събота, 27 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    3227 прочитания

    „Фьоникс Фарма ИТ Сървисиз“: Планираме да увеличим двойно служителите си догодина

    До края на 2024 компанията планира да разрасне екипа си до 150 души, а до 5 години - до около 250 специалисти - Димитър Петров, управляващ директор на единствения в Европа ИТ хъб на германската група ФЬОНИКС, пред Economy.bg
    22 ноември 2023, 09:03 a+ a- a

     

    Преди дни зам.– министърът на иновациите и растежа, Веселина Минчева и изпълнителният директор на Българска агенция за инвестиции (БАИ), Мила Ненова връчиха сертификат за инвестиция клас А за нов проект на „Фьоникс Фарма ИТ Сървисиз“.
    Единственият в Европа IT Hub на германската група ФЬОНИКС беше открит в София през август миналата година. България се е конкурирала с още 25 страни за проекта. Основен фокус в дейността на хъба са инвестициите в областта на сигурността на данните, изкуствения интелект и машинното обучение и използването им за създаване на иновативни решения в областта на здравеопазването.
    Групата ФЬОНИКС е европейски лидер в сферите на търговията на едро с фармацевтични продукти, търговия на дребно – аптеки и услуги за фармацевтичната индустрия. С присъствието си на 29 пазара на здравни услуги компанията предлага географско покритие в цяла Европа, като със своите близо 40 000 служители допринася съществено за цялостното здравеопазване на населението.

    Защо германската група избира България за ИТ хъба си в Европа, сред кои други страни е избрана страната ни, какъв е размерът на инвестицията, колко и какъв тип работни места ще бъдат открити, какъв модел на работа следва компанията, как дигитализацията променя здравеопазването, какви са тенденциите при е-здравето – тези и други въпроси коментирахме с Димитър Петров, управляващ директор на "ФЬОНИКС Фарма ИТ Сървисиз".

    Димитър Петров има над 18 години опит в ИТ индустрията. Притежава бакалавърска и магистърска степен по Информатика от Софийския университет "Св. Климент Охридски" и магистърска степен по Компютърни технологии от Университета по приложни науки в Аугсбург, Германия.
    Кариерният му път започва в ePay на позицията младши разработчик, а от 2009 до 2020 работи в Мюнхен, Германия. След това Димитър се завръща в България, където поема поста изпълнителен директор на германска стартъп компания.
    Димитър Петров се присъединява към екипа на ФЬОНИКС Фарма България през 2022 като Директор, ИТ Услуги. През април 2022 поема поста управляващ директор на ФЬОНИКС Фарма ИТ Сървисиз.

    Димитър, преди повече от година германската група ФЬОНИКС обяви, че открива ИТ хъб в София. Сред колко страни беше избрана България за тази инвестиция и какво натежа за избора на София?
    Изборът на групата ФЬОНИКС за България не е случаен. Имаше дълга селекция. Групата оперира в 29 държави, като почти навсякъде сме пазарен лидер. След като беше решено ИТ бизнесът да се разраства, беше направена оценка на всички 29 държави по различни критерии. И топ 10 от тях бяха посетени от борда на директорите, така че да се види микро- и макросредата, както и развитието на пазара. Това, което натежа в крайна сметка, беше наличието на таланти и разходите по разработването на такъв център. Наистина съм горд, че България спечели тази битка. И именно тук започнахме да градим ИТ хъба на групата ФЬОНИКС, който е единствен по рода си в цяла Европа.

    Каква е стойността на инвестицията?
    Размерът на инвестицията е приблизително 500 хиляди евро. Когато я подготвяхме, тръгнахме с леко песимистична прогноза предвид несигурната обстановка в Европа през последните няколко години. Затова решихме да отворим приблизително 75-80 работни места. Но още в края на тази година вече достигнахме над 70 служители. В рамките на следващата година ще бъдем около 120-150 души в България, а до 5 години - около 200-250.

    Какъв тип специалисти ще търсите?
    Това са висококвалифицирани кадри - предимно разработчици, специалисти, които се занимават с изкуствен интелект и обработка на данни. Данните са новото злато и всеки бизнес го доказва с инвестирането на все повече средства в разработването на технологии с изкуствен интелект, machine learning и т.н. Всеки, който иска да има предимство, се опитва да настрои своята стратегия спрямо данните.

    Нашият пазар на труда е много предизвикателен. Как, като нов играч, привличате таланти?
    Ние сме наистина нов играч на пазара, но само от гледна точка на ИТ ресурси. Компанията ФЬОНИКС е на българския пазар от доста време. Това, което е различно при нас, е, че имаме кауза - допринасяме за по-добро здраве в цяла Европа. Пазарен лидер сме в 29 държави. Хората, които се присъединяват към нас, припознават точно тази кауза. През последните 3 години като че ли всеки разбра колко е важно здравето. Виждаме, че хората, които се присъединяват към нас, припознават тази кауза.
    За да спечелим в битката за таланти, поставяме хората на първо място в нашия бизнес. Променяме всеки ден връзката служител-работодател, тъй като голяма част от времето си прекарваме точно на работното място.

