понеделник, 29 април 2024   RSS

Учени установиха втори случай на пациент, излекуван от ХИВ без медикаменти

„Пациентката Есперанса“ е постигнала „стерилизиращо лечение“, благодарение на собствената си имунна система
    16 ноември 2021, 16:39 a+ a- a

ХИВ, вирусът на СПИН (в жълто), заразява човешка клетка (Изображение: National Cancer Institute)

Учени съобщиха, че са установили втори случай на човек с ХИВ, който се е излекувал сам, без прилагане на медикаменти, благодарение на собствената си имунна система. Наричат я „пациентката Есперанса“, на името на града, в който живее – Есперанса, Аржентина (бел.ред.: esperanza означава надежда на испански).

Пациентката не е получавала редовно лечение за инфекцията си, но е рядък „елитен контролер“ на вируса. 8 години след като е била диагностицирана, не показва признаци на активна инфекция и никакви признаци на цял вирус в тялото си, съобщават изследователите в публикация в Annals of Internal Medicine. Подобен случай е съобщаван само един път до момента – при 67-годишна жена на име Лорийн Виленберг, припомня CNN.

Международният екип от учени съобщава, че пациентката не е показала доказателствo за непокътнат ХИВ в голям брой клетки, което предполага, че тя може би естествено е постигнала това, което те описват като „стерилизиращо лечение“ на ХИВ инфекцията.

30-годишната жена в новото проучване е едва вторият пациент, за който е описано, че постига това стерилизиращо лечение без помощ от трансплантация на стволови клетки или друго лечение.

„Стерилизиращо лечение за ХИВ преди е наблюдавано само при двама пациенти, получили високотоксична трансплантация на костен мозък. Нашето проучване показва, че такова лечение може да бъде постигнато и по време на естествена инфекция - при липса на трансплантации на костен мозък (или какъвто и да е вид лечение изобщо)“, казва д-р Сю Ю от Института Рагон на Масачузетската многопрофилна болница, Масачузетс и Харвард, която е сред авторите на изследването, в имейл до CNN.

„Примерите за такова лечение, което се развива естествено, предполагат, че настоящите усилия за намиране на лек за ХИВ инфекцията не са неуловими и че перспективите за достигане до „поколение без СПИН“ в крайна сметка могат да бъдат успешни“, пише Ю.

Ю, д-р Наталия Лауфер в Аржентина, и техните колеги анализират кръвни проби, взети от 30-годишната пациентка с ХИВ между 2017 и 2020 г. Тя ражда през март 2020 г., което позволява на учените да съберат тъкан и от плацентата.

За първи път пациентката е диагностицирана с ХИВ през март 2013 г. Тя не започва антиретровирусно лечение до 2019 г., когато забременява и започва лечение с лекарствата тенофовир, емтрицитабин и ралтегравир в продължение на 6 месеца през втория и третия триместър, отбелязват изследователите. След като ражда здраво ХИВ-отрицателно бебе, тя спира терапията.

Анализ на милиарди клетки в нейните кръвни и тъканни проби показва, че тя е била заразена с ХИВ преди, но по време на анализа изследователите не откриват непокътнат вирус, който да е способен да се размножава. Всичко, което успяват да намерят, са седем дефектни провируса - форма на вирус, който е интегриран в генетичния материал на клетката гостоприемник като част от цикъла на репликация, но не е способен да се размножава.

Изследователите не са сигурни как тялото на пациентката е успяло да се отърве от непокътнат вирус, способен да се размножава, но „мислим, че това е комбинация от различни имунни механизми - вероятно участват цитотоксични Т-клетки, вроденият имунен механизъм може също да е допринесъл“, пише д-р Ю в имейла си. „Разширяването на броя индивиди с възможен статус на стерилизиращо излекуване би улеснило нашето откриване на имунните фактори, които водят до това стерилизиращо лечение в по-широката популация от заразени с ХИВ индивиди.“

Около 38 милиона души живеят с ХИВ инфекция по целия свят. Когато не се лекува, инфекцията може да доведе до синдром на придобита имунна недостатъчност или СПИН. Миналата година около 690 000 души са загинали от заболявания, свързани със СПИН в световен мащаб.

26 април 2024, 14:45