понеделник, 29 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1208 прочитания

    Марко Бушман: Вие сте хора, а човечността се отплаща в дългосрочен план

    Вижте какво сподели пред Economy.bg международно признатият Експерт по лидерство, който идва в София на 26 октомври за IV-та Национална Коучинг Конференция
    12 октомври 2023, 15:48 a+ a- a

    Марко Бушман - Експерт по лидерство и Мастър коуч на екипни и изпълнителни директори. Снимка: Личен архив

    На 26 октомври в Interpred World Trade Center ще се проведе юбилейната IV-та Национална Коучинг Конференция, организирана от Ай Си Еф България (ICF Bulgaria) - българския клон на Международната коучинг федерация (МКФ/ICF). 

    Под надслов The Power of Connection конференцията ще обедини лидери в развитието и оценката на човешкия потенциал. Събитието е отворено за всички, които се интересуват от професионално и личностно развитие и е подходящо за ръководители на екипи, специалисти в сферата на човешките ресурси, коучове, обучаващи се, предприемачи и др. Във форума ще се включат международни и български лектори в областта на бизнес коучинга, екипното развитие, човешките ресурси и лидерството. Сред тях е и Марко Бушман -  международно признат Експерт по лидерство, акредитиран към Международната коучинг федерация с трета и най-висока степен за над 2500 часа практика – Мастър коуч на екипни и изпълнителни директори.

    Той е и международен фасилитатор, вдъхновяващ говорител и автор на бестселъри (Verbindend Vermogen/The Connection Quotient). Фасилитирал е и е оказал подкрепа на хиляди лидери, мениджъри, екипи и компании по стратегически въпроси и за развитие на хора, екипи и организации. Особено се интересува от лидерството, силата на връзката и създаването на култури за най-добро представяне, в които фокусът върху резултатите и продуктивността се съчетават с атмосфера на доверие, уважение и признаване на различията.  

    По време на Национална Коучинг Конференция в София на 26 октомври Марко ще говори за т.нар. Коефициент на свързаност (CQ).  Дни преди форума се свързахме с Марко, за да ни разкаже повече за този коефициент, за предизвикателствата пред свързаността и лидерството днес.

    Марко, бихте ли ни разказали повече за Вашия опит и какво Ви мотивира да станете Експерт по лидерство и Коуч на ръководители?
    Започнах пътя си, след като завърших Кралската военна академия като офицер от Военновъздушните сили, а след това като мениджър в глобална фирма за информационни и комуникационни технологии и консултации. Тъй като винаги съм имал желание да усвоявам бизнес умения и да изследвам човешкото поведение, покрай работата си изучавах бизнес администрация и започнах да се обучавам за коуч. И въпреки че бях доста успешен в ролите си, все повече забелязвах, че вече не се чувствам удовлетворен. Изследвах тази тема с моя  коуч и стигнах до осъзнаването, че все още се нуждая от много външни признания, за да се чувствам добре със себе си. И затова продължих да се стремя към позиции, които ми даваха тези признания. След като достигнах до това дълбоко осъзнаване на този модел, бях поканен да изследвам истинското си желание в живота и да го почувствам. За мен това е работа с пълния потенциал на всеки един човек. Това прозрение резонира дълбоко, подадох оставка и започнах пътешествието си към изграждане на собствен бизнес. Започнах като фрийлансър и с времето създадох компанията COURIUS (https://www.courius.com/en/).

    Какво да очаквате от лекцията на Марко на IV-та Национална Коучинг Конференция

    В този свят взаимосвързаността е в криза. Функционалността и финансовите възнаграждения привидно ръководят работните ни отношения и засягат способността ни да се свързваме чрез другите и чрез себе си. Човешката перспектива сякаш се губи, което води до разделени и по-малко продуктивни екипи и организации. Коефициентът на свързаност (CQ) дава възможност за формиране на честна, смела и хуманна взаимовръзка, докато все още се фокусира върху финансовия резултат и резултата - развивайки тези отношения, за да се подобрят бизнес мрежите, които обслужват. CQ ни дава възможност да осветлим човешките си качества и да ги използваме, за да се свързваме с другите, да обсъждаме различията, да разширяваме прозренията и да насърчаваме развитието на нови идеи. CQ ще въведе нова култура на работното място, където организациите и екипите могат да подхождат към личното и професионалното чрез по-прозрачен и приобщаващ стил. В крайна сметка CQ дава възможност да се играе „твърдо за топката и меко за индивида“.

