петък, 26 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2919 прочитания

    Да превърнеш любителския си блог в работещ бизнес с награда за иновации от ЕК

    Как спасяването на храна донесе престижна награда от Европейския конкурс за социални иновации на българския стартъп Foody – Светослава Симеонова, един от основателите на проекта, пред Economy.bg
    03 април 2023, 10:05 a+ a- a

    Над 36 млн. европейци не могат да си позволят качествена храна всеки втори ден. Същевременно по данни на Евростат за 2022 близо 57 милиона тона храна са били изхвърлени, което прави по 127 кг средно на човек. По отношение на България проучването показва, че у нас се изхвърлят средно 86 кг хранителни отпадъци на човек годишно, като едва 26 кг от тях идват от домакинствата. За сметка на това страната ни е в челната тройка на страните в ЕС с най-високи загуби на храна в първичното производство.

    С мисията да спасят годната храна от изхвърляне и да допринесат за опазването на околната среда, преди години се захваща Светослава Симеонова, един от основателите на проекта Foody. Стартъпът предлага с отстъпка последни бройки продукти от различни обекти – ресторанти, пекарни, магазини и дори хотели, които потребителите закупуват онлайн и получават с доставка или на място от обекта.

    Преди около месец стартъпът успя да пребори конкуренцията от над 560 кандидати от цяла Европа и да спечели наградата в категория Impact Prize в Европейския конкурс за социални иновации на Европейската комисия.

    Как един любителски блог може да се превърне в работещ бизнес, как се стига до наградата на ЕК, откъде тръгва идеята за Foody, как приложението помага да се намали разхищението на храна, в кои градове и с кои обекти вече работи, каква е мотивацията на бизнеса и на потребителите да го ползват – тези и други въпроси коментирахме със Светослава Симеонова, един от основателите на проекта.

    Светослава, как Вашият стартъп се пребори с конкуренцията на 560 кандидати от Европа за наградата за иновации на ЕК?
    Класирахме се сред 30-те полуфиналисти на състезанието за социални иновации през 2021 и станахме част от акселераторската програма, която имаше за цел да ни окаже менторска подкрепа. Оттогава насам работим усилено и успяхме да докажем, че сме компания с реално положително въздействие върху околната среда и обществото, като сме помогнали за спасяването на тонове храна от изхвърляне.
    Когато става въпрос за компании, които се борят за един по-устойчив свят, не следва да говорим за конкуренция – всички идеи и реални действия, които се предприемат и създават добро въздействие, считаме за необходими и ги подкрепяме.

    Какво конкретно представлява Вашият проект и как той се различава от други подобни на пазара?
    Foody е първото уеб приложение в България за поръчка на храна, което се бори с проблема с разхищаването на качествената храна и добрия вкус. Предлагаме с отстъпка последни бройки продукти от различни обекти – ресторанти, пекарни, магазини и дори хотели, които потребителите закупуват онлайн и получават с доставка или на място от обекта.

    Откъде дойде идеята за платформата? Как работи тя?
    Foody води началото си от Instagram блог за гастрономи в София под името Sofia2Go през вече далечната 2016. Любовта към вкусното хапване и приключенията ни вдъхнови да се развием в движение с отношение към храната, добрия вкус и устойчивия начин на живот.
    Създадохме първата версия на платформата още през април 2021, а до днешната ѝ версия успяхме да достигнем след доста неуморен труд на екип от ИТ специалисти, маркетолози и мениджъри и благодарение на обратна връзка от запалени фудита и ресторантьорския бранш. Платформата работи лесно – просто отиваш на www.foody.to, избираш нещо вкусно с отстъпка за хапване, плащаш с карта и отиваш да си вземеш хапването на място или поръчваш с доставка.

    С колко и какъв тип бизнеси си партнирате?
    Партнираме с над 100 хранителни обекта – от пекарни и магазини, до ресторанти, хотели. Получаваме запитвания и от други бизнеси като търговци на едро, дори магазини за храна за домашни любимци.

    Кои градове сте покрили досега?
    Ние не покоряваме. Ние приобщаваме в името на обща кауза. Всички ресторанти, пекарни, магазини и производители са поканени да бъдат част от нашата кауза независимо от това къде в България се намират. Към момента най-активните ни партньори, които публикуват ежедневно, са от София, Пловдив и Варна.

