25% от всички автомобили, закупени в Китай през 2022 г. ще са изцяло електрически или хрибиди
Снимка: Economy.bg
Тази година една четвърт от всички нови автомобили, закупени в Китай, ще бъдат изцяло електрически или plug-in хибриди. По някои оценки има повече от 300 китайски компании, които произвеждат електромобили, вариращи от предложения с намаления под $5000 до модели от висок клас, които съперничат на Tesla и немските производители на автомобили. В страната има приблизително 4 милиона зарядни устройства, двойно повече от преди година, като предстои монтажът на нови, пише Japan Times.
Докато други пазари на електромобили все още са силно зависими от субсидиите и финансовите стимули, Китай навлезе в нова фаза: Потребителите претеглят предимствата на електрическите превозни средства спрямо автомобилите, задвижвани с изкопаеми горива, въз основа на характеристиките и цената, без да обръщат особено внимание на държавната подкрепа.
За сравнение тази година САЩ премина ключов праг за електромобилите – 5% от продажбите на нови автомобили. Китай премина това ниво през 2018 г. Дори новите стимули на САЩ повдигнаха въпроси за това до колко ефективни ще бъдат те за справяне с някои пречки пред електрическите автомобили като дълги списъци на чакащи, ограничени доставки и високи цени. Законът за намаляване на инфлацията в САЩ, приет миналия месец, включва данъчен кредит от $7500 за електрически превозни средства с условия къде се произвеждат колите и къде се доставят батериите. Автомобилните производители се оплакаха, че кредитът не се отнася за много настоящи EV модели и че изискванията за снабдяване могат да увеличат разходите за изграждане на EV.
На Китай отне повече от десетилетие субсидии, дългосрочни инвестиции и разходи за инфраструктура, за да постави основата на своя пазар на електрически превозни средства и да стигне етапа, в който той може да се самоиздържа.
Висшият лидер на Китай Си Дзинпин обяви през 2014 г., че развитието на електрически превозни средства е единственият начин страната му да се трансформира „от голяма автомобилна страна в автомобилна сила“. Подчертавайки амбициите си, Китай си постави агресивна цел: 20% от продажбите на нови автомобили да бъдат електрически превозни средства до 2025 г. Китай най-вероятно ще изпълни тази цел още тази година, три години по-рано от графика.
Пазарът на електромобили в Китай вече е най-големият в света, а е и най-бързо растящият – очаква се продажбите да се удвоят тази година до около 6 млн. автомобила, което е повече от останалия свят общо.
От 10-те най-продавани EV марки в света половината са китайски – начело с BYD, която изостава само от Tesla по глобален пазарен дял и започва да доставя своите електрически автомобили в чужбина.
И не само продажбите на автомобили процъфтяват в Китай. Китайските производители на батерии CATL и BYD са най-големите играчи в индустрията, а Пекин държи здраво достъпа до критични суровини.
Силното търсене на електрически автомобили е светло петно в иначе бавната китайска икономика, която се справя с имотен пазар в криза и осакатяващите политики срещу Covid-19 (нулев ковид). Като част от своя план за икономическо стимулиране Китай заяви, че ще продължи да инвестира пари в електрически автомобили. Миналия месец Пекин заяви, че удължава освобождаването от данъци за нови електрически превозни средства до 2023 г., което ще струва на държавата $14 млрд., вместо да го остави да изтече тази година, както е предвидено.
На други пазари електрическите превозни средства от традиционните автомобилопроизводители често се считат за луксозни превозни средства, докато китайските марки се конкурират и с евтини модели като Wuling Hongguang Mini – четириместен хечбек на цена от $4500, който е най-продаваният EV в Китай през 2021 г. Произведен е от съвместно предприятие на General Motors и китайските автомобилни производители SAIC и Wuling.
Сериозността на страната по отношение на разработването на електрически превозни средства беше демонстрирана, когато тя постла червения килим за Tesla да построи огромна фабрика в Шанхай през 2018 г. Ходът се разглежда като начин да се принуди вътрешният пазар да се конкурира директно с лидер в индустрията. Пекин позволи на Tesla да стане първият чуждестранен автомобилен производител, който може да произвежда в Китай без местен партньор, а правителството на Шанхай помогна да поеме част от разходите за изграждане на фабрика.
Приблизително 80% от всички електрически превозни средства, продадени в Китай тази година, са произведени от местни автомобилни производители. Повечето чуждестранни марки до голяма степен се борят да навлязат и да поддържат темпото на своите китайски конкуренти.