Васил Колев e системен администратор в българската компания за съхранение на данни StorPool. Има завършено средно образование, а за първите си стъпки към продължаване на образованието разказва следното: „Влязох с голямо желание във ФМИ на СУ „Св. Климент Охридски“ (чрез олимпиадата по информатика, нямаше да имам шанс на изпитите по математика), но работата ми беше много по-интересна, не ме радваше какво уча и в крайна сметка съм изкарал повече време като водещ лекции, отколкото като студент.“
Първата си работа започва на 16 години като младши системен администратор/поддръжка в първия интернет доставчик в Добрич. Две години след това става част от екипа на хостинг компания в София. „Беше във времената на dial-up интернета и сглобяването на евтини и работещи решения, кризи и никаква идея какво е това „интернет“ и става ли за нещо“, спомня си Васил. Към екипа на StorPool се присъединява през 2016.
Срещнахме се с Васил, за да ни разкаже повече за работата си - какви са основните отговорности, какви умения и качества са нужни, как се поддържа квалификацията и кои са най-големите заблуди за системните администратори.
Какво е да работиш като системен администратор в StorPool?
Какви са основните отговорности на системния администратор? Отговорностите ми се отнасят основно до това системите на клиентите и тези на фирмата да работят. Това включва задачи от разговорите с клиентите, дизайн на различни системи, инсталация, поддръжка, наблюдение и всякакви, свързани с това, дейности - например писането на помощни инструменти или изграждането на наши системи, които да ни помагат в работата (например monitoring, метрики, автоматизирани инсталации и т.н.).
Как типично протича един работен ден? Нямаме типични дни, понеже фокусът ни може да е върху различни типове задачи. В общи линии самите задачи се делят на пряко оперативни (решаване на проблем, инсталация), development (дописване на инструменти или ремонт на някой бъг) и планировъчни (които включват и срещи с клиенти и партньори). Има и задачи, които са смесица от всичките.
Какви умения и качества са необходими за тази професия? Основното май е спокойствие. И аз, и всичките ми колеги сме имали моменти, в които наша или чужда грешка са имали голямо почти глобално влияние ("спря Internet-ът на 1/3 от България", например), и е много важно човек да не се паникьосва и да може да коригира нещата.
Друго качество (което според мен е нужно за всяка професия) е работата да ти харесва и да ти доставя удоволствие, иначе никога няма да я вършиш с желание и да постигаш добри резултати.
Колкото до уменията, в общи линии най-важното е да можеш да се учиш постоянно и бързо, понякога в движение. Важни са базовите познания по операционни системи, мрежи и хардуер, останалото е много, зависи от контекста и няма начин някой да е напълно подготвен да е системен администратор от първия си работен ден. От нещата, които съм научил, вероятно досега съм забравил поне половината, и за някои умрели технологии помня само някакви забавни факти (а преди можех да цитирам документацията им).
Как поддържаш знанията и квалификацията си? Едното е, че се старая поне част от времето да се занимавам директно с клиентски проблеми. Те в доста случаи не са пряко свързани с нашия продукт и ми показват нещо ново и различно, с което да се преборя.
От друга страна, самата работа редовно включва неща, с които никога не съм се сблъсквал. Понякога проблемите, които виждаме, почти никой не ги е срещал, а сме имали и случаи, в които сме откривали нещо съвсем ново. Това определено помага и неведнъж се е случвало след някакво дълго време на дебъгване на някакъв проблем да се съберем и да го разкажем на всички просто защото е интересно. Част от работата ни дори става на лекции за различни конференции.
Какви са възможностите за развитие? Ако въпросът е в посоката за кариерно развитие, мениджърски позиции и т.н., аз не съм правилния човек да отговоря - преди няколко години се опитах за година-две да съм мениджър на екипите в една фирма и открих, че не мога да го комбинирам със семейния си живот, без да полудея.
А възможностите за развитие в техническо и личностно отношение при нас са почти безгранични:
- Екипът ни съдържа толкова перфекционисти, че са заразни за останалите;
- Нещата, които правим, за да може софтуерът ни да постига резултатите си включват бърникане на дълбоко в операционната система, ядрото ѝ, хардуера, мрежата ѝ и какво ли не още;
- Клиентите ни толкова са свикнали с това, че можем да се справим с всякакъв проблем, че се обръщат към нас с тотално несвързани с нас въпроси. Още по-весело е, когато в такъв случай се окаже, че аз или някой друг колега в предишна работа сме се борили точно с такъв проблем;
- Поради натрупания ни опит все повече участваме в дизайна на системите на клиентите, където се сблъскваме с проблеми от всякакви други области.
Кои са най-големите заблуди за тази професия? Една заблуда, която чувам много често, е, че системните администратори не пишат код. Това не беше вярно през 1996 г., когато започнах и когато се налагаше сами да си правим нещата, понеже нямаше готови и open-source проектите не бяха толкова много. Не е вярно и сега, когато има много софтуер, но много рядко работи точно така, както искаме.
Какви са хобитата ти и какво обичаш да правиш след края на работния ден? Много от интересите ми са по някакъв начин свързани с работата и областта. Участвам в организирането на конференции като OpenFest и FOSDEM, в софийския hackerspace init Lab, от време на време се занимавам с различни open-source проекти. Останалото ми време отива за семейството и четене на книги.
България вече е сред държавите в ЕС с най-облекчени правила за задължителен финансов одит – Пламен Донев, член на УС на Института на дипломираните експерт-счетоводители в България