петък, 08 ноември 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    5979 прочитания

    Women in IT: Радина Атанасова, Associate World Director, Ubisoft Sofia

    Няма житейски път, който да е заключен за единия или другия пол. Когато човек търси как го описват другите, сам успява да се вкара в някакви рамки, споделя Радина
    20 март 2023, 10:23 a+ a- a

    В рубриката Women in IT разказваме за жени, които са избрали ИТ кариерата – как са се насочили към нея, с какви предизвикателства са се сблъскали и какво ги мотивира. Целта е да покажем, че ИТ сферата е място за професионална реализация и на жени.

    Запознайте се с Радина Атанасова. Тя е част от екипа на Ubisoft Sofia от 2014. Стартира в студиото в ролята на левъл дизайнер (Junior Level Designer), а от миналата година заема позицията на помощник-директор „Дизайн на светове“ (Associate World Director).

    Разкажете ни за Вашето образование.
    Завърших бакалавърска степен по немска филология, но от доста ранен момент знаех, че това не отговаря на реалните ми интереси. Затова след дипломирането си се насочих към магистратура по специалност „Мултимедия, компютърна графика и анимация“.

    Как се насочихте към ИТ сферата? Има ли човек, който има принос за този Ваш избор, и ако може да ни разкажете с какви аргументи Ви спечели?
    Сама се насочих. Като човек с хуманитарно образование и интерес в по-художествена насока, както и любов към точните науки може да разбирате объркаността ми след завършване на университетското ми обучение. Тогава си дадох сметка, че е крайно необходимо да потърся начин да се преориентирам в една по-комфортна за мен сфера. Но поради липсата на какъвто и да е опит знаех, че трябва да потърся начин да придобия допълнителна квалификация, за да се почувствам поне малко по-комфортно и с поне базови разбирания. Магистратурата се оказа добър избор в моя случай.
    Знаех отдавна, че гейм индустрията е може би правилният кариерен избор за мен, понеже съчетава силно творческия процес в контекста на постоянно развиващите се технологии. Както и не на последно място – видео игрите са като източник на вдъхновение и любимо хоби. И досега си спомням, след като изиграх една от любимите ми игри като малка, как си казах, че някой ден и аз ще им покажа, как се правят игри.

    Каква беше първата Ви работа и как се чувствахте тогава?
    Първата ми работа беше преподавател по английски език в частен езиков център. Макар и да ми харесваше методологията на обучение там, знаех, че това за мен е само временна работа.

    Как започнахте в ИТ сферата? На каква позиция и какво си спомняте от този период?
    Докато подготвях магистърския си проект (ниво за видео игра), започнах да подавам документи за различни длъжности и в различни гейм компании. Позициите, за които кандидатствах, бяха за 3D артист и за левъл дизайнер („Дизайнер на нива“). Повикаха ме след второто ми кандидатстване в Ubisoft, след като се освободи позиция за левъл дизайнер. След три часа и половина интервю ме наеха на джуниър позиция. Почти нищо не помня от първата си година, всичко беше толкова ново за мен, цветно и вълнуващо, че едва ли мога да го опиша с думи.

    В момента каква е Вашата роля в компанията, в която работите? Как бихте обяснили с няколко изречения на човек извън Вашата сфера в какво се състои работата Ви?
    Длъжността ми, ако трябва да се преведе директно на български, е помощник-директор „Дизайн на светове“. Макар и да звучи малко объркващо, най-точно мога да го опиша с аналогия с архитектурата. Моят екип (гореспоменатият левъл дизайн) и аз отговаряме за създаването на световете и нивата във видео игрите – от чисто дизайна на градове и територии (представете си архитекти и ландшафт архитекти) до дизайн на мисии, пъзели, истории. Нашата задача е да създадем света, с който взаимодействат играчите, като се стремим той да е интересен, достоверен и интерактивен. Цялостната дейност по създаването на едно ниво в игра е съвкупност от съвместната работа на много екипи (Арт, Осветление, Криейтив екип, Музика, Програмисти, Интерфейс и т.н.), не само на левъл дизайн екипа. Ежедневната ни работа е много колаборативна и никога не работим в изолация.

    Какво е най-мотивиращо и интересно в работата Ви?
    Възможността да създавам. Творческият процес е може би най-важният за мен. И всеки ден е различен от предишния.

    Кои са Вашите ролеви модели, хората, от които се учите?
    Семейството и любимите ми хора, приятелите, колегите ми. Имам щастието да работя в прекрасен, професионален колектив. Може би най-голямо влияние обаче за професионалното ми развитие има първият ми мениджър в Ubisoft – Камбер Хасан. От него научих какво е да носиш отговорност за себе си и за околните, какво е да си професионалист и как да отстояваш принципите си на работното място.

    Кое е най-голямото предизвикателство да си жена в ИТ компания?
    Предполагам каквото е и да си мъж – да си свършиш добре работата. Не отричам, че има ужасно много работни места – в и извън ИТ сферата – където силно се усеща доминиращо или по-прикрито дискриминативно отношение към жените (а и не само). В крайна сметка в обществото ни са дълбоко втъкани всякакви и разнообразни предразсъдъци, харесва ли ни, или не и едва ли лесно можем да се отърсим от тях.
    Аз имам късмета, че работя в екип, където никога не съм била третирана различно заради пола си. И това е факт не само заради политиката на компанията като цяло, но и за културата на местния екип на Ubisoft Sofia.
    Хората са страхотни, широкоскроени, прекрасни професионалисти, и човешки същества като цяло.

    Едно от клишетата е, че ИТ индустрията е за мъже. Вие как се чувствате сред колегите си?
    Супер. И не – не е само за мъже, но зависи все пак от компанията. При нас – който има интерес и умения, е добре дошъл. Не делим по други първични или вторични белези.

    Кои са най-големите клишета, които сте чували за жените в ИТ индустрията?
    Самото търсене на клише е проблем. Когато човек търси как го описват другите, сам успява да се вкара в някакви рамки. Всеки трябва да е себе си и да обръща внимание на това как да се развие и надрасне сегашните си умения, а не да се концентрира върху негативизма. В повечето модерни компании, както и в Ubisoft има начини човек да се бори с предразсъдъците и неправомерното поведение на работното място. Дискриминацията от какъвто и да е вид няма място и не се толерира по никакъв начин. А в личния си живот хората трябва сами да са си коректори, ако имат желание.

    Какви са Вашите интереси, как релаксирате и какво обичате да правите в свободното си време?
    Всевъзможни неща и нищо твърде необикновено – четене, писане, рисуване, игри, музика, пътувания, спорт.

    Ако можете да се обърнете към момичетата, които сега решават накъде да се развие професионалният им път, какво бихте им казали – защо да изберат ИТ сферата?
    Изберете ИТ сферата, ако се интересувате от нея. Не се плашете от измислени доводи кои професии за кого са по-подходящи. Ако искате да изучавате програмиране – давайте! Ако искате да сте боксьори – почвайте да тренирате! Ако искате да сте домакини – следвайте щастието си. Няма житейски път, който да е срамен (освен ако не вредите на някого), няма и такъв, заключен за единия или другия пол. Бъдете себе си и вярвайте в собствените си способности.
    Надявам се поне, че повечето ИТ компании нямат табелка на входа – „Забранено за жени“. Ако пък има – да знаете, тази компания така и така не си заслужава. Оценявайте се и имайте самочувствие на професионалисти. Ако хората около вас не са такива, по-добре е да си смените мястото на работа.

    Вижте профила и актуалните позиции за работа на ЮБИСОФТ ЕООД в JOBS.bg

    ВИЖТЕ ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА WOMEN IN IT
    Бояна Ликоманова, Head of Business Solutions & Consulting в Balkan Services
    Константина Костадинова, Sales Manager на AMATAS
    Иванка Чолакова, Head of Engineering Department в Bosch ECS
    Димитрина Сиракова - Senior Software Engineer в Resolute Software
    Ерини Анастасова, Technical Team Lead, DXC Technology
    Джумле Мехмедова, Software Engineer в GfK
    Дана Несторова-Петрова – Scrum Master, Delasport
    Светлана Костова – старши дизайнер в Zariba Games
    Валентина Михайлова - Junior Frontend Developer, Блубито
    Елена Коева, .NET Developer в Sprintax, част от групата на CluneTech
    Бианка Иванова, Design Team Lead в Appolica

    Наталия Стоянова-Перон – Head of Program and Product Management в CoreTech Bulgaria
    Теменужка Златева, Engineering Manager в Paysafe

    Величка Жежева - Директор „Софтуерно тестване“ в Resolute Software
    Милена Митова, Директор „Бизнес развитие“ в KPMG IT Service
    Искра Маринова, Full-stack Javascript Инженер в Delta Source
    Мелани Кунчева, Agile team lead, Coretech Bulgaria
    Ирена Петрова, Software Development and Integration Manager, Smart IT
    Христина Йонова, Технологичен Мениджър в Scalefocus
    Деница Кулезич, R&D Manager във VMware Carbon Black
    Соня Бибиликова, Cloud Service Manager в HeleCloud
    Мария Иванова, BI ETL Team Leader в R&D отдела на Mansion
    Мирена Димитрова, JavaScript Developer, Godel Technologies
    Александра Стоянова, UI/UX Designer в Devision
    Ваня Михова, Android Developer в Модис България
    Александрина Яворова, Ръководител Екип, HPE Networking Aruba
    Стефка Личкова, Test Automation Engineer в AtScale
    Елена Диамандиева, Ръководител, Център за киберсигурност, Atos
    Калина Николова, Software Engineer, ITIDO
    Добринка Йорданова, Старши Инженер „Техническа поддръжка“, Progress
    Невена Цонева, Head of Business Development, myPOS
    Мария Паскова, Senior Software Developer в МенторМейт
    Гергана Игнатова, SAP консултант в KPMG ITS
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 3 часа
    Технологичната компания с български корени DIGITALL инвестира над 1 млн. евро в AI
    Фирмата засилва стратегическо партньорство с водещата AI платформа за бизнес трансформация ServiceNow
    преди 4 часа
    Българската предприемаческа организация организира "Hall of Fame"
    Пилотното издание на Залата на славата на BESCO ще се състои на 11 ноември
    преди 8 часа
    Nissan съкращава 9000 души
    Компанията намалява и производството заради слаби продажби в САЩ и Китай
    преди 9 часа
    Износът на Китай с най-бърз темп на увеличение от 2 години насам
    През октомври показателят отбеляза близо 13% ръст
    преди 1 ден
    Банката на Англия отново намали лихвените проценти
    Намаления за в бъдеще ще са постепенни
    преди 1 ден
    Канада с мерки за ограничаване на емисиите от добив на нефт и газ
    Новите правила трябва да влязат в сила през 2030 г.