    Какъв модел на работа следвате в момента?
    Промотираме хибриден режим на работа. Много от служителите, особено с малки деца, които в есенните и зимните месеци боледуват често, работят напълно от вкъщи. Но предвид, че сме нова компания, искаме да изградим нашата култура. Така че следваме предимно хибриден модел на работа. Нямаме твърдо изискване за няколко дни присъствие в офиса. Но служителите виждат плюса да имат социална среда на работното място и сами идват 2-3 пъти в седмицата в офиса.

    По какви проекти работи ИТ хъбът?
    Нашите колеги работят по проекти в почти всичките 29 държави. Може би сред най-интересните е т.нар. проект SMILA, който представлява умен диспенсър за лекарства. Представете си, ако вашите родители са по-възрастни и всеки ден трябва да вземат различни лекарства, понякога е доста трудно да следите дали са взели правилните в точния момент. Този диспенсър е като малко компютърче с интернет, което има връзка с личния лекар. И във всеки момент чрез мобилно приложение може да следите какво се случва, така че необходимите лекарства да бъдат взети навреме. Това е един от най-иновативните продукти на групата и той се разработва изцяло в София.

    Приложимо ли е Вашето решение и у нас?
    Това приложение за момента е насочено за финландския и шведския пазар, тъй като там има държавна програма за финансиране. За българския пазар все още не е приложимо или ще бъде по-трудно приложимо, защото самото устройство е малко по-скъпо. Освен това в Швеция и Финландия имат концепция за предписване на лекарства, които са цели пакове, т.е. те не са блистери от лекарства, които трябва ръчно да се слагат. А когато отидете при вашия личен лекар, ще получите един пакет, да кажем със 100 таблетки, които са навити на една ролка и директно могат да се заредят вътре в самото устройство.

    Как дигитализацията променя здравеопазването у нас?
    Дигитализацията в последно време променя значително здравеопазването, тъй като с навлизането на все повече умни устройства се променя и начинът, по който самите ние възприемаме медицината. Пациентът вече е в центъра и около него се създава екосистема от дигитални решения в негова полза. Тук, в България, имаме доста такива примери. В Европа пък все повече виждаме стартъпи в сферата на здравеопазването.
    ИТ услугите само могат да подпомагат здравеопазването. Навлизането на изкуствен интелект пък би трябвало неимоверно много да го подпомогне. Вземете за пример клиничните програми, които се правят в цяла Европа. Всичко това до този момент отнемаше страшно много време. С навлизането на изкуствен интелект смятам, че ще има голямо подобрение - много по-бързо ще се случват тези клинични изследвания, които ще доведат до по-бързи резултати.

    Какви са тенденциите при е-здравето?
    В цяла Европа трендът е въвеждането на така наречената електронна рецепта. В България вече го направихме, като все още се имплементира. Навлизането, особено покрай ковид пандемията, на електронната търговия е друг тренд. В някои държави е възможно да бъдат поръчани онлайн и продуктите с рецепта. У нас това все още не е възможно.
    Освен това навлизането на всякакви умни технологии - всеки от нас вероятно има умен часовник, който измерва пулса му, колко крачки сме направили, и т.н. Медицината се променя по такъв начин, че да имаме нужда от все по-малко лекарства. Хората се опитват да живеят по-здравословно, да бъдат повече в движение.

    Вижте профила и актуалните позиции за работа на ФЬОНИКС Фарма ЕООД в JOBS.bg

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 1 ден
    ОИСР: 15-годишните у нас с по-ниски очаквания за завършване на висше от връстниците си по света
    Социално-емоционалните умения са решаващи за академичния успех, професионалната реализация и качеството на живот на младежите, сочи проучване на ОИСР
    преди 1 ден
    Метрото ще се разшири с 2 станции в "Люлин"
    Прогнозната цена е 147 млн. лева, ще се търси финансиране и от ЕС
    преди 1 ден
    За първи път: Пускат 7 двуетажни влака у нас
    Полска фирма ще достави на България влаковете за над 300 милиона лева
    преди 1 ден
    Българските иновативни училища влизат в мрежата на ОИСР
    Създателят на изследването PISA е у нас, за да представи резултатите от социално-емоционалните умения на учениците по света
    преди 1 ден
    Делойт Централна Европа откри нов хъб в София
    Екипът в София в момента се състои от 50 професионалисти, амбицията е да се увеличи до 500 през следващите няколко години