1922 прочитания
Здравето идва от продуктите, които консумираме
Какво представлява услугата „Наш вкус“, защо е насочена към индустриални зони, как подпомага местната икономика и здравето на работниците, разказва Ина Вълканова, архитект, изследовател и съосновател на компанията
16 януари 2024, 09:02
a+
a-
a
Ина Вълканова е архитект и изследовател в Института за градски и ландшафтни науки към Техническия университет в Цюрих. Нейният проект изследва потенциалите за устойчиво развитие на съвременни индустриални терени. Ина е завършила архитектура в Техническия университет в Аахен и е работила в международни офиси в Португалия, Нидерландия и Германия. Тя е съосновател на Градоскоп, колектив за градско преобразуване. (Снимка: Личен архив)
Наскоро в Индустриалната зона в Куклен край Пловдив стартира нова услуга, която доставя здравословна храна на работниците във фабриките. „Наш вкус“ работи с местни доставчици и използва мобилно приложение, чрез което работниците могат да заявят храната си за следващия ден. Свързахме се с Ина Вълканова, която заедно с Емил Янков стои зад идеята за „Наш вкус“. С нея разговаряхме за това как се ражда идеята, за кого е полезна, какво означава здравословна храна и как планират развитието ѝ за в бъдеще.
Как се роди идеята за „Наш вкус“? Идеята за „Наш вкус“ се роди след години изследване на Индустриалната зона в Куклен. Изследователският проект, извършен в партньорство с Техническия университет в Цюрих, ETH Zürich, се фокусира върху потенциала за прилагане на природно-базирани решения в устойчивото планиране на индустриалните паркове, които целят да възстановят нарушеното биоразнообразие в тези зони и да осигурят една по-здравословна и екологична среда за работа, живот и бизнес. Заедно с Емил Янков, управител на Sevic Bulgaria, който работи по инвестиционното развитие на Икономическа зона „Тракия“, забелязахме, че зоната, въпреки че е близо до големи градове, не се възползва от услугите там. Така създадохме идеята за доставка на качествена храна, която подпомага и местния бизнес, и производители в региона.
Колко време отне реализацията и труден ли беше процесът? Проектът беше подкрепен по проект на Европейския институт за технологии и иновации и инициативата „Нов европейски Баухаус“ и стартира през юли тази година. Въпреки че стъпвахме на години изследвания и изградени партньорства, се налагаше да адаптираме идеята в процеса на изпълнение. Трудно се оказа да намерим фермери, които да могат да осигуряват нужния брой продукти и да докажат, че тези продукти са местни. Научихме много за земеделския сектор в страната, който е изправен пред различни трудности. В процеса на работа, решихме да създадем специално мобилно приложение, което да дигитализира поръчките. Наложи се да го изпълним за много кратко време, предизвикателство, с което нашият екип се справи. Като всяка нова бизнес идея и „Наш вкус“ е процес, в който непрекъснато се учим и подобряваме.
Кое беше най-голямото предизвикателство? Най-голямото предизвикателство се оказа да наложим тази услуга като алтернатива на начина, по който работниците се хранят в момента. Нашата услуга се базира на предварителни поръчки на храна, като по този начин не произвеждаме отпадък. Самите клиенти все още нямат културата да плащат предварително предния ден за обяда си и да използват мобилно приложение за целта. Въпреки че за момента това е сериозно предизвикателство, вярваме, че това е начинът индустриалната зона да се развива устойчиво и здравословно в полза на своите обитатели и регион.
Каква е инвестицията в проекта? Финансирането, с което разполагахме по проекта, беше в рамките на 20 000 лева и включваше изпълнение на мобилно приложение, дизайн и брандинг на продукта, заплати за шофьор и координатор. Инвестицията обаче е доста по-сериозна, като включва време за изграждане на партньорства и изследване. Нашият партньор Sevic предостави ново електрическо камионче за доставките, което е произведено в Пловдив и струва 24 000 евро (без ДДС).
Как подбрахте партньорите за услугата? Партньорите в проекта избрахме след първоначално проучване на сегмента в Пловдив и най-вече чрез препоръки. Като консултант на проекта се включи кулинарят Костадин Шанков, познат от участието си в „Мастършеф“. Той ни съветваше в изграждането на идеята и ни свърза с кулинарен магазин „Самар“. Те приеха да се включат като партньори в приготвянето на храната. Заедно с тях разгледахме листата им за доставчици, посетихме производителите на място и разгледахме начина им на работа, за да се уверим, че отговарят на амбицията на проекта да предлага чиста местна храна. Много от доставчиците на магазин „Самар“ вече отговаряха на тези изисквания, а останалите намерихме ние, за да изградим един устойчив и качествен процес.
Какво ще рече здравословна храна, какви менюта предлагате? Менютата, които кулинарен магазин „Самар“предлага, са на база традиционни български рецепти. Екипът на „Самар“има редици награди за храната си, между които и признанието от European Street Food Awards. Здравословният фокус при нас идва от самите доставчици на храна. Много е важно за нас да промотираме идеята, че здравето идва от продуктите, които консумираме. За съжаление, все по-трудно е да се намерят качествени продукти в тази сфера на бърза, евтина и глобална консумация, в която живеем. Мандра „Сигмен“, с която работим произвежда млечни продукти без допълнителни добавки. Пекарната „Прима“ в Пловдив използва истинско масло за производството на хлебните си изделия. Ферма Bioway в Отец Паисиево не използва химия за отглеждането на зеленчуците. Т.е. не е важно само продуктите да са местни, а и изпълнението да е качествено. В момента работите с 3 фабрики в ИЗ в Куклен. Планирате ли разрастване на модела към други фабрики в същата зона и/или други индустриални зони в страната? За момента предлагаме услугата в ИЗ в Куклен, като там си партнираме и с Община Куклен. В бъдеще планираме да развием услугата и в останалите две зони около Пловдив – Раковски и Марица. Имаме вече запитвания от тези зони, но първо е нужно да изследваме нуждите им. Всеки индустриален парк има специфична динамика, която е важно да се разбере. Моделът може да се приложи и в други зони в страната, а дори и в чужбина.
Имате ли обратна връзка от ползвателите на услугата и каква е тя? Преди да стартираме проекта, направихме редица фокус групи с работници във фабриките на Куклен. Там обсъдихме идеята, структурата на мобилното приложение, качеството на храната, начина на доставка и менютата. Процесът е изграден изцяло на база на нуждите на клиентите.
Какви са плановете за развитие на „Наш вкус“? Следващата стъпка в бизнес развитието на „Наш вкус“ е инвестиция в маркетинга на продукта. Планираме редица събития във фабриките за популяризирането на идеята. Паралелно с това започваме и проучване за развитие в други индустриални зони. По проекта работихме с консултантите на Европейската комисия Елоиз Станкиоф и Бернхард Ленер, като ще продължим работата си с тях и подкрепата на Европейския институт за технологии и иновации.
|
|
* Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.
08 ноември 2024, 14:48
|
|
08 ноември 2024, 13:15
|
|
08 ноември 2024, 09:22
|
|
08 ноември 2024, 08:19
|
|
07 ноември 2024, 16:22
|
|
07 ноември 2024, 15:49
|
|
07 ноември 2024, 17:20
|
|
06 ноември 2024, 13:11
|
|
|