събота, 27 април 2024   RSS

Учени разработиха нов метод на 3D принтиране

Той използва звукови вълни вместо лазер и може да позволи отпечатване вътре в тялото
    08 декември 2023, 16:06 a+ a- a

Снимка: ЕП (Christian CREUTZ, © European Union)

Експериментален подход към 3D принтирането може някой ден да позволи на лекарите да отпечатват части от тялото и медицински устройства вътре в тялото на пациента, предполага нов доклад. Подходът ще задейства процеса на печат чрез насочване на звукови вълни към мастилото, а не светлинните вълни, които съвременните 3D принтери използват в момента, пише „Ройтерс“.

„В сравнение със светлината, ултразвуковите вълни... могат да проникнат повече от 100 пъти по-дълбоко“ в материали, които биха блокирали лазерната светлина, запазвайки обещанието за печат на дълбочина, пишат авторите на доклада в статия, публикувана в Science. „Тази стратегия може дори да работи вътре в тялото“, предполага придружаващ коментар.

3D печатът се развива от първоначалния си подход, при който обектите се създават слой по слой, до метод, известен като обемен 3D печат, при който цял обект се създава наведнъж. Той работи, като доставя лазерна светлина от множество ъгли върху светлочувствително „мастило“. Светлинните вълни задействат молекулите в мастилото да се съединят, за да образуват желаната форма.

За да използват ултразвук вместо светлина, изследователите създават „соно-мастило“, смес от полимери, частици и химически инициатори, която е чувствителна към звукови вълни. Докато соно-мастилото абсорбира звуковите вълни, то образува гел, който държи молекулите на място.
    В лабораторни експерименти за доказателство на концепцията, използващи части от животински тела, изследователите инжектират своето мастило и реконструират кости и тъкани, поправят сърца и създават устройства, които отделят химиотерапевтични лекарства близо до тумори.

Търговската наличност на техниката все още е далеч, отбелязва изданието.
    Но наред с биомедицинските приложения, „бързата скорост на печат и възможността за работа в... непрозрачни материали също има приложения в производството на потребителски продукти“, се добавя в коментара.

преди 1 ден