петък, 26 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1178 прочитания

    Денков: Вложихме близо 24,5 млн. лв. в дуално обучение

    Приемът в професионални паралелки се увеличава, като средно за България той дстига 50%
    16 юни 2022, 09:25 a+ a- a

    сн: МОН
     

    Един от начините, по които се опитваме да преодоляваме недостига на кадри в икономиката, е чрез дуално обучение. В него за три години са вложени близо 24,5 млн. лв. по проект „Подкрепа за дуалната система на обучение“. Представители на бизнеса влизат в училище също по Национална програма „Бизнесът преподава“, за която се отделят по 300 000 лв. на година. Това съобщи министърът на образованието и науката акад. Николай Денков по време на дискусия „Държавата - приятел или препятствие пред ефективната дейност на компаниите“, цитиран от Министерство на образованието.

    Той посочи, че до преди пет-шест години голяма част от студентите са били в професионалните направления "Икономика" и "Администрация и управление". Това вече не е така. Приемът в тези направления беше съкратен с около 40% и бяха създадени редица стимули за области като енергетика, машинно инженерство, общо инженерство, педагогика.

    Има приоритетни професионални направления и защитени специалности, в които студентите са освободени от такси, дават им се стипендии и възможност да сключват договори с работодатели. Въпреки че действително има пренасочване и по-добро балансиране на студентите, нарастването на техния брой в дефицитните области все още е ниско, призна  Денков.

    По отношение на професионалното образование също настъпват сериозни промени. Приемът в професионални паралелки се увеличава непрекъснато през последните години и има региони, в които той наближава 70%. Средно за България този процент е около 50, а целта ни е да стигне до 60%, посочи акад. Денков.

    Но работната ръка в България намалява неимоверно бързо. Затова е важно да работим с бизнеса, за да подготвим кадрите, които, още преди да влязат на пазара на труда, да знаят, че ще се реализират по-най-добрия начин в България.

    Добрите примери, при които преподаватели от университетите и БАН работят заедно с децата, трябва да станат масова практика, категоричен е министърът на образованието и науката.

    В дискусията, посветена на кариерното развитие и трудовия пазар в България, се включиха още представители на социалното министерство и работодатели.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 8 минути
    ОИСР: 15-годишните у нас с по-ниски очаквания за завършване на висше от връстниците си по света
    Социално-емоционалните умения са решаващи за академичния успех, професионалната реализация и качеството на живот на младежите, сочи проучване на ОИСР
    преди 19 минути
    Метрото ще се разшири с 2 станции в "Люлин"
    Прогнозната цена е 147 млн. лева, ще се търси финансиране и от ЕС
    преди 39 минути
    За първи път: Пускат 7 двуетажни влака у нас
    Полска фирма ще достави на България влаковете за над 300 милиона лева
    преди 1 час
    Българските иновативни училища влизат в мрежата на ОИСР
    Създателят на изследването PISA е у нас, за да представи резултатите от социално-емоционалните умения на учениците по света
    преди 3 часа
    Делойт Централна Европа откри нов хъб в София
    Екипът в София в момента се състои от 50 професионалисти, амбицията е да се увеличи до 500 през следващите няколко години