Защо за компаниите е важно да стимулират талантите си да водят по-активен живот, споделя Алиция Любенов, маркетинг мениджър, Бенефит Системс България
Повече от половината българи (68%) никога не са спортували, сочат данни на Special Eurobarometer 472 – Sport and physical activity. Убеждението, че когато се чувства във форма, човек е по-продуктивен, мотивира компанията да стартира инициативата „Ден на маратонката“. Повече за кампанията и защо за работодателите е важно да насърчават своите таланти да водят по-активен живот, споделя Алиция Любенов, маркетинг мениджър, Бенефит Системс България.
Какво представлява инициативата „Ден на маратонката“ и каква е целта ѝ?
Денят на маратонката е инициатива на Бенефит Системс България за насърчаване на активния и здравословен начин на живот. Идеята се зароди като естествено допълнение на програмата MultiSport, която цели да направи спортът по-достъпен за работещия човек. Кампанията ще се състои на 22 март, когато всеки може да обуе спортни обувки на работа и по този начин да изрази желанието си да пребори заседналия начин на живот и да заяви подкрепата си към това хората да бъдат по-активни. Призоваваме и работодателите да дадат възможност на служителите си да го направят. Денят е петък, което също предразполага да бъдем и с по-неофициално облекло.
Защо компанията Ви реши да застане зад тази кауза?
Има кратък и дълъг отговор на този въпрос. Краткият е, че 68% от българите никога не са спортували. Това само по себе си е достатъчно, за да оценим колко е важна тази кауза. Дългият е, че хората, особено работещите в офис, определено трябва да обръщат повече внимание на движението, на начина си на живот и на тонуса. Спортът е важен не само за тях. Той е от значение и за техните близки и, разбира се, за работодателите. Човек, който се чувства във форма, е по-продуктивен, а и от личен опит мога да кажа, че е и по-креативен на работното си място. Каузата е и начин да подобрим баланса между работа и личен живот, което също излиза на преден план в последно време.
Според Вас има ли професии, при които носенето на спортни обувки в работно време трябва да си остане табу, или напротив?
Разбира се, че има. Това са всички професии, които изискват определена степен на представителност и официално отношение към отсрещната страна – например дипломатическата професия. По-важното е, че не съществува такава, в която спортуването да трябва да остане табу. Активният начин на живот е важен за всички и ние чрез картите MultiSport и кампании като „Ден на маратонката“ целим да подпомагаме това.
По Ваши впечатления и данни какви са нагласите към физическа активност сред хората в България?
Факт е, че към настоящия момент хората, които не спортуват, са много, но също така е факт, че те намаляват. Според изследване на Евробарометър за последните четири години този показател се е понижил с цели 10%, което нарежда България сред държавите в ЕС с най-голяма положителна промяна по посочения критерий. Тенденцията към това хората да водят по-активен и здравословен начин на живот определено се откроява и това е чудесно.
Смятате ли, че работодателите трябва да са по-ангажирани с решаването на проблема с обездвижването и ако да, защо?
Определено е важно работодателите да обръщат внимание на този проблем и да създават условия за това служителите да бъдат по-активни. Липсата на физическо натоварване и прекаленото застояване водят до редица здравословни проблеми. Наднорменото тегло, сърдечно-съдовите заболявания, високото кръвно са само част от тях. Освен това има и икономически последици – на работодателите им се налага да се лишават временно от професионалистите си, когато те са в отпуск по болест. Това е още една причина те да бъдат ангажирани с разрешаването на проблема с обездвижването и въобще с активния начин на живот.
Колко работодатели очаквате да се включват в инициативата „Ден на маратонката“?
Поставили сме си амбициозни цели и полагаме сериозни усилия, за да се включат колкото може повече компании. Към момента обратната връзка от тази социално отговорна кампания е изключително окуражаваща – имаме много компании, които са заявили, че ще се включат, радваме се на подкрепата на медийни и институционални партньори.
По какви други начини биха могли компаниите да стимулират талантите си да водят по-активен живот? По Ваши впечатления има ли лесни промени в работната среда, които също могат да помогнат?
Всичко, което улеснява достъпа до спорт и физически активности, ще придобива все по-голяма важност. Има много начин за стимулиране на активния начин на живот сред служителите – един от тях е ясен – картите за спорт. Компаниите могат да проявят креативност като организират вътрешни турнири, спортни предизвикателства, екипни събития със спортна насоченост. Колкото до необходимите промени в работната среда, това зависи от много фактори – типа работа, профила на служителите, възможностите на компанията и други.
Тази инициатива само в България ли се провежда или и в другите държави, в които Бенефит Системс оперира? Как очаквате тази инициатива да се развие през годините?
Денят на маратонката се реализира за първи път. Горди сме да отбележим, че тя е създадена тук, в страната ни, и с удоволствие ще споделим с колегите от други страни резултатите от нея. Имаме амбицията да я правим всяка година и тя да става все по-голяма. Всички имаме нужда от това.