Пред Economy.bg разказва Йоана Атанасова - Ръководител на Employer Branding отдела в Сирма
Йоана Атанасова - Ръководител на Employer Branding отдела в Сирма. Снимка: Сирма
Сирма Груп Холдинг е най-голямата частна българска ИТ група, основана през 1992 г. Компанията е сред ИТ пионерите в България, като със своите 31 години в бизнеса се позиционира сред големите софтуерни групи на Балканите. Сирма създава софтуерни решения и продукти за най-перспективните и бързоразвиващи се сегменти на ИТ сектора – разработка на софтуер по поръчка, системна интеграция и внедряване на софтуерни решения и системи.
Какви възможности за кариерно развитие предлага Сирма, какво я прави предпочитан работодател и какви професионалисти стоят зад нейния успех? Пред Economy.bg разказва Йоана Атанасова - Ръководител на Employer Branding отдела в Сирма.
С какво се занимава компанията – кои са основните продукти, услуги?
В „Сирма“ създаваме високотехнологични иновативни решения, услуги и продукти в едни от най-динамичните стратегически вертикали: финансов сектор, здравеопазване и науки за живота, логистика и транспорт, хотелиерство и електронна търговия, производство на опаковки, културно наследство. Основните хоризонтални специализации на холдинга са в сферата на изкуствения интелект и управлението на знания, IT консултации и системна интеграция.
Част от решенията, по които работим във финансовия сектор, включват разработване на чатбот с изкуствен интелект за разговори от следващо поколение, модернизация и дигитализация на основни банкови системи, внедряване на no-code системи за дигитализация в застрахователния сектор, умни портфейли и решения, базирани на отворено банкиране, интеграционни услуги, свързани с невидимото банкиране и др. „Сирма“ е сред световните лидери за разработка на софтуер за управление на диабетни и хронични състояния, дистанционен мониторинг на пациенти, водене на дигитално здравно досие и борбата с антибиотичната резистентност. Смело можем да се похвалим и с постиженията ни в автомобилния сектор, в който разработваме софтуер за управление на електрически автомобили, сложни аналитични системи, които подпомагат продажбата на автомобили и др.
Централният офис на Сирма в София. Снимка: Сирма
Кои са основните пазари и клиенти на компанията?
Благодарение на многобройните ни проекти и партньорства през годините дейността на „Сирма Груп Холдинг“ се простира в 170 страни. Основните пазари, в които оперираме, включват Северна и Южна Америка, Обединеното кралство, Европа и Африка.
Клиентите, с които работим, са едни от най-големите банкови групи в Европа, както и по-малки необанки из цял свят. Като компания, която обслужва различни индустриални вертикали, в списъка ни с клиенти са големи здравни и застрахователни организации, знакови музеи, големи ритейл групи, както и държавни организации.
Къде има офиси компанията по света? Колко офиса има в България?
„Сирма“ поддържа офиси в САЩ, Бразилия, Великобритания, България, Албания, Македония, а отскоро и в Швеция. Една от стратегиите ни в следващата една година е да отворим офиси в Германия и Испания. В България имаме четири офис локации, сред които София, Пловдив, Варна и Русе.
Традиционното яхтено парти на Сирма, което се организира от локалните екипи в офиса на компанията във Варна. Снимка: Сирма
Колко и какви специалисти работят в компанията?
В глобален мащаб в „Сирма“ работят над 600 специалисти в различни области на ИТ индустрията и разработването на софтуер, като около 550 от тях са позиционирани в четирите ни офис локации в страната.
Какви хора най-често търси компанията – с какъв опит, познания, умения, технологии?
Благодарение на разрастването на дейността на „Сирма“ през последните години търсенето на таланти с разнообразен опит е един от основните ни приоритети. От професионалисти с богато портфолио и многогодишен опит в сферата до амбицирани млади хора с хъс и желание за развитие, стараем се да поддържаме многообразието от профили в компанията, защото това носи положителни резултати както за бизнеса, така и за организационната ни култура.
Кадър от рожден ден на служител в компанията. Снимка: Сирма
Компанията отворена ли е за хора с малък опит и старт на кариерата? Има ли стажантски програми?
В „Сирма“ имаме дългогодишна практика в инвестицията в младия талант и ежегодно залагаме образователна стратегия, изпълнена с разнообразни активности и инициативи, които я подкрепят.
Една от основните ни практики включва платената ни стажантска програма Sirma Trainee Lab, с която доразвиваме потенциала на кадри с малък опит в сферата. Програмата е подходяща за студенти без никакъв практически опит, но с теоретични познания по съответния програмен език (Java, JavaScript или C#). Ние в „Сирма“ сме една от малкото компании в страната, които вече няколко години продължават да влагат ресурс в развитието на подобен проект, защото силно вярваме, че за да очакваме желание и хъс за развитие от своите стажанти, ние трябва да им осигурим подходящи условия. Това е главната причина да не променяме позицията си по отношение на заплащането при стажантските практики, защото работата ни дотук многократно е показала, че младите и амбицирани хора, с прясно натрупани знания за индустрията, са творчески източник на вдъхновение и свежи идеи.
