понеделник, 09 декември 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1946 прочитания

    Как науката за данните и AI могат да бъдат полезни на HR лидерите?

    Улесняваме компаниите да вземат информирани решения за хората, казват Нина Владимирова и Ралица Симеонова-Ганева, създатели на аналитичния продукт HRI
    04 януари 2024, 15:34 a+ a- a

    Ралица Симеонова-Ганева (вляво) - доцент в Стопанския факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски“, и Нина Владимирова - основател на H4H Solutions. Снимки: Личен архив

    Нина Владимирова и Ралица Сименова-Ганева са създатели на аналитичния продукт HRI, чиято мисия е със силата на науката за данните и помощта на изкуствен интелект да прогнозират и позитивно да влияят на поведението на служителите в компаниите. 

    Нина Владимирова е основател на H4H Solutions – компания, която изгражда и налага работодателската марка на компаниите, като им съдейства да развиват автентични и прозрачни взаимоотношения с хората във всеки контакт. Нина е магистър по право от Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и сертифициран коуч. Има дългогодишна корпоративна кариера в международния бизнес, заемайки ръководни роли в областта на правните и публичните въпроси,  устойчивото развитие, комуникациите и човешките ресурси. В предприемаческия ѝ фокус е създаването на инструменти, които да предоставят статистически обосновани данни на бизнеса за възвращаемостта на инвестициите в човешки капитал. 

    Ралица Симеонова-Ганева е доцент в Стопанския факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Преподава статистика, иконометрия, икономика на труда и др. Тя е и директор на англоезичната магистърска програма по приложна иконометрия и икономическо моделиране (Applied Econometrics and Economic Modelling). Изследователските ѝ интереси са в областта на икономиката на труда и човешкия капитал, малкия и средния бизнес, икономическия растеж и пр. Има богат опит като консултант в областта на икономическото моделиране, прогнозирането на развитието на пазара на труда, оценката на въздействието и стратегическото управление.

    Нина, Ралица, как стигнахте до идеята да създадете HRI?
    РГ: Екипът ни се състои от водещи специалисти с богат опит в международния корпоративен свят и използването на традиционни инструменти в HR процесите, от една страна, и статистици и икономисти със солиден опит в областта на разработването на прогностични модели, в т.ч. на пазара на труда. Още на старта на първия ни съвместен проект се сблъскахме с няколко интересни и важни за българските работодатели проблеми. Единият от тях беше текучеството на хората. Например през 2023 година обявените вакантни позиции са приблизително 200 хиляди, а новите работни места са под 12 хиляди. Разликата между тези две цифри сигнализира в каква степен текучеството е проблем за българската икономика. Попадали сме на работодатели, при които текучеството възлиза на 90% от наетите служители на годишна база, а при някои фирми този процент надхвърля 100%. Може ли да обясним мащаба на проблема единствено и само с ниските работни заплати в България? Бяхме провокирани да разберем проблема в дълбочина. Беше неизбежно да използваме всички добре познати ни статистически методи и да разработим прогностични модели, които позволяват да бъде направен индивидуализиран анализ на ниво компания и нейните подразделения. Всъщност оказа се, че не само заплатата, но и много други фактори водят до наблюдаваното високо текучество.

    НВ: Професионалният ми интерес вече повече от 6 години е в областта на изграждането и налагането на работодателската марка на организациите. Разбирането ми е, че в основата ѝ е начинът на взаимодействие между компаниите и хората във всяка точка на контакт. Конкретният повод, който ни събра с доц. Ралица Сименова-Ганева, бе именно проект за работодателска марка. Създадохме специфичен аналитичен модел, с който да изследваме връзките със служителите на конкретния бизнес и идентифицираме кои са областите, които изискват внимание и намеса.  Високото текучество, за което и Ралица спомена като проблем, е само резултат. А причините обикновено са в качеството на взаимоотношенията – ценности и култура, тип лидерство, развитие и признание, начин на комуникация и сътрудничество и т.н.  След приключването на проекта продължихме да развиваме модела за диагностика, тъй като се разпознахме като съмишленици в стремежа си да разбираме в дълбочина факторите, които предопределят поведението на служителите в организациите, съответно добавената стойност на човешкия капитал. 

    Какво точно представлява Вашата услуга и за какви компании е подходяща?
    НВ: Доц. Ганева е човек, който майсторски умее да те запали по науката за данните. Тази наука дава изключителни възможности за бизнеса в сферата на ЧР – обяснение и прогнозиране на поведението на хората и реакцията им към промени и събития, базирани на анализ на данни и статистически алгоритми, както и идентифициране на ефективни решения и подходи към човешкия ресурс за постигане на желаните бизнес резултати. Накратко, картографираме по индивидуализиран от нас модел значимите за конкретната компания фактори във всяка точка на контакт с хората, набелязваме предизвикателствата и областите с най-голям потенциал за подобрение.  

    РГ: Изготвяме оценка за очакваното текучество в компанията през следващите 6 – 12 месеца, в случай че нищо съществено не се промени, на базата на актуални данни, събрани от служителите на дадена компания. Най-полезните аналитични резултати за работодателите са идентифицирането на водещите драйвъри при формиране на нагласите в случай за напускане. На тази база предлагаме индивидуализирани стратегии за задържане на служителите, така че нивата на текучество да бъдат намалени значително, постижими и изпълними в краткосрочен план. Убедени сме, че подобни индивидуализирани аналитични решения биха били полезни за много компании, но най-вече за тези, в които броят на служителите е относително по-голям. 

