cross-functional teams (бизнес анализатори в ролите на Scrum Master, Project Manager или Product Owner, Application Developers, Data engineers и/или BI специалисти в зависимост от нуждите на проекта.
Вътрешно структурата ни се дели на три ключови звена:
• Delivery структурата е отговорна за интеракцията с клиента, delivery on promise, генериране на нови възможности.
• Competency structure – нашите тийм лийдове са фокусирани вътрешно върху развитието на знанията и уменията на хората в екипите си.
• BAD (Business Administration And Development) е cross-functional екип, отговорен за изграждане и функциониране на смислени вътрешни процеси, сплотяване на екипа, маркетинг и администриране на бизнеса.
Как се промениха проектите през годините?
Венцислав Топузов: Откакто станахме над 20 души, всяка година премисляме структурата, взаимоотношенията, процесите и целите ни. Създават се нови функции, а други се премахват, защото не са нужни или се преформатират.
Като цяло сме на кръстопът между три силно динамични сектора – ИТ, енергетика и финанси. Стараем се да се адаптираме към тази динамичност.
Ако трябва да откроим една тема като отговор на „как се промени проектът“, това е прогресивното научаване и доучване как да се адаптираме и подобряваме, за да се справяме с проблемите на растежа и сложността на бизнеса.
Кои са най-големите предизвикателства при ключовите проекти, по които работите?
Венцислав Топузов: Енергетиката като сектор преминава през фундаментална технологична и мисловна промяна. Тъй като клиентите ни са ексклузивно в този сектор, това влияе на бизнеса ни и в позитивни аспекти, като например нови проекти, и в негативни – фокусът на хората се измества през няколко месеца и това е изтощително.
13 от 15 мениджъри във фирмата са лидери за първи път и се учим в движение как да управляваме бизнеса добре, докато решаваме текущи проблеми. Инфлацията на заплатите в ИТ сектора в България не може да се отрази с достатъчно бързи темпове в ценообразуването към клиентите.
Кои са най-големите постижения, които можете да отбележите за ключовите проекти, по които работите?
Венцислав Топузов: В средата на 2023 година станахме на 10 и в края на годината подписахме най-големия си договор за 5+3 години. Получи се добра символика и добро усещане, че сме на прав път. Продължаваме да растем :).
Какво предстои при отделните проекти?
Венцислав Топузов: Наблюдаваме няколко външни фактора, които може да повлияят фундаментално на бизнеса ни:
• Волатилността при клиентите ни неизбежно се отразява на техните амбиции по отношение на ИТ инвестициите им;
• Покрай уволненията в технологичните компании в света има повече хора на пазара на труда – и за нас, и за клиентите, и за конкурентите ни – тук разпознаваемостта на работодателския бранд ще е от ключово значение;
• Тенденцията към глобална рецесия е все още фактор с неясен ефект за бизнеса ни.
От друга страна, се стараем да градим и развиваме следните вътрешни качества:
• Професионализация на консултантските ни умения и услуги – да развиваме и внедряваме на добри практики.
• Силен фокус върху генерирането и управлението на знанията в компанията.
• Да продължим да се забавляваме с това, което правим :).
Вижте профила и актуалните позиции за работя на ROITI Ltd в JOBS.bg
ВИЖТЕ ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА ИТ ПРОЕКТИТЕ В БЪЛГАРИЯ: