Как се изгражда екип от 350 души за две години на изключително конкурентен пазар, разказват Илияна Търнина, директор „Човешки ресурси“ и Маркус Крьогер, управител на Технологичен център Комерцбанк София
Снимка:Маркус Крьогер - управител на Технологичен център Комерцбанк София и Илияна Търнина - директор „Човешки ресурси“
Тази година Комерцбанк София DTC празнува 2 години през юни. За това време българското технологично подразделение на германската банка успя да наеме 350 души и продължава да се разразства, като в момента има отворени повече от 150 позиции.
Каква е равносметката две години след откриването на Технологичния център в София? Какви са предизвикателствата да старираш технологичен център на силно динамичен пазар и какви са впечатленията от българските специалисти? По тези въпроси разговаряхме с Илияна Търнина, директор „Човешки ресурси“ и Маркус Крьогер, управител на Технологичен център Комерцбанк София, които споделиха как се изгражда екип от 350 души от нулата за две години.
Технологичният център на Комерцбанк в София беше открит по време на ковид пандемията и оперира 2 години, а вече имате 350 служители. Как бихте описали първите Ви две години на българския пазар?
Илияна Търнина: Първите ни две години бяха една голяма игра на доказване, съответно изграждане на доверие. Доказахме, че още една компания може да намери своето почетно място в ИТ индустрията в България. Доказахме, че можем да стартираме от самото начало в дистанционна среда и че това не пречи на изграждането на нашата култура и екипи. Доказахме, че можем да сме адаптивни и да съобразим нашата стратегия със спецификите на пазара, със ситуацията в световен мащаб и с предизвикателните цели на банката.
Хората при Вас с какъв профил и технически умения са?
Илияна Търнина: Ние изграждаме един от технологичните центрове на Комерцбанк, съответно нашите специалисти са предимно насочени към технологиите, както и към управлението на проекти. Бизнес ориентираните ни колеги намират място да споделят своите знания и умения в позиции като продуктови мениджъри, бизнес анализатори, скръм мастъри. Техническите роли, които имаме, включват инженерство, програмиране, техническа поддържка. Технологиите, които използваме, са многообразни и дават огромен избор на колегите ни да следват бъдещ път и да изучават нови такива спрямо техните интереси. Сред тях са Java, Java Spring boot, .NET, JavaScript, React, Angular, webMethods, Azure and GC, helm, Terraform, Tekton, ArgoCD, Oracle, MSSQL, PostGRE, както и някои нишови като Murex и IBM BPM.
Какви са плановете Ви за растеж за предстоящата година? Колко и какви хора, с какъв опит и умения планирате да търсите?
Илияна Търнина: Продължаваме да растем и не бих сложила конкретни цифри, тъй като както външната обстановка, така и вътре в банката е много динамично. Това, което наблюдаваме, е, че интересът към офиса в България расте вследствие на доверието, което успяхме да изградим през изминалите 2 години. И в момента продължаваме активно да набираме професионалисти и имаме повече от 150 отворени позиции.
Как се изгражда фирмена култура в стартираща компания във време на пандемия?
Илияна Търнина: Културата на една организация е от изключително значение за по-нататъшното задържане на професионалистите, които работят в нея. С други думи, от голяма важност е културата ни да е в синхрон с вижданията и ценностите на всеки един от хората, които наемаме при нас. В момента, в който започвахме изграждането на центъра, имахме и смесица от няколко различни култури – тази на организацията майка, изграждана над 150 г., но и тази на стартиращата компания в един различен пазар от този на компанията майка. Отделно от това ние отворихме вратите на нашия технологичен център и в разгара на ковид епидемията. Тоест, нашата новостартираща организация имаше нужда от професионалисти, които обичат предизвикателствата, не ги е страх да предизвикват статуквото, обичат да градят, но и да се съобразяват с вече изграденото от компанията майка, харесват възможността да създават и полагат основите на бъдещата Комерцбанк в София. Важен момент за нашите колеги се оказа търпението и разбирането на трансформацията, през която минаваме и промяната, която носи тя, както за другите локации, така и за нас. Огромна част от нашите настоящи колеги дойдоха в Комерцбанк именно защото видяха и припознаха тази култура като своя.
В България често се спори дали възнагражденията, които се получават тук и са по-ниски в абсолютни стойности от тези в Западна Европа благодарение на по-ниските разходи, дават сравним стандарт на живот. Вие имате наблюдения над различни пазари. Имате подобни хъбове в Полша и Чехия. Според Вас сравними ли са нивата на възнагражденията в отделните пазари?
