Компаниите ще стават все повече общности от съмишленици, а HR мениджърите - обединители, казва изпълнителният директор на Технологика Огнян Траянов
Тази година Българска асоциация за управление на хора (БАУХ) навършва 20 години. Асоциацията е създадена през 2000 г., за да развива най-добрите професионални практики в управлението и развитието на човешкия капитал и работи в посока на подпомагане на HR професионалиститe. Понастоящем в БАУХ членуват над 850 индивидуални и корпоративни членове, които работят в сферата на управлението и развитието на човешкия капитал.
Как асоциацията израсна и се промени през годините ще ви покажем през очите на нейните съмишленици и членове. Ще си говорим и за предизвикателствата пред хората и компаниите в днешните несигурни времена.
Стартираме с Огнян Траянов, изпълнителен директор, основател и собственик на ТехноЛогика и председател на Българската асоциация по информационни технологии (БАИТ). Огнян е и председател на Българската мрежа на Глобалния договор на ООН и почетен консул на Република Филипини в България.
„Технологика“ е дългогодишен член и съмишленик на БАУХ – кое Ви подтикна да „влезете в редиците“ на общността?
В средата на 90-те години ние вече бяхме инвестирали в наш продукт - интелектуална собственост в областта на управление на човешките ресурси. HeRMeS бе взел вече златен медал на Пловдивския панаир. Но продължавахме да имаме трудности с намиране на нови клиенти, които да могат да го оценят, пожелаят и ползват пълноценно. Средното ниво бе такова, че в процеса на представяне на продукта обикновено чувахме „Ама кажете си направо „Личен състав и ТРЗ“, какво го увъртате с разни нови термини.“ Стратегията на фирмата ни е да инвестираме изпреварващо в нови за пазара технологии, да апостолстваме и генерираме търсене. Професионалните асоциации играят ключова роля за обмяна на напредничав опит, за развитие на компетенциите. По тази причина подпомогнахме създаването на БАУРЧР, на българските клонове на потребителската група на Oracle, на Международния институт по управление на проекти, на Международния институт по бизнес анализи. Трябва да има потребители, които владеят предметната област, за да имат необходимост от качествен инструмент за автоматизация. Затова през пролетта на 2000 г. с готовност откликнахме на поканата на проф. Елизабет Вачкова и се включихме в организирането на първата конференция с международно участие по управление на човешките ресурси у нас. Това събитие бе лакмусът има ли у нас критична маса от професионалисти, хора с изявен интерес в тази област, време ли е за създаване на професионална асоциация. Реакцията бе повече от положителна и насърчителна и в следващите месеци се роди БАУРЧР.
Как се разви БАУХ през годините?
Успешно. Това е един от положителните, бих казал впечатляващите примери за професионална асоциация. Важна роля изигра, особено в първите години, и партньорството с CIPD и международните организации.
Не всичко е ставало бързо и гладко. Не един път съм бил канен да играя ролята на модератор. Не модератор на събитие, а да модерирам между страстно отстоявани позиции, култури, темпераменти и желания. Но ето – в радости и изпитания организацията порасна. И като брой членове, и като зрелост. Успешно мина зрелостния си изпит с отличен успех.
Какво прави Българска асоциация за управление на хора значима за бизнеса и как повлия на HR функцията в компаниите?
Излишно е да аргументирам ролята и значението на екипа за успеха на компанията пред вашите читатели. Още повече съм от едно поколение на първите предприемачи след промените, за които хората не са ресурс, а цел на компанията. БАУХ е място за професионално израстване - обмяна на опит, ценна информация, обучение, сертификация. Издигането нивото на компетенции на HR специалистите води до адекватни политики, процеси и практики. В много случаи организацията обединява и гласа на бизнеса по теми, свързани с човешките ресурси, пред правителството, законотворците, синдикатите и обществото. Цитирането на успешни практики и опит, споделени на събитията на Асоциацията от други компании с респектиращи имена, са силни аргументи пред ръководството в усилията на HR мениджърите да наложат нещо ново в тяхната фирма.
Настоящето е силно динамично: какви промени настъпват за бизнеса в сферата на управление на човешките ресурси от гл. точка на СЕО и кои са новите умения и функции на HR, породени от това? Какви са тенденциите?
Несъмнено днес голямото предизвикателство, голямото изпитание е пандемията. Тя промени начина ни на живот, на работа, мечтите ни дори. Трябва да запазим здравето на служителите и да осигурим непрекъсваемост и производителност на бизнеса. И в двете направления човешките ресурси и тяхното управление са ключови. Каква защита като средства и процедури да осигурим? Как да опазим служителите си не само от заразата, но да опазим и екипния дух, психическото здраве?
Пандемията ни постави маски, но и свали маските, показа истинското лице и стойност на хората, на работодателите. Постепенно кризата придобива все по-сурови икономически изражения. Усилията не са за привличане на служители, а за запазване на техните работни места. И това е проверка кой какви ценности проповядва и какви изповядва. Дават се реални измерения на понятието лоялност. Поведението на фирмите в кризата и към служителите, и в помощ на обществото е здрава основа за оценка, преоценка и изграждане на трайно доверие и лоялност от страна на служителите.
Пандемията е като превключване на по-висока скорост за много процеси и промени. Успешното прилагане на работата от дома ще доведе до нови очаквания за предоставяне на такива възможности от фирмите и в бъдеще, за нов баланс между личен живот и професионална реализация, за разширяване на броя на професионалистите на свободна практика, за по-голям дял на гиг икономиката. Достъпните технологии и платформи дават се все по-големи възможности за реализация извън фирмената организация. И фирмите трябва да доказват, че в нея индивидът ще постига повече и по-значими резултати, без да губи своята идентичност.
Бъдещите тенденции са ускорено внедряване на използването на роботи, автономен транспорт, автоматизиране на предоставянето на услуги чрез машинно самообучение и изкуствен интелект, роботизирана автоматизация на бизнес процесите (RPA). Човекът ще се отърси още повече от рутинния труд и ще получи по-голяма свобода да се реализира чрез творчество. Предстои ни преминаване към по-кратка 32-часова работна седмица. Все по-голяма част от реализацията на човека ще е извън организацията. Фирмата трябва да предлага и да бъде атрактивна и в други сфери на човешкия живот. CSR вече е ключов за работодателския бранд. Компаниите ще стават все повече общности от съмишленици, а HR мениджърите - апостоли и обединители.
За тези бъдещи тенденции бях писал по-обстойно в един от бюлетините на Асоциацията. Ще си позволя да цитирам едно послание оттам. Кризата го прави още по-актуално:
„С нещата, които членовете на екипа ти искат в ежедневието, можеш да спечелиш точки в категориите лесен и забавен фирмен живот. Те са важни. Още по-важно е да им дадеш условията и признанието да се гордеят, че постигат резултати, че са можещи. Ако искаш да бъдеш лидер и те да са готови да те следват, прави нещата, за които те се сещат в трудни за тях моменти, когато мисли като „Колко е труден и лош животът!“ ги карат да оценят какво изповядваш и правиш ти, за да е по-добър той. Не им давай само чувството за общи удобства и забавления, дай им смисъл и надежда, че са част от добрите и можещите.“
Да завършим с Вашите пожелания към БАУХ и всички представители на общността...
На Асоциацията и нейните членове пожелавам здраве, развитие, смели мечти и дръзновение за постигането им. Много хора се вглеждат и очакват от вас. Всеки ден доказвайте, че с право сте спечелили доверието им – то е най-ценното.