    Представяте се като човек, който е насочен едновременно върху фокуса на хората към „правя“ и към „съм“. Какво означава това и защо е важно? 
    Организациите, екипите и бизнесите съществуват, за да постигат резултати. Следователно трябва да се съсредоточите върху функционалния елемент, като използвате своя коефициент на интелигентност, за да разработите визията, бизнес модела, стратегията, годишните планове, задачите, ролите и т.н. Това е частта с фокус върху това какво правиш за постигане на резултати. Наред с тази рамка организациите, екипите и бизнесите съществуват заради и чрез хората. А когато съберете хора заедно, получавате човешка динамика – излизат човешки качества на повърхността като гордост или егоизъм, създават се здравословни конфликти, използва се силата на многообразието и приобщаването на различния от теб, бушуват емоции и т.н. Това са елементи, които показват как се свързвате чисто човешки с другите, като използвате своята емоционална интелигентност, за да се ориентирате в груповата динамика. Това е частта с фокус върху това какъв си ти като човешко същество, за да създавате здрави и силни връзки. За да намерите баланса (или по-добре да управлявате полярността), всичко започва със самолидерството – как управлявате себе си. В края на краищата можете да ръководите другите само ако наистина познавате себе си и можете да ръководите себе си.

    Колко важно е лидерството и умението да се свързваш с другите в днешния бързо променящ се бизнес пейзаж? Каква роля играе Коефициентът на свързаност в този контекст? Какво представлява той? Защо се нуждаем от него? Как можем да го развием?
    В бързо променящия се бизнес пейзаж трябва да разберем, че предизвикателствата в наши дни са комплексни. Което означава, че причината и следствието в повечето случаи не могат да бъдат известни предварително. Разбира се, за сложните задачи, при които анализирате, измисляте решение и го прилагате, е различно. И все пак, за сложните предизвикателства е важно да се стигне до ясно разбиране на ситуацията, да има хипотеза и да се дефинират действия за експериментиране с възможни решения. След това да ги изпробвате и да оцените резултата. Също така трябва да приемете и неизвестното и да си дадете позволение, че може нещо да не знаете и да сте ок да правите грешки. В този сложен пейзаж ключът е наред с другото, да се ръководиш от разнообразието от мисли, идеи, перспективи и потенциални възможности, да се доверяваш на хората около теб и да се осланяш на вярата в благополучния резултат дори да нямаш пълна яснота. Именно тук се появява Коефициентът на свързаност. Разбирането, че трябва да подобрите няколко нива на връзка: 1) със себе си, 2) с другия, 3) с екипа/организацията и 4) със света. И на всяко ниво да се научите да се свързвате и да създавате връзки както от аспекта на човешката дейност (какво правите), така и от аспекта на това какъв сте чисто в човешки план (какъв сте). Например във връзката със себе си бъдете твърди, успешни, с фокус върху външна рефлексия и изяви (все човешки действия) и в същото време бъдете уязвими, насочващи саморефлексия и навътре в себе си, осъзнати и удовлетворени (все типични само за човешките същества) хора.

    Виждате ли някакви проблеми с връзките в днешно време - особено с работата от разстояние и изкуствения интелект? Как да се подготвим за близкото бъдеще?
    Не бих казал проблеми, но все пак начинът, по който се свързваме и адаптираме един към друг, ще се промени из основи. Както винаги ще става с течение на времето с новите технологии. Например на работното място винаги е било важно да бъдеш честен, да се интересуваш, да си наясно с исканията и да подкрепяш членовете на екипа си. Това не се е променило и когато сме преминали към хибридна или онлайн работа. И все пак формата за това е нова, тъй като не ги виждате физически през цялото време. В новата обстановка като лидер е още по-важно да изхождате от доверието и нагласата за растеж, като сте съгласни да не знаете най-добрия начин за това (питайте и проектирайте заедно). Това ни приканва да се откажем от обичайните си модели и да изследваме нови начини за свързване. Стига да сме открити за това, да търсим най-добрия начин да го направим заедно с екипа си (който може да има различни нужди) и да сме съгласни да опитваме, да се проваляме, да се възстановяваме след провал, да се учим от него, да интегрираме наученото, да осъзнаваме и т.н., това ще доведе до нови начини за работа в бъдещето. Така че това е по-скоро въпрос на лична нагласа и манталитет, отколкото проблем.