Маркус Крьогер: Ако не предлагаме възнаграждения и допълнителни придобивки, които са съпоставими или по-високи от тези на останалите компании от сектора, ще ни е трудно да привличаме и задържаме качествени кадри на различните ни локации. Освен това не би било рационално да се прави сравнение с нивата на заплащане в други държави и още по-малко с очакванията за допълнителни придобивки. За нас основното предизвикателство е да не изоставаме спрямо пазара, което си гарантираме чрез наличието на локална структура.
Илияна Търнина: Нивата на заплащане в ИТ сектора, както и данъчната политика в България все още се считат за най-изгодни спрямо други европейски държави, но тази разлика се стопява с времето. Комерцбанк например вече разглежда локацията ни и прави съзнателен избор не само спрямо фактора разход за възнаграждения, а и спрямо качествените резултати, които доставят българските специалисти. От години показваме, че България може да предложи много качествени услуги в технологичния сектор и се надяваме и повече компании да вземат предвид най-вече този фактор, когато разглеждат възможно влизане или разширяване на бизнеса си в страната ни.
Какво не знаят хората за Комерцбанк, което е важно да разберат?
Маркус Крьогер: Комерцбанк не е просто немска банка, която осигурява средства и съдействие на немски компании. Ние се стремим да осигуряваме иновативни и надеждни ИТ решения, с които да ги подкрепяме. Част от тази подкрепа идва от локации като София и предстои да се увеличава през следващите години. Ние сме тук, за да способстваме иновациите и дигитализацията в банковата индустрия с помощта на напредничавите ни български колеги.
Какво е впечатлението Ви от българските екипи и специалисти?
Маркус Крьогер: В България разполагаме със страхотен мениджърски състав. За кратко време те успяха да изградят много ефективни екипи, които доказаха своя професионализъм и принос пред колегите в Германия. Признателността, която получаваме от тях, е най-голямото удостоверение за успеха ни.
По какво се различава работата с българските специалисти от немските им колеги?
Маркус Крьогер: Като изключим очевидните междукултурни различия, бих казал, че няма друга разлика освен средната възраст, която е значително по-ниска при служителите ни в България. Имаме висококвалифицирани специалисти на двете локации. Най-очевидното доказателство за това е, че екипите си взаимодействат успешно независимо от мястото, на което се намират хората. Управлението на проектите може да става от всяка една държава. Това свидетелства за истинска интеграция и приемане.
Кои са най-големите предизвикателства, които срещате на българския пазар?
Илияна Търнина: Мисля, че предизвикателствата ни не се различават от тези на останалите компании в страната. Намирането на подходящите специалисти остава една от най-трудните ни задачи, а друго не по-малко предизвикателство е задържането на вече наетите кадри. Ковид, а след това и войната в Украйна донесоха и някои сътресения на пазара, с които успяхме да се справим и да се превърнем в предпочитан работодател на пазара. В действителност в несигурната обстановка навън голямо предимство е човек да работи за солидна компания с над 150 години опит. А когато това се комбинира със смислени проекти и среда, в която човек се чувства ценен, и привличането, и задържането на специалисти става по-лек процес.
Кои са най-големите плюсове на това да развиваш дейност в България на база на 2 годишното Ви присъствие тук?
Маркус Крьогер: Висококвалифицираните и мотивирани хора, които имат значителен принос за организацията, са сред основните преимущества на това да правиш бизнес в България. Именно благодарение на тези хора успяваме да постигнем поставените стратегически цели.
Компанията предлага ли възможности за кариера и развитие на хора с малко или никакъв опит в ИТ?
Илияна Търнина: Комерцбанк от самия си старт в България дава възможност и на млади таланти да започнат своята кариера в компанията. През март месец стартирахме първата си стажантска програма, в която 13 студенти с технически специалности получиха опцията да се докоснат до проекти в различни наши отдели и посредством този опит да изберат бъдещата посока за себе си в банката. Понастоящем стартираме и няколко програми, с които да дадем възможност не само на студенти, но дори и на учащи в средното образование да се запознаят с практическите възможности, които технологичният бизнес може да предложи. Надяваме се тази стъпка да помогне на учениците да направят съзнателен избор за последващото си обучение в университет.
Маркус Крьогер: Разбира се, предлагаме възможности за хора без опит, но с известно образование в ИТ сферата. В момента изграждаме отношения със средни училища и ВУЗ-ове в България с цел да споделим с какво се занимаваме и какви възможности предлагаме. Благодарение на мащабната, вече налична, организация в няколко държави може да адаптираме успешни учебни програми и тук. Освен това искаме да внедрим дуално обучение в училища и университети, което се основава на вече изградена в Германия система. В момента не мога да споделя повече подробности, освен че децата ще имат чудесната възможност да вземат немски и български изпит с един курс. Винаги се радваме да се присъединят към нас хора с по-малко опит, които искат да се учат и развиват с нас.
Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на Digital Technology Center Commerzbank AG Sofia Branch в JOBS.bg тук