Своя опит по темата и конкретни насоки споделя Борислава Георгиева - HR мениджър на DHL ESS
Борислава Георгиева - HR мениджър на DHL ESS. Снимка: Economy.bg
Agile е популярна гъвкава методология на работа, която обикновено свързваме със сферата на софтурната разработка. Като термин в управлението на проекти Agile се появява през 2001 с написването на Agile Manifesto, но набира популярност през последните 10-15 години. От бизнес гледна точка Agile се фокусира върху предоставянето на възможно най-голяма добавена стойност. За целта промяната се приема за нещо нормално, защото с напредването на проекта научаваме нови неща от най-различни аспекти – за пазара, технологиите, рисковете, желанията и нуждите на потребителите... Нещо, което ни се е струвало важно в началото на проекта, няма да е същото по средата и най-вероятно ще е съвсем различно в края.
Освен в сферата на софтуерната разработка, Agile методологията намира все по-широко приложение и в други сфери, включително HR. Как се изгражда гъвкава култура в отделите по човешки ресурси (HR Agile Culture), разказва Борислава Георгиева - HR мениджър на DHL ESS.
Спирам се на тази тема, защото наскоро бях лектор на събитие, където споделях по темата с колеги, и смятам, че е полезно и практично да прилагаме гъвкавите методи на работа.
Приложението на Agile принципите в практиките на ЧР (човешки ресурси) може да засили способността на отдела да се приспособи към динамичната и постоянно променяща се бизнес среда, прави ни ключов партньор в организацията, насърчава сътрудничеството и предоставя стойност както на организацията, така и на служителите ѝ.
Как на практика да го приложим в нашия отдел?
1. Кросфункционални екипи:
Обединявайки служители с разнообразни умения и експертиза за решаване на различни ЧР задачи и предизвикателства, увеличаваме продуктивността.
2. Спринтове или итерации:
Позволяването на ЧР екипите да работят в кратки (1 – 4 седмици) фокусирани цикли за предоставяне на инкрементална стойност помага за бърз отговор на променящите се приоритети и събиране на моментна обратна връзка от заинтересованите страни.
3. Визуално управление:
Използването на визуални инструменти, като Канбан табла, за визуализиране на ЧР работни процеси, проследяване на напредъка и управление на задачи, помага на екипите да останат организирани.
4. Емпатия и ориентираност към служителя:
Agile ЧР подходът подчертава постоянната обратна връзка и инициативите в компанията да идват от самите служители с приоритет за благосъстоянието, растежа и удовлетворението на колегите.
5. Ретроспективи и ежедневни кратки срещи (Stand-Ups):
Ежедневните 15-минутни срещи предоставят прозрачност и създават екипен дух. Ретроспективите след завършване на спринта дават възможност на ЧР екипите да отбележат постигнатото и да идентифицират области за подобрение.
6. Управление на представянето и непрекъсната обратна връзка:
Agile ЧР поставя силно внимание върху непрекъснати цикли на обратна връзка, включващи както формални, така и неформални оценки на ефективност на всички нива в организацията.
Считам, че внедряването на тези Agile принципи в отдела по човешки ресурси ще допринесе за по-гъвкав и ефективен начин на работа, съчетавайки иновации и отзивчивост във всички аспекти на ЧР функцията.