Първите учебници с иновацията, одобрени от МОН, са по математика и география за 5. и 6. клас на издателство Клет България
Снимка: Издателство „Клет България“
В предстоящата 2023/2024 учебна година първите по рода си български учебници с добавена реалност, одобрени от МОН, са по математика и география за 5. и 6. клас. Учебниците са на марките „Анубис“ и „Булвест 2000“, а функционалността с добавена реалност се нарича “KlettAR” и е разработена за издателство „Клет България“.
Издателство „Клет България“ е образователно издателство, част от голямата европейска издателска група Klett. Учебниците и учебните помагала с марките Анубис, Булвест 2000, Изкуства и Klett, осигурявани от издателството, са символ на качество за няколко поколения български учители. „Клет България“ доставя на българския пазар и учебни системи и помагала за чуждоезиково обучение на KLETT, университетските издателства – Cambridge University Press и Oxford University Press, големите европейски издателства Delta, Difusión, Éditions Maison des Langues и Casa delle Lingue, както и речници и самоучители с марката PONS и Langenscheidt. „Клет България“ е член на Асоциацията на Кеймбридж училищата в България, Българо-Британската бизнес Асоциация, Германо-Българската Индустриално-Търговска Камара и на Асоциация Българска книга.
Виртуалното съдържание е изготвено от българска стартъп компания на име “Pop!Ed”, създадена от тримата млади предприемачи: Виктор Неделчев, Огнян Траянов и Димитър Костадинов. Чрез сканиране на материала в учебника с телефон или друго устройство с камера, през приложението “KlettAR”, се отваря 3D визуализация на обект, чрез който може да се преподава и възприема по-лесно учебното съдържание.
„Тази технология предразполага учениците да проявяват по-голям интерес към ученето. Ние вярваме, че въвеждането на дигитални елементи към хартиените учебници е крачка напред към бъдещето и ще направи както ученето, така и преподаването по-ефективно”, разказа Владимир Колев, управител на издателство „Клет България“.
Добавената реалност (AR - Augmented Reality), разширява физическия ни свят като добавя дигитална информация към него. Тя е наложена върху истинската ни заобикаляща среда като по този начин се комбинират дигиталният (3D модели, звуци, видеа, анимации, изображения) и реалният свят. Основната разлика между добавената и виртуалната реалност е, че докато добавената реалност наслагва дигитални изображения и звук към реалния свят, виртуалната реалност се състои от изцяло компютърно генериран виртуален свят.
„Вярваме, че технологията е в състояние да задържи вниманието на по-младата аудитория към учебниците чрез практическо обучение. Софтуерът ни позволява на образованието да използва предимствата на добавената реалност чрез наслояване на интерактивни 3D модели, анимации и игри върху вече съществуващи учебници“, сподели Огнян Траянов, съосновател на компанията Pop!Ed.
Добавената реалност в учебниците е новост както за ученици, така и за учители, като все още едва 10% от населението на света използва такъв тип технология. В сайта на издателство „Клет България“ може да се открие пълна информация за използването на KlettAR, както и демонстрационно видео за работа с него.