По-добре да работиш с мотивирани хора с правилната нагласа и дори да направиш компромис с техническите им умения, отколкото да поддържаш недобра колегиална среда в екипа, смята Александър Димов
Александър Димов, Head of Software and Managed Services в „Адастра“ Снимка: Economy.bg
Кои са хората, които са в основата на успеха на компаниите в България? В тази рубрика целта е да разкажем за лидерите – за хората, които мотивират останалите, споделяйки своя опит и възгледи.
Какво са учили, каква е била първата им работа и как са стигнали до настоящата си позиция? С какви предизвикателства са се сблъсквали, какви са отговорностите им днес, какво ги мотивира и биха ли променили нещо, ако можеха да върнат времето назад? Вижте какво сподели
Александър Димов, Head of Software and Managed Services в „Адастра“. В момента е ръководител отдел на няколко екипа от програмисти, клауд инженери, QA специалисти и ИТ администратори.
Александър, разкажете ни за Вашето образование и какво оценявате като най-ценно.
Завърших Националната природо-математическа гимназия с профил „Физика и математика“ в гр. София. След това продължих следването си в ТУ – София със специалност „Авиационна техника и технологии“. Преди да запиша, обмислях да уча в Германия, но в крайна сметка избрах България и съм доволен от избора си. Мечтата ми беше да стана пилот в гражданската авиация, но поради ред причини (главно финансови), тя не се осъществи. Реално, като върна лентата назад, сега не съжалявам и съм доволен, че по този начин се ориентирах към ИТ индустрията. В гимназията и университета придобих и надградих важни умения – бързо организиране на задачи и хора, управление на времето, приоритизиране, работа в екип, адаптивност, решителност. Тези умения ми помогнаха по-лесно да се внедря и да надграждам в работна среда в началото на кариерата си, и те продължават да са ключови за мен в работата ми и в момента.
Ако знаете това, което знаете днес, какво образование и специалност бихте избрали да учите?
Със сигурност бих се придържал към точните науки отново. Но днес са много важни и така наречените гъвкави умения, емоционалната интелигентност и др., които не се учат в университета, или поне не като част от тези специалности. Затова бих добавил, че прихологията е също една наука, която има какво да даде на хората на лидерски позиции. Вярвам, че това да познаваш добре себе си и емоциите си както своите, така и на другите около теб, е част от формулата на успеха. Работата с хора е от изключително важно значение, за да може една компания да бъде успешна. Нужно е да се влагат повече усилия за подобряването и запазването на емоционалното здраве на служителите, което само по себе си води до по-висока продуктивност и резултати.
Каква беше първата Ви работа и как се чувствахте тогава?
Първата ми работа беше в хотел в щата Алабама, САЩ, като част от студентската програма Work & Travel. Това беше опит, който със сигурност няма да забравя никога, тъй като претърпях сериозно израстване за няколко месеца – отидох с юношеско мислене и се върнах доста по-зрял и мъдър. Не след дълго, като се върнах, започнах и реалната ми първа работа в България – в колцентър. Основните отговорности бяха свързани с продажби на допълнителни услуги на крайни клиенти в телекомуникационния сектор. Меките умения бяха ключови, за да си успешен – работата в екип, ефективната комуникация, емпатията, презентационните умения.
Кои са моментите във Вашата кариера, за които имате най-живи спомени и намирате за най-важни?
Със сигурност такъв момент е първата ми работа като мениджър екип. Трябваше да изграждам чисто нов технически екип в нова компания, докато паралелно станах родител. Сериозна промяна както в професионален, така и в личен план. Естествено, без колегите, моя мениджър и най-вече подкрепата от семейството и близките едва ли щяха да се получат нещата, но мотивацията, амбицията и желанието ми за успех, допълващи уменията, придобити от образованието, изиграха важна роля, за да постигна и надминa целите си. Тогава осъзнах, че социалните умения, уменията за справяне със стреса са изключително важни, за да можеш да се справяш в такива ситуации и да надграждаш своите лидерските умения. Но този опит е и необходим, тъй като изгражда увереност, че можеш да се справиш с проблемите.
