Вижте избрани моменти от лекцията на Майкъл Уолш, който посети България в края на юни по покана на „Фондация за Образователна Трансформация“
Майкъл Уолш представи подхода Let's Think по време на Третата годишна конференция на Български прогресивни училища в София. Снимка: Economy.bg
През следващата учебна година предстои пилотно внедряване на международната програма за развитие на познавателните умения на учениците Let's Think в избрани класни стаи в различни прогресивни училища в България. След изпитателната година плановете са от по-следващата учебна година програмата да бъде внедрена във всички прогресивни училища в България за всички учебни предмети. За да разкаже повече за програмата и да покаже реални примери пред български учители как работи, в България по покана на „Фондация за Образователна Трансформация“ беше Майкъл Уолш - водещ преподавател по програмата Let’s Think in English. С лекцията на Макъл на тема „Как да подпомогнем учениците да мислят задълбочено“ беше открита Третата годишна конференция на Български прогресивни училища в София.
Вижте видео с избрани моменти и цитати от лекцията на Майкъл:
Кой е Майкъл Уолш и каква е неговата цел като преподавател?
„Моята цел като преподавател не е да доведа до едно и също, макар и правилно мнение, 30 малки главички в класната стая, а да направя така, че всички да мислят усилено и след това всички да отпразнуваме различието между тях. Да ги поздравя за факта, че те са едни прекрасни деца и да не ги критикувам за онази част от задълбоченото мислене, на което те все още не са способни. Но и да поддържам увереността им, че техните мозъци са достатъчно гъвкави и че с правилните стимули в хода на времето всеки от тях може да се развие оптимално.“
Вижте още във видеото:
Как учим?
„Тук има наистина много голям проблем. Проблемът е, че често бъркаме представянето с това, което ученикът наистина е научил.“
„Когато ученето се случва, част от него остава невидимо. Представянето е средство, а ученето е дългосрочен процес. Ако действително ви интересува да развивате мисленето на своите ученици, трябва да мислите в дългосрочна перспектива.“
„Всеки път, когато кажем или покажем на учениците си нещо наготово, им отнемаме възможността те да го измислят или кажат сами. Това, разбира се, не значи, че не трябва или не казваме на учениците си неща непрекъснато и ние го правим. Нашата задача е да разпознаем онзи момент, в който трябва да ги оставим сами да измислят нещата.“
Вижте още във видеото:
Два различни начина, по които можем да подходим към ученето
„Има два различни начина, по които можем да подходим към ученето – чрез инструкции и чрез интервенция. Подходът с инструкциите е много по-често срещан. Но наред с него ние трябва да прилагаме и метода на интервенцията. Да поставяме задачи, да задаваме въпроси на учениците, които да ги накарат да се замислят усилено.“
„Обсъждането и говоренето са ключови за нашата работа като учители. Колкото повече оставяме нашите ученици да говорят помежду си, толкова по-голяма е вероятността техните познавателни способности да се развият добре.“
„Първите хора, пред които нашите ученици трябва да се научат да говорят, са самите те. Те трябва да чуят собствените си идеи на глас, за да могат да ги разберат. И след това да чуят нечии други идеи и мнения, за да направят сравнение.“
Вижте още във видеото:
Трите най-важни неща в подхода Let’s Think:
1/ „Мисленето трябва да случва за всички в класната стая и ние, като учители, трябва да се намесим, за да гарантираме, че това е така. Когато разделяте учениците на групи, нека групите да са малки – от около три деца. И вие посочвате кой от групата да говори, като ги ротирате.“
2/ „Не е достатъчно просто да приемем и изслушаме отговора на децата. Трябва да питаме детето защо мисли така, да го накараме да обясни.“
3/ „В една класна стая, пълна с мислещи деца, аудиторията на нечие мнение не е само учителят. Аудиторията са всички останали.“
Вижте още във видеото: