Проектът взе участие в програмата на JA България „Изгряващи звезди“ 2023 – най-голямото младежко стартъп събитие в България
От ляво надясно: Катрин Иванова, Анджела Ангелова, Ева Папазова и Ивелина Петрова от ЧЕГ „Проф. Иван Апостолов“, София. Снимка: Личен архив
Български ученички разработиха иновативна гривна за деца, която показва локацията им. BKids е създадена от 4 съученички - Ева Папазова, Анджела Ангелова, Ивелина Петрова и Катрин Иванова от ЧЕГ „Проф. Иван Апостолов“, София. Учебната компания взе участие в програмата на JA България „Изгряващи звезди“ 2023 – най-голямото младежко стартъп събитие в България.
BKids е забавна, мулти-компонентна гривна, съставена от база, върху която се наслагват парченца от пъзел, с различни дизайни (комикс, природа и др.) Направена е от рециклиран силикон с вграден чип. Разполага с лесна за употреба апликация, която показва точната локация на гривната по всяко време. Освен за деца, гривната може да бъде използвана и за домашни любимци или възрастни хора с усложнения.
Повече за проекта разказват неговите създателки - Ева, Анджела, Ивелина и Катрин.
Как се роди идеята за Вашия продукт?
Ева Папазова: Идеята за нашия продукт всъщност бе вдъхновена от история, разказана от учителя ни по предприемачество. Преди време се бяхме събрали в класната ни стая и си разказвахме различни истории. В този момент учителят ни ни разказа как преди време отишъл на поход в планината със семейството си, но това приключение не било като обичайните им разходки. Семейството седнало на поляна, за да си починат от дългия поход. Родителите си говорили, малката им дъщеря събирала цветя от поляната, а тригодишният им син обикалял около тях. За секунди тази така хармонична картинка се превърнала в ужас за родителите, когато те осъзнали, че синът им вече не обикалял около тях. Детето било решило да опознае горските пътеки и за щастие на родителите, след 30 минути търсене едни добри хора им показали накъде се разхождало то. Когато чухме тази история, искахме да намерим решение на този проблем и никога повече да не се налага на родителите по целия свят да изпитват такъв страх за децата си. Така беше родена идеята за BKids продукта.
На какъв етап от реализацията сте?
Анджела Ангелова: С нашата бизнес идея сме участвали в три различни състезания за стартови компании, от които придобихме безценен опит и се потопихме в бизнес сферата. Имаме сключен договор с компанията IPASS Ltd и се надяваме да успеем да реализираме тази наша мечта. Ние имаме готови и функциониращи прототипи на продукта, както и работещ уебсайт и приложение за проследяване. Ние искрено вярваме, че тази наша мечта може да се превърне в реалност, и сме готови да направим всичко възможно, за да я осъществим.
Пъзел парченца от гривната. Снимка: личен архив
Кои бяха най-големите предизвикателства и как се справихте с тях?
Ивелина Петрова: Едно от най-големите ни предизвикателства, с които трябваше да се сблъскаме, беше изработката на самите пъзел парчета или по-конкретно 3D принтирането им. Изпробвахме различни платформи за изработка на 3D дизайна, и дори и след многократни опити не успявахме да намерим правилния размер и форма за нашите парчета. 3D принтирането се оказа много по-сложно, отколкото мислехме, че е. Отне ни време, но ние успяхме да определим точните грешки, които правехме по време на принтирането и успяхме да си вземем поуки от тях. Чрез програмата Blender намерихме правилния размер, подсигуряващ достатъчно място за рисуване, удобство и ефективност, и така се справихме с този належащ проблем.
Разкажете ни за първите Ви клиенти – кои бяха те и с какво ги спечелихте?
Анджела Ангелова: Първият ни клиент всъщност беше бащата на наша съученичка. Той си избра сам дизайна върху пъзел парчетата и поръча гривната без чип. Тази покупка беше направена, преди изцяло да сме развили продукта, което ни даде старт и надежди за бъдещето. На състезанията за стартови компании няколко родители закупиха продукта намясто и ни окуражиха да продължим напред. Също така на точно това състезание имахме разговор с един баща на три малки момиченца и от него разбрахме колко много нашите гривни биха улеснили родителите. Обратната връзка с нашите клиенти и всеки един позитивен отзив ни вдъхновяват да продължим напред и да не се отказваме.
Щандът на BKids на JA България „Изгряващи звезди“ 2023 – най-голямото младежко стартъп събитие в България. Снимка: Личен архив
Какъв потенциал виждате за Вашия продукт?
Ивелина Петрова: Според нас продуктът ни улеснява заетите и притеснени родители, като показва точната локация на децата им по всяко време от денонощието. На всички състезания, на които сме били, сме разговаряли с родители, които ни споделиха, че търсят точно такъв продукт, свързан с безопасността на децата им.
Със сигурност вярваме, че можем да развием продукта ни и да го направим достъпен за още много родители, като освен това може да бъде използван и за домашни любимци или възрастни хора с усложнения, което разширява нашия целеви пазар и подсигурява повече продажби.
Какви са следващите стъпки пред Вас?
Ева Папазова: Засега имаме функциониращи прототипи на продукта ни, но не спираме тук. За в бъдеще искаме да изработваме продукта ни с чип, вграден в самата база, също така да щамповаме дизайна върху пъзел парчетата и разбира се, да намерим начин да изработваме продукта ни бързо и ефективно.
Освен това искаме да лансираме масово продукта, защото според нас много родители и деца биха се възползвали от него.
Какви умения развихте по време на програмата?
Анджела Ангелова: Да създадеш собствен бизнес, не е лесна задача особено когато още си просто един ученик. Сблъскването с нови трудности и препятствия, е изпитание за един отбор, но когато разполагаш със сплотени и упорити съотборници, пътят към успеха става една идея по-лесен. Тази интересна и иновативна програма ни позволи да научим много нови неща и да развием много ключови за бизнес сферата качества и умения. По време на разработването на продукта ние се научихме на търпеливост, на адаптивност към новите промени, на това как да превъзмогваме проблеми и трудности и как да се учим от грешките си, без да се отказваме. Успяхме да превъзмогнем сценичната треска чрез представянето на продукта пред голяма аудитория. Събрахме много опит, който ще ни бъде изключително полезен в бъдеще и сме безкрайно благодарни за тази възможност.