Hesburger е най-големият рекламодател в сегмента от началото на годината
Заведенията за бързо хранене се радват на висока популярност в България – 60% от хората ги посещават няколко пъти месечно (45% веднъж седмично и по-често, 15% – няколко пъти месечно). Това сочи проучване, проведено от агенция „Нилсен Адмосфер България“ и „Български национален панел“, сред 500 респонденти над 15 години, използващи интернет.
10% от анкетираните посещават fast food заведенията веднъж месечно и почти една четвърт – по-рядко. По-често там се хранят респондентите на възраст под 45 години и тези, които живеят в големите градове, в сравнение с жителите на по-малките общини.
Най-често участниците в проучването избират fast food, защото според тях там се предлага вкусна храна. Други основни причини са бързото обслужване и спонтанното решение, когато са гладни. Голям дял от участващите в проучването избират fast food, защото е близо до мястото, където се намират (местоживеене или работно място). Повече от една четвърт оценяват добрите цени. Всички тези причини са малко по-силно изразени при мъжете, отколкото при жените.
Най-големият негатив на този тип заведения е схващането на клиентите им, че храната, която предлагат, е нездравословна. На второ място респондентите се притесняват от високото производство на пластмасови отпадъци (29%) и на трето място – от струпването на голям брой хора (22%). Непренебрежими негативи са и културата на хранене, която освен всичко друго насърчава бързата консумация (21%), неудобната среда (18%) или неподходящото предложение за хора с алергии или други здравословни ограничения (17%).
Анкетираните най-често посещават заведенията за бързо хранене, за да обядват (69%). 31% от клиентите си купуват закуска, 26% – вечеря, а 11% от тях се спират заради различни вкусотии. Интересното е, че закупуването на закуска е по-често за жителите на по-малките градове и села, докато обядите се купуват в по-голяма степен от жителите на големите градове. Вечерята от заведение за бързо хранене е по-предпочитана от жителите на столицата, отколкото от живеещите в други градове.
По отношение на избора между консумация на място или закупуване за вкъщи, при 28% преобладава консумацията директно в заведението. 18% от анкетираните обикновено купуват храната за вкъщи. Повече от половината респонденти (54%) понякога консумират храната на място, а друг път я купуват за вкъщи – нито една от опциите не преобладава значително.
В България вече има множество заведения за бързо хранене. Според резултатите от проучването на „Нилсен Адмосфер България“ заведенията, предлагащи дюнер кебаб ca най-популярни между тях, споменали са ги 43% от анкетираните. McDonald’s и KFC са на второ до трето място (и двата с 25%), а 26% предпочитат по-малките заведения (щандове), които принадлежат на по-малки или местни компании.
А как изглежда рекламата в този сегмент? Класацията на трите най-големи рекламодатели за периода януари – септември 2020 е оглавена от Hesburger с 2,3 милиона лева. Вторият по големина рекламодател за този период е McDonald’s с реклама на стойност над 861 хиляди лева. Трети са KFC с над 457 хиляди лева. Данните са от рекламния мониторинг на Ad Intel от „Нилсен Адмосфер България“.