Освен стажантската ни програма в „Сирма“ развиваме собствена техническа академия за подготовка на ИТ специалисти – Sirma Academy, предназначена за хора без никакъв опит, но с желание за кариерно преориентиране. Единствените ни очаквания от кандидатстващите са да имат добри познания по английски и отговорно отношение към процеса. За всичко друго се грижим ние. Академията ни е разделена в две направления: Java и JavaScript, в които в рамките на три месеца опитни професионалисти работят с обучаващите се по няколко часа, три пъти седмично. В края на двата курса участниците получават финално задание, което на основа придобития теоретичен и практически опит, трябва да изпълнят успешно. На база изходната атестация и представянето по време на курса предлагаме възможност за присъединяване към нашата компания.
Кадър от Rooftop парти в централния офис на Сирма в София. Снимка: Сирма
В момента тече подборът за третото издание на академията, което ще се проведе през септември. Всеки желаещ може да кандидатства на официалната страница на програмата: carees.sirma.com/sirmaacademy.
Иновациите ни в образованието са насочени и извън границите на офисите и вътрешните ни практики. Тъй като имаме офиси в цялата страна, вече няколко години развиваме партньорски взаимоотношения с образователните институции на локално ниво. Една от най-честите ни колаборации е осигуряването на регулярни двуседмични летни практики за студенти от 2-ри и 3-ти курс. Таргетираме точно тези групи, тъй като в този диапазон младите хора имат определен набор от теоретични познания, които ще могат да упражнят в практиката, работейки с реални казуси по проектите на „Сирма“.
Кои са основните технологии, които се използват в компанията?
В „Сирма“ не се ограничаваме с конкретна технология, а сме гъвкави и избираме този технологичен стек, който ни позволява да реализираме даден проект по най-подходящия начин. Стремим се да интегрираме най-новите технологии и да сме винаги в крак с последните нововъведения и достижения на софтуерното инженерство, но продължаваме да специализираме в утвърдените такива като Java и .NET екосистемите, JavaScript, Python и др.
Как се въвеждат новите служители в компанията?
Ние осъзнаваме колко важен за изграждане на връзка между компанията и новостартиралите служители е процесът по въвеждането им в компанията, затова се стараем още от първите стъпки в комуникацията с тях да създадем честни и открити взаимоотношения.
Първата седмица на всеки нов служител е опознавателна с фокус върху структурата, екипите, проектите и технологиите в „Сирма“. След като служителят се е запознал с основните принципи на работа в компанията, той плавно преминава през менторството на опитен колега, който му помага във всяка следваща стъпка.
Менторството е строго индивидуален процес, който се крепи на доверие и взаимно уважение. В нашата практика менторът е човекът, който дава съвети за подход в различни ситуации по време на работния процес, споделя опит, отговаря и разяснява странични технологични въпроси и казуси. Всеки екип има и тиймлидер/ръководител на проекта, който е отговорен за кариерното развитие на обучаващия се. Той има активна роля по време на атестации и даването на обратна връзка, като следи прогреса и допринася за общата мотивация и производителност на екипа.
Централният офис на Сирма в София. Снимка: Сирма
Какви са възможностите за кариерно развитие и какви обучения предлага компанията?
Опитът ни като най-големия технологичен холдинг в България е доказал, че инвестицията в развитието на таланта е изключително важна стъпка за растежа на бранда „Сирма“. Това е и причината непрестанно да работим върху създаването на иновативни алтернативни практики, с които да подпомагаме израстването на своите служители. Вярваме, че разработените ни образователни модели, които вече няколко години диктуват стратегията ни в тази посока, изграждат екипи от добре подготвени професионалисти.
Независимо от възрастта, стажа или експертизата на служителя всеки в „Сирма“ има право да избере обучение, курс или сертификат, които биха били от полза в кариерното му развитие. Всеки наш служител има делегиран годишен бюджет, който може да използва за личностно и кариерно развитие. Не са един и два примерите на служители, в които сме инвестирали за цялостно образование в чужбина или сдобиването с престижен международен сертификат.
Едни от основните ни образователни практики са вътрешни семинари за повишаване на техническите компетенции на R&D екипите ни. Всяка седмица експерт от екипа по обучения и развитие организира присъствени и виртуални лекции в сферата на софтуерните технологии и меките умения с цел развитие на таланта. По този начин се стараем да наложим културата на непрекъснато учене като основен принцип на работа в „Сирма“.
Други възможности за повишаване на професионалната квалификация на нашите кадри са курсовете ни по бизнес английски с британски учител. Два пъти в седмицата служителите ни имат възможност да развиват знанията си в групови обучения преди или след работа, в специално пригодена обучителна зала на територията на софийския ни офис. Колегите ни в останалите офиси в страната (Варна, Русе, Пловдив) могат да си организират индивидуални виртуални срещи с преподавателя в удобно за тях време. По този начин насърчаваме служителите си към подобряване на комуникацията и сътрудничеството с колегите в международните ни офиси и повишаваме качеството на координацията при екипно ориентираните задачи.