    Като международен лектор сте имали възможност да работите с лидери от различни културни среди. Как се различават принципите на лидерството в различните култури и как лидерите могат да се ориентират в тези различия?
    Започва се с признаването и приемането на това, че има различия и че вашият стил няма да работи навсякъде. Така че вместо да ръководите по подразбиране, задълбочете познанията си за културните различия, например като прочетете книгата „Културната карта“ на Ерин Майер. Също така разговаряйте с хора от региона и поискайте подкрепа, тъй като те най-добре знаят какво работи и какво не. И винаги бъдете отворени за обратна връзка. А когато допуснете грешка, просто кажете „съжалявам“, вместо да се опитвате да се измъкнете от нея и да се оправдавате. Вие сте хора, а човечността се отплаща в дългосрочен план.

    Какво бихте посъветвали начинаещи лидери, които искат да напреднат в кариерата си и да станат по-ефективни ръководители в своите организации?
    Не можете да се развивате изцяло сами. Искайте помощ, учете, изследвайте, искайте и получавайте обратна връзка. И винаги предлагам да започнете работа с ментор и/или коуч. Менторите предлагат прозрения, черпейки от своя опит, за да помогнат на наставляваните да се ориентират в различни аспекти на своето лично и професионално развитие. Връзката им често се характеризира със споделяне на опит и прозрения. За разлика от тях, коучовете имат структурирани процеси, за да подпомагат своите клиенти в постигането на конкретни цели или усъвършенстването на определени умения, които клиентът избира да развие. Коучовете се фокусират върху улесняването на самопознанието, осъзнатостта и развитието на умения, за да подкрепят клиентите си да постигнат целите си, но без да дават съвети за решения.

    Кои са любимите Ви книги или източници на информация, които са оказали значително влияние върху Вашия лидерски път и коучинг подход?
    Абсолютно голям фен съм на мисленето в полярности. Чудесен ресурс за разбиране на тази концепция е книгата „Управление на полярността: Идентифициране и управление на неразрешими проблеми“ на д-р Бари Джонсън (Polarity Management: Identifying and Managing Unsolvable Problems by Barry Johnson PhD). В живота има повече полярности, отколкото са хората на планетата. От фундаментално значение за вашето развитие като силен и ефективен лидер е да разбирате в дълбочина дали решавате проблем, или имате нужда да управлявате противоположности, било то мнения или идеи. Освен това за самоосъзнаване и самоуправление съм голям фен на „Рамката на айсберга“ (Iceberg Framework - Mc Clelland). В този аспект ще намерите достатъчно ресурси онлайн. И накрая бих препоръчал на всички да прочетат книгата ми „Коефициентът на свързаност“ (The Connection Quotient - CQ), в която съм събрал всички ценни ресурси, които научих по пътя си към лидерството. Тя е написана в личен стил с много примери от собствения ми (бизнес) живот, включително упражнения и ресурси, които можете да приложите директно.

    И накрая какъв съвет бихте искали да дадете на нашата аудитория, когато става въпрос за лидерство и изграждане на значими връзки на работното място?
    Бъдете себе си – човекът, който сте, вече има толкова много други!

     

     

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    26 април 2024, 14:45
    ОИСР: 15-годишните у нас с по-ниски очаквания за завършване на висше от връстниците си по света
    Социално-емоционалните умения са решаващи за академичния успех, професионалната реализация и качеството на живот на младежите, сочи проучване на ОИСР
    26 април 2024, 14:34
    Метрото ще се разшири с 2 станции в "Люлин"
    Прогнозната цена е 147 млн. лева, ще се търси финансиране и от ЕС
    26 април 2024, 14:14
    За първи път: Пускат 7 двуетажни влака у нас
    Полска фирма ще достави на България влаковете за над 300 милиона лева
    26 април 2024, 13:50
    Българските иновативни училища влизат в мрежата на ОИСР
    Създателят на изследването PISA е у нас, за да представи резултатите от социално-емоционалните умения на учениците по света
    26 април 2024, 11:47
    Делойт Централна Европа откри нов хъб в София
    Екипът в София в момента се състои от 50 професионалисти, амбицията е да се увеличи до 500 през следващите няколко години