Как започнахте в настоящата компания?
Присъединих се към „Адастра България“ през август 2021 година, по време на пандемията. Ролята ме привлече с това, че екипите са доста различни, с различна техническа експертиза и профил, и ми се стори интересно. Допадна ми стратегията и визията на компанията. А и аз самият бях в етап от кариерата ми, в който бях готов за ново предизвикателство. Имах няколко интервюта, последното беше с моя мениджър, който е изпълнителен директор на „Адастра България“. Допаднахме си, усети се още на ниво интервю, че имаме съвпадение и искаме да работим заедно. Радвам се, че се присъединих към екипа.
Какви са Вашите отговорности днес?
В момента оглавявам отдел, който се състои от няколко технически екипа - програмисти, клауд инженери, QA специалисти, ИТ и ДБА администратори. Бизнес вертикалата, която управлявам включва анализ на бизнес информация, интеграция на данни, складове от данни и управление на ключови бизнес данни, както и дългосрочна поддръжка, развиване и надграждане на основните решения, които сме предоставили. Екипите имат тиймлидери и мениджъри, които ръководят проектите за съответните клиенти. Част от отговорностите ми е да разширявам бизнеса, подпомагайки работата на търговските екипи с бъдещи клиенти. Отговарям също за приходите и разходите на бизнес вертикалата. Обхватът на работа е голям, но дава възможност да се запознаеш и добиеш опит в целия цикъл от ниво продажби на услугите през разработване и имплементация на решенията и поддръжка на услугите.
Какво Ви мотивира?
Това да се сблъсквам с нови предизвикателства както в професионален, така и в личен план, определено ме държи фокусиран и мотивиран. За мен е важно да излизам от комфортната зона от време на време. Светът на информационните технологии е динамичен и винаги има какво да научиш. Към моето уравнение за мотивация бих добавил и спорт – редовни тренировки във фитнеса и тенис на корт. Не на последно място, четенето на книги – както художествени, така и професионална литература, ми влияе положително и ме прави по-мотивиран, като се стремя да приложа наученото на практика.
С какво не бихте направили компромис?
С непрофесионалното поведение, лъжата, липсата на уважение към колегите. Случвало ми се е да работя с висококвалифицирани хора, но поведението и държанието им не съвпада с политиката на компанията и влияе негативно на екипите. Не го толерирам. Опитът ми показва, че в дългосрочен план е по-добре да работиш с мотивирани хора с правилната нагласа и дори да направиш компромис с техническите им умения, отколкото да поддържаш недобра колегиална среда в екипа. Да – изисква време да се достигне нужното техническо ниво, но положителният резултат е неизбежен.
Какви хора се стремите да привличате в екипа си и какви качества цените в тях?
Управлявам няколко екипа и проекта и за всеки един от тях се изисква определен технически профил. Извън задължителните технически изисквания, държа на мотивацията, проактивността, комуникационните умения. Това са важни качества, хората да бъдат успешни. Освен това ценно е да работиш с хора, на които имаш доверие и знаеш, че задачата ще е изпълнена независимо от сложността и спецификите. Не на последно място, аналитичното мислене, работата в екип, положителната нагласа допринасят за пълния пакет на успешен служител.
Кои са ключовите умения, които считате, че трябва да притежава един мениджър, за да управлява успешно технологична компания?
Ключовите умения на мениджъра могат да се разгледат в широк спектър. В зависимост от естеството на работата препоръчително е да има добра техническа грамотност в съответната област, да говори на същия език с ИТ инженерите. Разбира се, не по-малко важно е да има добър арсенал от „гъвкави умения и да бъде „модел на подражание“. В това число ефективна комуникация, т.е. контролиране на емоции, даване на обратна връзка, професионално отношение, обективност и др. Добрият лидер заявява ясно правилата за работа и очакванията си за крайния резултат още при възлагане на задачите и изгражда доверие в екипа. Търси обратна връзка, взема решения внимателно и рационално. Не на последно място – мениджърът трябва да бъде достъпен и да се отнася към всеки по един и същи начин. Добрите лидери се развиват постоянно, имат желание за учене и развитие, готови са да споделят наученото и да мотивират екипите си да правят същото.
