Японският гигант инвестира 3,5 млн. долара и наема 100 инженери в София – Радосвета Кръстева, ръководител на развойния център, пред Economy.bg
Преди дни водещата японска компания в автомобилната индустрия Nidec откри първия изследователски и развоен център за Европа в София. Компанията е водещ производител на електронни устройства за автомобили с повече от 300 дъщерни компании в над 40 страни. С откриването на изследователския център в София компанията за първи път влиза на българския пазар. В България Nidec ще проектира инвертори за хибридни и напълно електрически превозни средства, което включва както хардуер, така и софтуер. Първоначалната инвестиция е за 3,5 млн. долара. През 2023 се очаква броят на инженерите, заети в компанията у нас, да стигне 100.
Защо Nidec реши да открие развоен център в София, сред кои други локации е избрана България, колко и какъв тип кадри ще търси компанията, по какви проекти ще се работи, какви си плановете на японския гигант за центъра у нас, може ли развойният център да е първа стъпка към откриването на завод у нас, каква ще бъде ролята на софтуера в автомобила на бъдещето – тези и други въпроси коментирахме с Радосвета Кръстева, ръководител на развойния център в София.
Радосвета, защо Nidec реши да открие развоен център в София?
Причината бяха много добрите експерти, които са на нашия пазар. В дискусия на високо мениджмънт ниво е била търсена възможност за отваряне на развоен център в Европа. Nidec вече са правили опит да отворят дизайн отдел, който да им помага на европейския пазар, но не са постигнали успех в Германия. Другата локация, измежду които са избирали, е била Сърбия, но заради дългогодишния опит в автомобилната индустрия, са се спрели на България.
Какъв е размерът на инвестицията?
Размерът на инвестицията е няколко милиона долара. За момента са планирани около 3,5 млн. долара, но разбира се, може да се разраснем в зависимост от това колко голям ще стане отделът ни.
Какви са плановете Ви? Колко голям се очаква да стане отделът Ви?
Отделът е планиран да бъде около 100 души, като нашата задача беше да стане колкото може по-бързо. Президентът на компанията ни помоли това да стане до края на годината, което, разбира се, не е възможно. В момента подбираме кадри, които да попълнят нашия екип до 100 души. Търсим си най-правилните колеги, които да паснат на екипа ни.
Какъв тип специалисти са това?
В по-голямата част от сферите в автомобилната индустрия. Търсим колеги в хардуерния и тест екипа. Ще имаме нужда и от колеги в механика, в requirements мениджмънт, в purchasing, в programme management. Позициите, които също ще отворим много скоро, може би в първото или второто тримесечие на 2023, ще бъдат и за софтуер.
Имате ли вече наети колеги, които работят с Вас?
Имаме. За момента сме 35 души, като целта е доста повече.
Като нов играч на пазара на труда каква ще е Вашата стратегия за привличане на персонал?
Основното ще бъде типът работа, защото ще разработваме инвертори за електрически автомобили. Ще разчитаме на интереса към този изключително нов сектор. И съответно всички други социални придобивки и пакети, известни на пазара към момента. Не считаме, че ще се открояваме с това. Основното ще бъде естеството на работата и удовлетвореността на хората, които ще работят при нас.
Върху какви проекти ще работи екипът у нас?
Работим за външни клиенти, които са на европейския пазар – от автомобилните гиганти. Тези проекти са за момента в развитие и не мога да ги споделя на този етап.
Но в София конкретно ще се разработват ли инвертори?
Инвертори за електрически автомобили. Ако трябва да бъда по-конкретна, в момента работим по 3 проекта в кооперация с колегите от Япония, които вече са започнали работа по тях. Те са за хибридни автомобили: 48-волтови, с мощност от 20 до 30 – 40 киловата за задвижване, но това са хибридни автомобили. Скоро започваме да работим официално по проекти, които са за напълно електрическо задвижване. Става въпрос за инвертори с доста по-високо напрежение. Сега изискванията са от 400 волта, 800, включително и 1600. Ще имаме нужда от колеги, които или да са с опит в high voltage, или ние да ги обучим.
Предвиждате ли да работите с университети или сами ще обучавате кадрите си?
Разбира се, отворени сме да работим и с университети. Тепърва ще започнем нашите взаимоотношения по-сериозно в тази посока. Да, бихме искали да установим такъв контакт с Техническия и със Софийския университет. Вече сме започнали да водим дискусии. Но имаме ресурс също да обучим първите постъпили колеги. Специално по отношение на високите напрежения имаме отдели, които могат да направят обучение в Германия и в Япония.
Как оценявате потенциала и предизвикателствата на аутомотив и софтуерната индустрия в България?
Ние сме по-скоро между двете индустрии. Предизвикателствата са сериозни, защото през изминалите 10 години България се разви в тези две сфери. Има много специалисти на пазара и недостатъчно колеги, които излизат обучени от университетите за търсенето на пазара. Така че предизвикателство ще бъде да намерим правилните за нас хора, но ще се постараем в партньорство и с университетите да развиваме тази част от обучителните процеси, за да можем да развиваме индустрията в България не само за Nidec, а и за всички останали компании.
Как привличането на голям автомобилопроизводител у нас би повлияло на индустрията?
Със сигурност ще бъде от изключително голяма полза. Но за да се привлече автомобилен производител, преди това трябва да сме се подготвили с всички останали браншове. Включително това, което се случва с Nidec и останалите компании. Трябва да имаме потенциала да правим развой – нещо, с което вече сме се доказали на пазара и сме предпочитан доставчик на този тип дейност. Ще трябва да имаме малко повече производители, които да могат в много кратък срок да произвеждат съответните материали и компоненти, за да стигнем до производител на автомобили.
В Сърбия изграждате 2 завода за 1,5 млрд. евро. Защо у нас решихте да правите само развой? И може ли да се очаква в даден момент и в България да откриете завод?
Това е нещо, което се обсъжда в компанията. Решението да има развой в България е заради опита на нашата индустрия да работи за автомобилни производители и по-голямата готовност на инженерите веднага да започнат да работят.
Може ли развойният център да е първа стъпка към по-голяма инвестиция на Nidec в България?
Бихме могли да кажем, че да, това се обсъжда като вариант, но за момента инвестицията е в Сърбия. В зависимост от това какви ще бъдат обемите на поръчките, разбира се, ще се разгледат и следващи локации.
В момента върви трансформация в автомобилната индустрия към т.нар. „софтуерно-дефинирани превозни средства“. Как българските софтуерни компании биха могли да се възползват от тази трансформация?
Autonomous driving в бъдеще ще бъде доста сериозен играч в сферата на софтуерните разработки. Смятам, че на българския пазар в момента има компании, които могат да се включат. Те са доста напреднали, с големи екипи. Така че считам, че можем да помогнем на автомобилната индустрия и в тази сфера. Мисля, че имаме много добри компании.
Каква ще бъде ролята на софтуера в автомобила на бъдещето?
Много голяма, но това крие и своите рискове. Затова и към днешна дата има т.нар. cyber security стандарти, които навлизат. Те са абсолютно необходими. Трябва да покрием такъв тип стандарти, за да се предотвратят атаки, които могат да навредят. Така че autonomous driving има много предимства – удобство, комфорт, много голяма степен на надеждност, когато се управлява от надежден предефиниран софтуер. Има ги и рисковете от външно вмешателство.
Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на Nidec Elesys RnD Europe Bulgaria EOOD в JOBS.bg тук