Гейминг стаята в централния офис на Сирма в София. Снимка: Сирма
Какви придобивки предоставя компанията и какво я прави предпочитан работодател?
Най-важната придобивка за служителите ни е да са част от нашето семейство.
Вече 31 години в „Сирма“ сме едно голямо семейство, което се грижи всеки да се чувства добре на работното си място, интегриран в екипа и привързан към компанията.
Ние осъзнаваме колко динамична е сферата, в която работим, затова даваме разнообразни възможности за вътрешно развитие на нашите служители. Смяната на проекта е практика, която винаги прилагаме при нужда от промяна. При желание за смяна на средата нашите служители винаги могат да работят от офисите ни в страната или просто от домовете си.
Релакс зоната в централния офис на Сирма в София. Снимка: Сирма
Въпреки възможността за работа от вкъщи офисите ни винаги са пълни. Това се дължи на страхотната обстановка при нас, която се подсилва от ежедневните инициативи на Happiness Manager-а ни. Тя се грижи за това никога да не ни е скучно с тематични партита всяка седмица, вкусни закуски и обеди, тиймбилдинг инициативи и социално отговорни активности.
Разбира се, нашите служители имат право на 25 дни платен отпуск, допълнително здравно и дентално осигуряване, Мултиспорт карта и още много други придобивки.
Кадър от тематичните петъчни нетуъркинг събития в офисите на Сирма. Снимка: Сирма
Какво не знаят хората за компанията, а е важно да знаят според Вас?
В „Сирма“ се гордеем и вярваме, че е уникални за нашата компания са хората, които работят в нея. За нас е важно всеки в и извън „Сирма“ да знае, че стимулът, който ни мотивира, вдъхновява и ни увлича да се развиваме и да бъдем успешни, са нашите служители. Те създават и поддържат ценностите и културата в организацията, оставяйки частица от себе си. Уверени сме благодарение на тяхната лоялност през всички тези години. Голям процент от колегите ни са част от нашето семейство над 10 години. Вярваме, че основният фактор за това е практиката ни приоритетно да поставяме личността на първо място и готовността винаги да застанем зад гърба на всеки наш служител, както в професионален, така и в личностен план. Други фактори, допринасящи за това, са възможностите, които даваме на всеки служител за кариерно и личностно развитие, сигурността на компанията и интересните международни проекти, по които работим.
Разбира се, винаги ще има компании, които предлагат повече, но в „Сирма“ се отличаваме с индивидуалния подход и взаимно доверие, което градим помежду си, и това е нашата рецепта за успех.
Вижте профила и актуалните позиции за работа на СИРМА СОЛЮШЪНС АД в JOBS.bg
ВИЖТЕ ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА КАКВО Е ДА РАБОТИШ В:
Какво е да работиш в бизнеса за Океански транспорт в Cargill във Варна?
Какво е да работиш в Language Bear?
Какво е да работиш в DSS?
Какво е да работиш в отдел Procurement, Cargill?
Какво е да работиш в NoveoCare?
Какво е да работиш в Entain?
Какво е да работиш в Next IT Services?
Какво е да работиш в Wizz Air?
Какво е да работиш в ZaUtre?
Какво е да работиш в Тавекс?
Какво е да работиш в Станга1?
Какво е да работиш в Motion Software?
Какво е да работиш в Credissimo?
Какво е да работиш в Блубито?
Какво е да работиш в dm България?
Какво е да работиш в Effortel?
Какво е да работиш в myPOS?
Какво е да работиш в Lab08?
Какво е да работиш в Grafixoft?
Какво е да работиш в Appolica?
Какво е да работиш в Resolute Software?
Какво е да работиш в M2M Services?
Какво е да работиш в i:Fao an Amadeus company?
Какво е да работиш в Cognyte Bulgaria?
Какво е да работиш в Hewlett Packard Enterprise?
Какво е да работиш в Melon?
Какво е да работиш в Gameloft Sofia?
Какво е да работиш в Hypoport Sofia?
Какво е да работиш в Delta Source?
Какво е да работиш в AtScale Bulgaria?
Какво е да работиш в Лидл България?
Какво е да работиш в МенторМейт?
Какво е да работиш в Proxiad?
Какво е да работиш в Endava?
Какво е да работиш в Адастра България?
Какво е да работиш в Coherent Solutions Bulgaria?
Какво е да работиш във Fadata?
Какво е да работиш в Walltopia?
Какво е да работиш във Fourth България?
Какво е да работиш в TELUS International Europe?
Какво е да работиш в DataArt?
Какво е да работиш в Schwarz IT България?
Какво е да работиш в Anakatech?
Какво е да работиш в A1 България?
Какво е да работиш в Cargotec?
Какво е да работиш в Kaufland България?
Какво е да работиш в Кока-Кола ХБК България?
Какво е да работиш в Paysafe?
Какво е да работиш в Карлсберг България?
Какво е да работиш в Melexis България?
Какво е да работиш в CloudCart?