Кои бяха най-големите предизвикателства до този момент във Вашата кариера и какво научихте от тях?
Едно от най-големите предизвикателства беше да изградя цял нов екип от мрежови инженери с 6 различни езика, които да предоставят поддръжка на клиентите на една от най-големите компании за мрежови, комуникационни и гласови технологии. Целите бяха агресивни – за 90 дни трябваше да наемем екипа, да проведем обучение и да влизем „в експлоатация“. И за още 90 дни да се осигури стабилна поддръжка и услуга, достигайки и надминавайки зададените цели от клиента. Логично е, минахме през доста перипетии, налагаше се интензивна комуникация и взаимодействия с различни екипи в компанията, включително и работа до късни часове. Хапката беше голяма и въпреки това имаше успех.
Това, което научих, е, че изключително важни са ефективната комуникация и емоционалната интелигентност. Така че, както казват – внимавайте какво си пожелавате, добре е да познавате възможностите си и да прецените дали това предизвикателство е за вас, преди да се заемете.
Ако знаете това, което знаете днес, какво бихте променили?
Стремя се да избягвам предишни грешки и съм много доволен, ако мога нещо, което правя днес, да го правя по-добре от вчера. Общо взето опитвам се с натрупаните опит и познания да стана по-ефективен в това, което правя, в комуникацията с хората, дори в личен план – в подобряване на физическото си и психическо здраве, да познавам по-добре себе си. Последните дори и индиректно са изключително важни за това как се справям в работна среда. Винаги има в какво да се надгражда, дали ще са уроци от предизвикателства, или допълнителни курсове, стремя се да се самоусъвършенствам. Но не бих променил нищо, смятам, че благодарение на грешките съм стигнал където съм.
Как си представяте развитието на ИТ индустрията в България през следващите години?
Като размер ИТ секторът ще се увеличава въпреки демографските проблеми, нуждата от дигиталната трансформация и услуги няма да намалее. Тенденцията е все повече хора да избират ИТ като кариера поради високото заплащане в този сектор. Освен това подкрепата от университетите и академията, допринася за ръста. Но смятам също, че основният фокус ще е в създаването на софтуерни продукти и по-малко в ИТ аутсорсинг, поради факта че България няма да е евтина работна ръка, а голямата промяна ще е в качеството на услугите. Със сигурност вълнуващи години ни очакват.
ВИЖТЕ ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА ИТ ЛИДЕРИТЕ В БЪЛГАРИЯ
Благовеста Пугьова, Childish
Огнян Траянов, ТехноЛогика
Ивайло Връбчев, Helecloud
Вихрен Славчев, Мнемоника
Стефан Стефанов, Progress
Николай Николов, Mansion Bulgaria
Калоян Петров, Smart IT
Иван Дудин, Acronis
Светослав Спасов, KPMG ITS
Илия Николов, Devision
Динко Манолов, Модис България
Владимир Димитров, ITGix
Недялко Миленков, Scalefocus
Александър Кондов, News UK екип в Questers
Мартин Антонов, AtScale
Екатерина Недялкова, Experian България
Костадин Йорданов, FITE
Боян Шейтанов, Astea Solutions
Милен Желев, Hewlett Packard Enterprise
Светлин Николаев, Progress
Мохамед Соула, SEEBURGER
Дарин Маджаров, „Уча.се“
Стоян Дамов, Tick42
Елеонора Георгиева, МенторМейт
Драгомир Николов, VMware - CPBU
Атанас Райков, Rakuten Viber
Иван Александров, eBag
Иван Петров, Paysafe
Михаил Панайотов, TechPods
Иван Димитров, "Бианор Сървисиз"