    Как мотивирате потребителите и бизнесите да се включат?
    Ползите от партньорство с нас или да си наш клиент, са няколко и засягат както нас като общество, така и природата. Важно е да посочим, че 1 кг изхвърлена храна се равнява на 2,5 кг въглеродни емисии, а със спасените от нас стотици килограми храна сме помогнали по-малко вредни емисии да бъдат отделени в околната среда.
    За партньорските ни обекти ползите се изразяват както в справяне с един наболял проблем – брака, който води до финансови загуби, така и в достигането до нови клиенти и аудитория от хора с афинитет към качествената храна.
    На клиентите ни показваме, че устойчивият начин на живот може да бъде по-лесният избор. Те поръчват онлайн храна с отстъпка, а след това могат да я вземат на място от обекта или да си я поръчат с доставка до дома или офиса.

    Какъв е бизнес моделът Ви? Как печелите?
    Бизнес моделът ни се основава на комисиона от продажбата на храна на платформата, която да е формирана така, че да позволи на нашите партньори да покрият разходите си. Нашето уеб приложение е свободно достъпно за крайните потребители и изключително лесно за използване, защото се стремим да покажем, че на www.foody.to устойчивото хранене може да е лесен и вкусен ежедневен избор.

    Как успяхте да превърнете любителски блог в работещ бизнес?
    С любов към храната и с мисъл за хората и бъдещето, доза късмет и много часове работа.

    Трудно ли се прави социален бизнес у нас?
    Предизвикателствата, които срещаме като социална иновация, са всекидневни и от различен порядък, но това е, което прави бизнеса толкова интересен и не ни оставя да потънем в скучното ежедневие. Всеки ден носи нови възможности, така ги наричам аз – възможности, а не предизвикателства.

    Имате ли данни какви количества храна изхвърля годишно българинът? Къде сме в сравнение с Европа?
    По данни на Евростат за Европейския съюз за 2022 близо 57 милиона тона храна са били изхвърлени, което прави по 127 кг средно на гражданин на ЕС, в това число и ние българите. Отново според Евростат 10% от храната, която е произведена в Съюза, е била разхитена, докато в същото време 36,2 милиона души не са имали достъп до топла храна всеки втори ден.

    В редица европейски страни има законова регламентация за хранителните отпадъци. Трябва ли у нас да се въведат подобни закони?
    Законодателство съществува на ниво Европейски съюз и ние като държава членка следва също да го ратифицираме, но доколкото съм запозната, това все още не се е случило. На ниво ЕС също така има стратегия за борба с разхищаването на храна, но такава на национално ниво липсва. Държавата е редно да бъде участник в борбата с разхищаване на храна със сигурност.

    Бяхте заедно с еврокомисар Мария Габриел в САЩ за първите Дни на европейските иновации. Как Европа може да настигне САЩ по иновации?
    Това, което ми направи голямо впечатление по време на участието ми в първата по рода си делегация, организирана от Европейската комисия в Силициевата долина, беше, че тук, в Европа, сме доста напред в частта устойчиви бизнес модели. Все още в долината се говори главно за deep tech компании, но това не е единственото, от което се нуждаят природата и обществата ни.
    Със сигурност има накъде да работим тук, в Европа, относно привличане на капитал, необходим за по-бързо развитие на компаниите и създаване на компании гиганти като Apple и Google. А в края на деня идеята не е да се надпреварваме, защото пазарите са различни и всеки има на какво да научи другия. Според мен целта е да намерим най-добия начин за взаимодействие между иновационните хъбове и в САЩ, и в Европа.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 16 часа
    Най-мащабната германска инвестиция в България: „Аурубис“ разширява производството си у нас
    Компанията откри инвестиция за 800 млн. лв. в медодобивния завод край Пирдоп и Златица
    преди 18 часа
    Shelly Group е първата компания на най-новия сегмент за двойно листване на БФБ
    Дружествата могат да търсят капитал едновременно и на двете борси в България и Германия
    преди 22 часа
    ЕК стартира Алианса за критично важните лекарства
    Целта е да се предотврати недостига на лекарства от критично значение
    преди 23 часа
    ЕС ограничава плащанията в брой до €10 000
    ЕП прие нови правила за борба с прането на пари и финансирането на терористични организации
    преди 24 часа
    Мъск обеща по-евтини електромобили
    След като компанията отчете най-големия спад на приходи от 2012 г. насам