    С какви данни ще работите, как протича процесът на събирането им? Какво е участието на компаниите в процеса?
    НВ: Тъй като процесът и резултатите са строго индивидуални се потапяме максимално в живота в организацията, вътрешните процеси и комуникационни канали, вземаме предвид налични ЧР метрики и вътрешни анализи. Според случая може да организираме дълбочинни интервюта с топ мениджмънта или фокус групи с ключови служители, за да определим горещите теми за човешкия ресурс и адаптираме  подхода си – от бърз реалити или пулсчек по конкретен проблем до всеобхватно изследване за цялата организация. 

    РГ: За да разработим и оценим поведенческите модели на служителите и да намерим индивидуализирани решения на ниво компания и нейните подразделения, ние следва да използваме и актуални данни, събрани от служителите на тази компания. Това се случва чрез целево проучване в специализирана онлайн платформа при пълна анонимност на служителите. Компаниите имат ангажимента да съдействат за провеждането на проучването сред максимален брой служители.

    Бихте ли споделили какви инструменти и подходи използвате за анализ на данните?
    РГ: Използваме стандартни статистически техники от науката за данните, в т.ч. методи от машинното учене, които ни позволяват да идентифицираме ефективно драйвърите и да изведем поведенчески модели на ниво компания и нейните подразделения.

    НВ: Благодарение на картината, която получаваме, сме в състояние да формулираме прецизни задачи към използвания ИИ, който ни помага да изведем уникални изводи за всеки етап от цикъла на хората в организацията с  конкретни области за въздействие и потенциални решения с най-позитивен ефект. 

    Избройте ни конкретни примери за приложение на Вашите доклади в ЧР практиките на компаниите.
    НВ: Изводите, трендовете и прогнозите за нагласите и поведенията на хората в компанията могат да се използват от входа до изхода на организацията. От интеракцията с потенциални кандидати през идентифициране на нужди от обучение и нови умения, ангажиране на служителите до създаването на Alumni поддръжници. Те могат да са посока за (пре)дефиниране и позициониране на съответния бизнес като работодател. 

    Какви решения и каква добавена стойност за компаниите дават Вашите услуги?
    НВ: Можем да прогнозираме не само с какъв процент би могло да се намали текучеството, но и да помогнем с конкретни решения за изграждането на култура за задържане на хората; да определим ангажираността на служителите, но и да посочим индивидуализирани тактики за запазването или повишаването ѝ; да дадем качествена оценка на сътрудничеството и свързаността на служителите, но и да предложим действия за подобрение и т.н. Добавената стойност е, че улесняваме компаниите да вземат информирани решения за хората спрямо бизнес стратегията им и значително да подобрят ресурса си за анализи на човешкия им капитал. Очаквайте повече за всички функционалности и възможности на HRI на новия ни уеб сайт, който ще бъде факт през 2024.  

    Къде се срещат науката за данни (Data Science) и HR-ът?
    РГ: От десетилетия насам дейностите, свързани с управлението и развитието на човешките ресурси, се развиват динамично. Към днешна дата се използват немалко индикатори и са разработени редица метрики, изследващи почти всички аспекти, свързани с подбора, преживяването на работното място, ангажираността и т.н. Натрупаните данни, опит и знание никак не са малко и се използват в много компании – къде повече, къде по-малко. Въпреки това текучеството на хората остава един от най-сериозните проблеми на българския пазар на труда. Това означава, че днес традиционните подходи към проблема не са достатъчно ефективни, въпреки че са добре изпитани, базирани на здрав разум и натрупана мъдрост. Нужни са иновативни методи, които да помогнат по-ефективно за решаването на този проблем. Навлизането на науката за данните и ИИ във всички сфери на управлението няма как да не засегне и HR процесите. Една от посоките на развитие, която все още е недостатъчно позната, е свързана със задържането на хората и управлението на текучеството.

    НВ:  Успешните бизнеси имат качествени отношения с хората – служители, партньори, клиенти. Наблюденията ни са, че компаниите „разбират“ отлично материалните си активи и прилагат различни тактики, така че те да им носят максимална добавена стойност, докато невинаги това се отнася за човешкия им капитал. В същото време оперират в среда на високи и бързоразвиващи се технологии. Нуждаят се от качествено нови компетенции и умения на служителите или тяхната бърза преквалификация. От друга страна, има засилена мобилност на човешкия ресурс и ниски нива на лоялност към работодателите. В допълнение, демографската криза в региона ограничава избора на компаниите. Предвид това смятам, че нито един бизнес, който иска да се развива устойчиво, не може да си позволи да няма холистично и задълбочено знание за човешкия си ресурс.

     
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 7 часа
    tbi bank и УНСС представиха първата „Академия за таланти - dataXperience”
    В образователната инициатива се включиха над 50 студенти
    преди 10 часа
    Наемането в САЩ се възстановява през ноември
    Данните за септември и октомври бяха ревизирани в положителна посока
    преди 9 часа
    Това ще е най-значимата сделка на жилищния пазар у нас за годината
    Рекордна цена беше платена за жилищен имот у нас, а сделката беше реализирана с бранда Christie’s International Real Estate в България
    преди 11 часа
    Google заведе дело срещу американското Бюро за финансова защита на потребителите
    Според технологичния гигант става дума за превишаване на правата от страна на агенцията
    преди 13 часа
    Президентът започва консултации с парламентарните групи на 10 декември
    Радев напомни, че на първо място в дневния ред на обществото е внасянето и приемането на държавния бюджет