събота, 18 май 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    781 прочитания

    ЕС въвежда нови правила за батериите

    Батериите ще имат паспорти, връщат се и сменяемите батерии
    11 юли 2023, 10:00 a+ a- a

    сн: ЕП

    Съветът на ЕС прие нов регламент, с който се укрепват правилата за устойчивост по отношение на батериите и отпадъчните батерии. С регламента ще се уреди целият жизнен цикъл на батериите — от производството до повторната употреба и рециклирането — и ще се гарантира, че те са безопасни, устойчиви и конкурентоспособни.

    "Батериите са ключов елемент от процеса на декарбонизация и прехода на ЕС към видове транспорт с нулеви емисии. В същото време батериите, които са на етапа на извеждане от употреба, съдържат много ценни ресурси и трябва да можем да използваме тези суровини от критично значение, вместо да разчитаме на трети държави за доставки. Новите правила ще насърчат конкурентоспособността на европейската промишленост и ще гарантират, че новите батерии са устойчиви и допринасят за екологичния преход", подчерта Тереза Рибера, министър на екологичния преход на Испания, която в момента е председател на ЕС.

    Регламентът на Европейския парламент и на Съвета ще се прилага за всички батерии, включително всички негодни за употреба портативни батерии, акумулаторни батерии за електрически превозни средства, индустриални батерии, стартерни акумулаторни батерии (използвани предимно за превозни средства и машини) и батерии за леки транспортни средства (напр. електрически велосипеди, електрически мотопеди, електрически скутери).

    С регламента се установяват изисквания относно етапа на извеждане от употреба, включително целеви стойности и задължения за събиране, цели за оползотворяване на материалите и разширена отговорност на производителя. В регламента се определят целеви стойности за производителите за събиране на негодни за употреба портативни батерии (63% до края на 2027 г. и 73% до края на 2030 г.) и се въвежда специална целева стойност за събиране на негодни за употреба батерии за леки транспортни средства (51% до края на 2028 г. и 61% до края на 2031 г.).

    В регламента се определя целева стойност за оползотворяване на литий от негодни за употреба батерии от 50% до края на 2027 г. и 80 % до края на 2031 г., като тя може да бъде изменена чрез делегирани актове в зависимост от пазарното и технологичното развитие и наличието на литий.

    В регламента се предвиждат задължителни минимални равнища на рециклирано съдържание за индустриалните батерии, стартерните батерии и акумулаторните батерии за електрически превозни средства. Те са като начало определени на 16% за кобалт, 85% за олово, 6% за литий и 6% за никел. Батериите ще трябва да са придружени от документация за рециклирано съдържание.

    Целта за ефективност на рециклирането на никел-кадмиеви батерии е определена на 80% до края на 2025 г. и на 50% до края на 2025 г. за други негодни за употреба батерии.

    В регламента се предвижда портативните батерии, вградени в уреди, да могат да се отстраняват и заменят от крайния ползвател, като се оставя достатъчно време на операторите да адаптират дизайна на своите продукти към това изискване. Това е важна разпоредба за потребителите. Батериите за леки транспортни средства ще трябва да бъдат заменяни от независим специалист.

    Новите правила имат за цел да подобрят функционирането на вътрешния пазар на батерии и да гарантират по-лоялна конкуренция благодарение на изискванията за безопасност, устойчивост и етикетиране. Това ще бъде постигнато чрез критерии за ефективност, трайност и безопасност, строги ограничения за опасни вещества като живак, кадмий и олово и задължителна информация относно въглеродния отпечатък на батериите.

    С регламента се въвеждат изисквания за етикетиране и информация, наред с другото, относно компонентите на батерията и рециклираното съдържание, както и електронен „паспорт на батерията“ и QR код. За да се даде достатъчно време на държавите членки и икономическите участници на пазара да се подготвят, изискванията за етикетиране ще се прилагат от 2026 г., а кодът QR – от 2027 г.

    Новият регламент има за цел да се намали екологичното и социалното въздействие през целия жизнен цикъл на батерията. За тази цел в регламента се определят строги правила за надлежна проверка за операторите, които трябва да проверяват източника на суровините, използвани за батериите, пуснати на пазара. Регламентът предвижда освобождаване на МСП от правилата за надлежна проверка. 

    Предстои регламентът да бъде подписан от Съвета и Европейския парламент. После той ще бъде публикуван в Официален вестник на ЕС и ще влезе в сила 20 дни след това.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 20 часа
    БНБ: Чуждите инвестиции у нас със спад от 81% за година
    Най-големите вложения в страната за януари-март 2024 са от Австрия, Италия и Гърция
    преди 23 часа
    „Струма“ стана първата магистрала у нас с хеликоптерна площадка
    Хеликоптерът ще стига за 30 минути от София до тунел „Железница“
    преди 24 часа
    ЕК започна ново разследване срещу Meta
    Процедурата е заради пристрастяващите ефекти на социалните медии върху децата
    преди 1 ден
    "Булгаргаз" ще съди "Газпром" за 400 млн. евро
    Искът е заради спрените руски газови доставки
    преди 1 ден
    Проекти за близо 3 млрд. лева са реализирани у нас с парите от ЕС за транспорт за 6 години
    Със средствата са изградени 12 нови метро станции, 70 км нови пътища, 28 км рехабилитирани жп линии и 5 реновирани жп гари